Kaksoset tulossa ja vanhampi vauva,miten jaksan??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja elisen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

elisen

Vieras
Olen parikymppinen 7 kk vanhan pikkuvauvan äiti ja samalla raskaana kesällä syntyville kaksosille. Pikkumies pitää yllä reipasta rintaruokinta tahtia yöt ja päivät, maitoa tulee paljon joten herään sekä ruokkimaan että pumppaamaan. Masu alkaa olla jo iso, varsinkin eteenpäin ja tässä on alkanut pieni pakokauhu miten selviän viimeiset raskauskuukaudet kun tästä paisun vielä ja varsinkin kun vauvat ovat syntyneet...
Mieheni kyllä auttaa sen minkä voi mutta tarvitsee kunnon yöunet töitä varten...huolehdin kuulemma liikaa mutta kolme vauvelia ei ole ihan sama kuin yksi!! Apua saan varmasti jonkin verran sukulaisiltamme mutta voin jo kuvitella imetys rumban....
Neuvolasta suositeltiin että vieroittaisin 7kuukautisen nyt pois rintaruokinnasta jotta jaksan imettää kaksosia...se tuntuu vaan vaikealta koska maitoa on todella liiankin runsaasti.

Onko kaksosten äideillä vinkkejä ruokintaan ja muutenkin tilanteeseen!! ???Olen todella iloinen tulevista vauvoista , kun alkushokista pääsi!! :heart: :heart: :heart:

Moikka!
En oikein osaa vastata kysymyksiisi, mutta oli "pakko" tulla tsempittämään.. meillä ikäero isompi keskimmäiseen, mutta silti työtä on kyllä riittänyt. Ja nimenomaan tuo siskon osalta..

Sen verran että imetys sujui meillä ainakin hienosti kaksosilla, yhtäaikaa ja erikseen. kannattaa kokeilun kautta koittaa löytää se omin tyyli..

Onnea :flower: vielä ja isosti jaksamista!!
:hug:

Itse olen kaksosten yh-äiti ollut alusta saakka. Tytöt ovat nyt 1v5kk. En osaa vastata siihen pitäisikö sinun vierottaa tämä vanhempi rinnasta ennen pienten tuloa mutta itse kyllä tekisin niin. Onneksi minun vanhin lapseni oli silloin jo niin iso ettei sellaista tarvinut miettiä. Sen vaan tiedän että kaksosten imetyksessä on jo oma hommansa ja jos siinä vielä kolmatta pitäisi imettää niin en kyllä jaksaisi. Itse imetin kaksoseni yhtäaikaa ja se toimi meillä hyvin. Muutenkin pidin tytöt samassa rytmissä koko ajan ja hienosti on sujunut. Täysimetys onnistui noin 3,5kk ja sitten se vain hyytyi, kun tarve oli suurempi kuin tuotanto. Jos olet ajatellut vierottaa vanhimman lapsen rinnasta niin varmaan kannattaisi tehdä se sitten hyvissä ajoin ennen kaksosten syntymää, koska siinä kohdassa voi tulla muuta ongelmaa; mustasukkaisuutta yms. ja on varmasti vaikea saada rauhassa imettää kaksosia jos kolmas siihen vielä pyrkii. On varmasti vaikea päätös sinulle, kun tämä vielä niin pieni isoveli "joutuu" kasvamaan isommaksi nopeammin, kun sisaruksia on tulossa. Voimia kovasti tulevaan arkeen! :heart:

Ehkä vaiheittainen vieroitus voisi toimia teillä. Eli ei heti kerta laakista tarvitsisi lopettaa, niin rinnatkin sitten mukautuu tasaisesti muuttuvaan järjestelyyn.

Itse kun jouduin pojan vieroittamaan rinnasta, niin aloin antaa pieniä määriä korviketta ennen imetystä ja sitten imetin. Ja yli tulevat silloiset maidot otin talteen ja seuraavassa vaiheessa lisäsin aina korvikkeen sekaan hyvän määrän rinta maitoa ja näin sitten niin kauan, kunnes maitoa tosiaan tuli vain sen verran, että janon olisi sillä sammuttanut, mutta ei nälkää ja tuolloin jo pullo olikin herralle se ykkös vaihtoehto, kun helpommin maito sieltä tuli.
Ja pullo ruokinant suorit aina sylissä lähellä rintaa, jottei ainakaan sen takia olisi pulloa protestoinut.

Hyvin meni ainakin meillä ja runsaasta maidon tulosta huolimatta maito ehtyi vähitellen enkä missään vaiheessa kärsinyt maidon pakkaantumisesta tms. ongelmasta.

Olisi kokeilemisen arvoinen ehkä teilläkin ja muutos ei tulisi täysin yllättäen esikoiselle ja olisi ehkä jo unohtanut rinta ruokinnan siihen mennessä, kun kaksosenne syntyvät, eikä välttämättä tuntisi ainakaan kateutta imetystä kohtaan =)

Alkuperäinen kirjoittaja Fantastic4:
Moikka!
En oikein osaa vastata kysymyksiisi, mutta oli "pakko" tulla tsempittämään.. meillä ikäero isompi keskimmäiseen, mutta silti työtä on kyllä riittänyt. Ja nimenomaan tuo siskon osalta..

Sen verran että imetys sujui meillä ainakin hienosti kaksosilla, yhtäaikaa ja erikseen. kannattaa kokeilun kautta koittaa löytää se omin tyyli..

Onnea :flower: vielä ja isosti jaksamista!!

Kiitos kovasti!! Kyllä näissä kolmessa onkin sitten varmaan jaksamista!!
Mutta toiv löytyy joku hyvä rytmi ruokintaan!

Joo, tässä kun taas iltaa vietän tämän imetysrumban keskellä niin taidan todellakin yhtyä neuvoihinne ja lähteä pikkumiestä vieroittamaan...
Luulen että kun kolmen kanssa taiteilen niin voi tulla itku syöttäjällä samoin kuin saajilla! :snotty: Pikkumies on vaan niin hanakka syömään, juuri pidettiin 45min ruokatunti ja lisää pitkin iltaa ja yöllä parin tunnin välein...
Joku neuvoi aloittamaan vierotuksen vaikka niin että nukun eri huoneessa, katsotaan miten kokeillaan vaikka ensi viikonlopusta. Kaksosten laskettu aika on kesäkuussa joten aikaa on vielä...harmittaa kun on tällainen maitokone ja toset eivät saa imetettyä juuri laisinkaan.
Mutta " Tiku ja Taku" potkivat kovasti masussa ( poikia tulossa ! ) joten eiköhän me pikkumiesten kanssa selvitä!!! Jos lisää lapsia hankitaan niin nyt pidän huolen HIEMAN pidemmästä tauosta =)

Sori tyhmä kysymys mutta ootko tullu raskaaks siis heti pojan syntymän jälkeen? :o Vau mä luulin että se ei ihan niin pian olis edes mahdollista! :ashamed: :D

Sori en oikeesti osaa sanoo mitään sun kysymykseen, mutta onnea tulossa olevaan rumbaan! :D

Alkuperäinen kirjoittaja Laala:
Sori tyhmä kysymys mutta ootko tullu raskaaks siis heti pojan syntymän jälkeen? :o Vau mä luulin että se ei ihan niin pian olis edes mahdollista! :ashamed: :D

Sori en oikeesti osaa sanoo mitään sun kysymykseen, mutta onnea tulossa olevaan rumbaan! :D

Hei,
Joo näin kävi !!! Tulin kotiin sairaalasta ja taidettiin joten kuten kestää viikko ilman seksiä...varovasti kokeiltiin ja se tuntui niin hyvältä että jatkettiin normaalisti ja jopa ehkä ns isyysloman varjolla oltiin petipuuhissa vauvasta innoissamme ahkerasti...imetin koko ajan ja koska haluttiin toinen lapsi pian ei tarkoituksella käytetty ehkäisyä...en edes heti tajunnut olevani raskaana mutta näin kävi. Se on todellakin mahdollista ja mm monille tullut täytenä yllätyksenä...
on aika raskasta odottaa vielä kaksosia ja esikoinen on niin nuori mutta kaiketi tästä selvitään!!! :heart:

Hmm.. kuis sul profiilissa lukee et sul ois 8kk ikäerolla jo lapset? ja nyt siis näille tulis se about 10kk ikäeroa.. On siinä varmasti jaksamista. :D

Mutta siis sillä vaan ihmettelen ku edellisessä viestissä puhut että kakkonen oli tervetullut niin eiks se sit ois ollu jo kolmonen joka nyt siis onkin kolmonen ja nelonen? :whistle:

Joo ei varmaan selkoo saa, mutta kuhan häikkäs.. :ashamed:

Hehe...kesti kyllä hetken aikaa että hoksasin mitää Ninnuli ajoi takaa :D
Tarkoitti varmasti vain ,että seuraavaa lasta haikailtiin pian, ei niinkään numerojärjestykseltään toista lasta ts. pikkukakkosesta ei ollut kyse...käsittääkseni =)

..imetin koko ajan ja koska haluttiin toinen lapsi pian ei tarkoituksella käytetty ehkäisyä...en edes heti tajunnut olevani raskaana mutta näin kävi. Se on todellakin mahdollista ja mm monille tullut täytenä yllätyksenä...
on aika raskasta odottaa vielä kaksosia ja esikoinen on niin nuori mutta kaiketi tästä selvitään!!!

Mä oon ehkä vähän vaikeesti ymmärrettävä :D :D mutta tästä kyllä varmasti aika moni saa käsityksen jotta esikoinen on nyt 7kk ja kaksoset tulossa, kun taas profiilissa lukee että hällä vuoden ikäinen ja neljän kuun ikäiset vauvat, jolloin jos nyt se nelikuinen on 7kk niin vuoden ikäinen on esikoinen joka on 1v3kk (nuori eiskoinenhan tämäkin tietty ) , eikös.. :D :D

Heh, mä en tavallisesti tällasia viitti ees kirjoittaa ku siis häikkää vaan itseäni mutta kai tää raskaus tekee vielä uteliaammaks ku aiemmin.. :saint:

Äh, antaa olla, mietin vaan kun mun mielestä tuosta tekstistä puuttu yksi lapsi, tai siis sai kässyn et toinen ois tulossa vaikka onkin kolmas ja neljäs ja sit vielä tuo 8kk ikäero, että eihän tuo 10kk ero oo edes niin pieni ku aiempi ja joo.. nukkumaan kai tän ois mentävä, soriii... :ashamed:

Alkuperäinen kirjoittaja Laala:
Juu ja aiemmista elisenin viesteistä luin että imettäis parivuotiasta sen vauvansa lisäksi ja nyt kuitenki puhuu tästä 7kk ikäisestä esikoisena...?

Selvennystä?

Pahoittelen jos olen aiheuttanut sekaannusta teille...minulla on myös vanhempi lapsi ja ns oikea esikoinen mutta hän ei valitettavasti asu luonani enää, isänsä kanssa ulkomailla.
Näin ollen en halua ihan kaikkea tänne avoimille palstoille elämäni tapahtumista kertoa...kaikki eivät ole aina niin mukavia :x
Tällä hetkellä esikoiseni on 7kk pikkupoju...
Saitteko selvennystä...

No joo, jos jaksat/viittit vielä vastata niin onko vanhimman ja tämän 7kuisen ikäero tuon 8kk jonka käsityksen saa profiilista?

Ymmärrän kyllä jos kaikkea ei täällä halua eikä pidäkään kertoa mutta tuollainen on hieman häiritsevää että puhuu ristiriitaisesti eri tietoa, jolloin tulee olo että mikäs tää homman nimi on..

No joo, en mä mikään salapoliisi ole mutta joulukuussa kerrot toisessa kohtaa että esikoinen on 4kk ja toisessa kerrot että esikoinen 2v (rinnalla myös edelleen ) ja vauva 4kk, (tais olla vielä samat päivät ), niin hieman ihmetyttää koska silloinhan esikoinen on vielä kotona asunut...

Eipä tuo mulle kuulu, mutta oon sellanen että etin aina elokuvistakin pukeja, kai tää siihen liittyy...

:D

no joku tässä mättää kun oma ikäkin vaihtelee eri tarinoissa, eli joulukuussa kerrot että olit vauvan syntyessä 19vee ja samassa kuussa kerrot myös tarinan miehesi tapaamisesta vuotta aiemmin jolloin olit juuri täyttänyt 20vee :whistle:

Yhteistyössä