Kaksosia ei nähty ultrissa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hirvittää
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hirvittää

Vieras
Olen raskaana viikolla 20. Olen käynyt normaalisti ar-ultrassa ja nt-ultrassa, kohdussa oli yksi sikiö. MUTTA dopplerilla kuuluu kahdet sydänäänet, toiset vasemmalla alhaalla ja toiset oikealla ylempänä. Ei ole omat sydänääneni, vaan sikiön/sikiöiden. Lisäksi seerumiseulojen veriarvot olivat niin korkeat, että ne herättivät epäilyn kaksosista, mutta ultrassa tosiaan näkyi vain yksi sikiö. Rakenneultraan on vielä muutama päivä aikaa, jännittää hurjasti.

Voiko toinen sikiö jäädä huomaamatta nt-ultrassa? Kokemuksia kaivataan! :)

Noilla viikoillahan mahsn pitäisi olla jo selvästi viikkoja isompi jos siellä kaksi olisi, eikä terkkari epäilly mitään mahan koosta? Voihan se laps vaihtaa asentoakin aika tiuhaan, välillä äänet kuuluu eripaikast a.

Nykyään ultrat on niin hyviä, ettei Suomessa jää kaksonen näkemättä. :D
Jos oli vaikka napavirtausäänet tms? Ja kyllähän se vikkelää vielä tossa vaiheessa vauva voi masussa liikkua ku on tilaa..

Ei olis ihme jos viikon 12 ultrassa kaksonen jäisi näkymättä. Jyväskylässä ultran tekee terkkari, ja omakohtaista kokemusta on että ei olisi toista kaksosistamme löytänyt jos en olisi itse osannut kertoa että kaksi on tulossa.

Viikolla 20 sikiöt on niin isoja ettei enää ole mahdollista hukata toista vauvoista.

Toisaalta olen ollut sairaalassa viikolla 36 ja kätilö joka ei tiennyt mun odottavan kaksosia laittoi sydänäänisondia vain yhdelle kunnes kysyin mihin se toinen pitäisi laittaa.

On sit näemmä kuntakohtaisia eroja, meillä ultrat tekee kätilö joka tekee niitä yli 500 vuodessa. Laitteet uusinta uutta 4D-tekniikkaa enkä näe miten voisi toinen jäädä näkemättä. Miten voi olla edes, että terkka tekee ultran??? Suomessahan tuli vuonna -10 se laki voimaan, että kaikissa kunnissa on tarjottava samankaltaiset palvelut eikä ultraa saa tehdä epäpätevä ihminen kun kyseessä on np-tai rakenneuä.

Yhteistyössä