Kaksosraskaudesta.??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Julia"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

"Julia"

Vieras
Kävin rv viikoilla 8 varhaisajanultrassa ja silloin lääkäri mittasi että oltaisiin jo viikoilla 10+3. Ja nyt sitten menin käymään ns. ekassa ultrassa viikoilla 12+6 ja sitten tämä toinen lääkäri mittasikin että lapsi olisi ollut vasta viikoilla 9+5..?? Siis mitä H******ttiä.... Jos ois tupla raskaus niin olisko mahdollista että toinen lapsi olisi pienempi ja toinen isompi..? Kun kuitenkin näin tämän sikiön jo silloin ja liikket tunnen jo vaikka olen vasta viikoilla 10 nyt.. Kertokaas pitäisikö varata varmuuden vuoksi uusi ultra kun nyt todellakin häiritsee. Olis mulla 20.s päivä varattu uusi ultra aika mutta en taida pystyä odottamaan sinne asti... Vai jouduinko todella epäpätevän lääkärin luokse..??

No et kyllä mitään sikiön liikkeitä tuossa vaiheessa tunne. Tuntemukset ovat suolessaolevia kaasuja jotka tuntuvat ihan eri tavalla nyt kun kohtu on kasvanut ja turvonnut.

Tuplat olis mun mielestä kyllä jo tuossa vaiheessa huomattu kun on pariin kertaan ultrattu...

Voi ne kaksoset jäädä noin varhaisilla viikoilla huomaamatta varsinkin jos ei niitä osata erikseen etsiä. Varsinkin identtiset saattavat olla niin lähekkäin toisiaan/toisen takana ettei huomata.

Ei kaksoset välttämättä selviä heti ensimmäisissä ultraäänitutkimuksissa. Äidilleni selvisi asia noin 4 kk ennen lasten syntymää, toiselle sukulaiselle pari viikkoa ennen lasten syntymää ja muistakin olen kuullut, että on voinut ihan 2000-luvulla käydä niin, että asia on huomattu raskausviikoilla +20 ja myöhemmin.

Paljonko se ultra maksaa ap? Jos on sinulle kohtuullinen hinta, niin itse voisin vaikka varatakin uuden ultran jos asia ja erot vauvan mittatiedoissa häiritsevät. Aina kannattaa kuunnella omaa sydäntä näissä asioissa.

Kyllähän ne rv 12 ultrassa katsoo sikiöiden määrän ja niitä mittavirheitä tulee helposti. Mullekkin sanottiin ettei kokoa voida varmaksi koskaan mitata ja sanoa millä viikolla oltas menossa.

Ei kaksoset välttämättä selviä heti ensimmäisissä ultraäänitutkimuksissa. Äidilleni selvisi asia noin 4 kk ennen lasten syntymää, toiselle sukulaiselle pari viikkoa ennen lasten syntymää ja muistakin olen kuullut, että on voinut ihan 2000-luvulla käydä niin, että asia on huomattu raskausviikoilla +20 ja myöhemmin.

Paljonko se ultra maksaa ap? Jos on sinulle kohtuullinen hinta, niin itse voisin vaikka varatakin uuden ultran jos asia ja erot vauvan mittatiedoissa häiritsevät. Aina kannattaa kuunnella omaa sydäntä näissä asioissa.

Paskapuhetta. Todellakin huomataan viimeistään viikolla 12..

Uskoisin kyllä että kaksosraskaus olisi huomattu viimeistään toisessa ultrassa. Erittäin harvoin niitä nykylaitteilla löydetään ensimmäistä kertaa enää nt-ultran jälkeen. Mittavirheet ja -heitot alkuraskaudessa oat yleisiä ja eiköhän sulla ole ihan vaan siitä kysymys. Sikiön asentokin vaikuttaa nt-ultrassa paljon mittaan ja voi vääristää tulosta jos ultraaja ei ole tarkkana. Oma kokemus on, että kaksosista ei tunne liikkeitä sen aiemmin kuin yksösestäkään.

Kyllä mulle varhaisultrassa sanottiin, että jos sikiöitä olisi useampia, niin se huomattaisiin kyllä. Tosi tarkkaan katsoi kohdun, sikiön, munasarjat, hela hoidon joten aika ihme jos sinne olisi toinen sikiö jonnekin piiloon jäänyt.

Joskus 10-15 v sitten tilanne saattoi olla vielä toinen.

No jopas on omituista. Alussa sikiön ikä on nimenomaan helpommin määritettävissä ja tämän jälkimmäisen ultran mukaan olisit ekassa ultrassa ollu vasta viikoilla 4-5?

Alkuperäinen kirjoittaja harmaa henkilö;25596268:
No jopas on omituista. Alussa sikiön ikä on nimenomaan helpommin määritettävissä ja tämän jälkimmäisen ultran mukaan olisit ekassa ultrassa ollu vasta viikoilla 4-5?

Mittavirhe viimesimmässä ultrassa, koskaan kuullu semmosesta?

Jos tästä nyt äkkiseltään jotain johtopäätöksiä pitäisi vetää, niin ennemmin on valitettavasti niin, että sikiö tai oikeammin alkio tässä vaiheessa ei kasva kunnolla. Eli olisko menossa kesken? Tuokin on todennäköisempää kuin se, ettei lääkäri olisi ultrassa huomannut kahta, varsinkin kun kahdesti on ultrattu.
Paljon mahdollista on myös, että mittausvirheitä tulee tai lapsi vaan muuten kasvaa hitaammin. Yrittäis nyt ottaa vaan ihan rauhassa ja jättää turhat ultraamiset väliin.

[QUOTE="vieras";25596019]Voi ne kaksoset jäädä noin varhaisilla viikoilla huomaamatta varsinkin jos ei niitä osata erikseen etsiä. Varsinkin identtiset saattavat olla niin lähekkäin toisiaan/toisen takana ettei huomata.[/QUOTE]

Onko sulla siis kokemusta identtisten raskaudesta?

No kyllä mulla ainakin erikseen pyöritettiin koko kohtu läpi ultralla "ettei vaan käy perinteistä virhettä".

Eli ei sitä toista sikiötä näe ellei sitä erikseen etsi. Ultrassa kyllä kuuluu tarkistaa että siellä on vain se yksi.

Yhteistyössä