Kaksoset ja perätila

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Valas
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
voi Valas!! tosi paljon onnea sinulle matkaan!! :)))) sullahan on siella super jannaa nyt, oon ihan innoissani sun puolesta! hyva etta kaynnistavat, tuo 3kg per vauva on kylla uskomattoman hieno saavutus!!! :)) odotan innolla sinun synnytyskertomusta, mutta kaikkea hyvaa sulle, ja oikein sutjakan ihanaa synnytysta! uskomattoman ihanaa etta paaset tapaamaan vauvasi jo muutaman paivan paasta viimeistaan! eihan sita tieda josse lahto tulisi nyt aikaisemmin kun kerran ronkkivat niin rajusti tahallaan ;) hienosti olet jaksanut ihan loppu metreille, kumpa mullakin olisi sun voimat! tosi jannittavaa siis, paljon onnea tulevaan koitokseen valas ja palaa sitten linjoille kun ehdit!! *isot halit*

Lähdin tosiaan eilen to aamuna käynnistykseen mutta onkin sitkeitä kavereita mahassa kun eivät kahden päivän käynnistelyn jälkeen ole vielä syntyneet.
Tulin yöksi kotiin ja aamulla takaisin. En tiedä mitä huomenna tehdään vai pidetäänkö taukoa ja odotellaan jos luomusti syntyisivät.
Mutta tulen kertomaan kunhan seuraavan kerran kotiudun!!

huiiii miten sitkeita vauvoja sinulla on!! viihtyvat selkeasti oikein hyvin massussa :) aika jannaa etta paastivat viela kotiin, jaan odottamaan seuraavaa viestia sinulta.. jolloin olet varmasti jo vauvojen ylpea mamma!! kun nain viestisi ihmettelin etta mita ihmetta, jo nyt langoilla nain nopeasti synnytyksen jalkeen ;) paljon onnea, toivon etta tama viikonloppu on teidan vauvojen saapumisen aika :)) !!

Kävin la-aamuna osastolla ja lääkäri oli sitä mieltä että ma asti taukoa ja sitten katotaan jatko. Kotona olen eikä mitään tuntemuksia. Tai ainahan nyt jotakin on mutta ei kunnon supistuksia. Meiltä ei ole sairaalaan kuin 20 km joten hyvin uskaltaa kotona olla. Saa nähä kauanko tässä "lapsenteossa" vierähtää.
Kohdunsuun tilanne on kuitenkin mennyt jo eteenpäin, eilen oli vielä vähän kanavaa jäljellä, pehmeä ja reilu kahdelle sormelle auki. A-vauvan pää kuitenkin aika ylhäällä. Pitäisi kunnon supistuksia tulla että jotain alkaisi tapahtumaan.
Olen koittanut käydä kävelyllä että asia edistyisi mutta montaa sataa metriä enempää ei pysty, ottaa selkään ja nivusiin ja alamahaa painaa. Tyhjää parempi se pienikin lenkki..

Mites sun tilanne on? Onko vuotoa ollut? Miten muuten jakselet mahan kanssa?

odottelen taalla Valas sun uutisia innolla :)))))
kirjottelet toki sitten kun aikaa ja voimia loytyy, kayn tasaiseen tahtiin taalla kuitenkin kurkkimassa ;)

taalla kaikki ok. ei vuotoja, mutta jonkunlaisia harjoitus suppareita (kai) on aika useinkin. tana aamuna tuli kaksi suht kivuliastakin ja pelastyin mutta ne sitten menivat ohi ja taas oli rauha maassa. mahan kanssa alkaa olla tosi tuskaisaa ja armottomista armottomin vasymys painaa paalle niin etta olen iltapaivisin itkuisa zombi ;)
nyt pakko menna nukkumaan etta huomenna jaksaisi taas eteenpain lyllertaa :)

toivottavasti sulla on kaikki ihanan hyvin :))))

Valas onkin tainnut jo saada pikkuiset maailmaan, kaikkea hyvää sinne. Iso on perhe teillä, viisi alle kouluikäistä. Hienoa, että miehesi pystyy ja haluaa olla pitempään kotona. Minäkin nuorempana haaveilin isosta perheestä, mutta nyt ikä on tehnyt tepposensa, ei riitä aika eikä ehkä halukaan.

Tuossa vuotoasiassa en pysty minäkään auttamaan kaksosia odotteleva, vaikka taisi se sinultakin jo loppua. Mulla ei ollut oikeen mitään vaivoja loppumetreillä, siksi kai annettiin vauvojenkin olla mahassa niin pitkään. Vasta viikolla 39+6 alettiin käynnistelemään, silloinkin meni pari päivää, että homma oli kokonaan pulkassa. Milläs viikolla olitkaan kaksosia odotteleva nyt? Ikävä tuollainen yletön väsymys, toivottavasti helpottaisi pian. Eikös sullakin ollut se yksi lapsonen siellä kotona ennestään?

Reissu tuli tehtyä ja pikkuisten kanssa illalla kotiuduttiin. Herrat A ja B syntyivät ke 16.7 rv 38+3 normaalisti alateitse. Mitat: A 3230 g ja 49,5 cm, B 3300 g ja 49,5 cm. Hyvänkokoisia kaksosiksi.
Synnytys meni A:n kohdalla kuin oppikirjasta, sain spinaalipuudutuksen ja poika syntyi kivuitta. Todella helppoa! No, perätilavauva ei sitten tullutkaan ongelmitta. Puudutus loppui eikä lisää annettu ja kivut oli aikamoiset. Lääkäri puhkaisi kalvot jotta vauva alkaisi laskeutumaan kanavaan. Sain vauvaa ponnistettua alaspäin ja kun lantiota myöten poika oli näkyvissä, lääkäri meni koskemaan vauvaan. Perätilassa syntyvään lapseen kun ei saisi koskea ennen kuin lapaluut on näkyvissä. Niinhän siinä kävi että kun liian aikaisin koskettiin, vauva veti kädet ylöspäin ja hartiat oli tosi tiukassa. Lääkäri yritti pyöritellä vauvaa ja joutui väkisin auttamaan hartiat yksitellen ulos. Ja kävi kipeetä! Huusin kurkku suorana että vetäkää jo se lapsi ulos. Vihdoinkin poika syntyi ja samantien veivät happikaappiin virkoamaan. Onneksi mitään vaurioita ei jäänyt.
Istukat piti poistaa nukutuksessa kun eivät muuten lähteneet. Tuli kiire leikkaussaliin kun verenpaineet romahti melko alas, 54/40. Sisälle vuodin verta, yhteensä menetin 2 l. Verta sain 3 pussia niin alkoi jo elämä voittaa.
Kotona ollaan nyt ja opetellaan kaksosten elämää. Nukkuvat 4 h pätkiä eli aika hyvin, mutta kun ovat eri rytmissä. 2 h välein on joku maitoa vailla. Lisäruokaa saavat jonkin verran, pääasiassa kuitenkin tissiä.
Paino on hyvin alkanut laskemaan, 25 kg tuli ja nyt on 15 kg lähtenyt.
Mutta nyt ruokailemaan että pojat kasvaisivat.
Kerrohan kuulumisia ja kysele mun synnytyksestä mitä vain haluat.

Tuplaonnittelut Valaalle! Hienoa, että olette päässeet jo kotiutumaan ja synnytyksen tuskatkin jo muisto vain. Olipa tumpelo lääkäri, liekö niin malttamaton vai miten ihmeessä meni tollaisen mokan tekemään. On se vaan niin hyvä, kun nykyään osataan hoitaa nuo jälkijututkin niin hyvin, vaikka ongelmia olisikin.

Upeaa, että sullakin oma maito riittää. Vinkiksi vain, että tosiaan kannattaa syödä kuin hevonen. Silti ei noista jäljelle jääneistä kymmenestä kilosta ole kohta mitään jäljellä, jos pystyt jatkossakin täysipainotteisesti imettämään.

Voimia ja iloa eloon tästä eteenkin päin.

Onnea valas ja perhe!!Kaksi poikaa sitten teillekin hienoa.. meillä oli sama juttu b kanssa ainut ettei edes laskeutunut kunnolla mutta kädet oli ylhäällä ja tiukasti kiinni.
Voin vain kuvitella miten heikko olo sulla oli jos 2 litraa menetit mulla meni litra ja oli tosi heikko olo..
Onnea viellä kerran

teeuli ja pojat jo 7,5kk

Paljon onnea Valas vauvojen saapumisen johdosta!! :)) Ihanaa etta olette kaikki kotona ja kaikki on kaikilla hyvin, hienot painot pojilla myos, wau!
"Hieman" alkoi itseasiassa pelottamaan synnytys kun luin tarinasi... meillakin on B vauva taas peratilassa, joten on mahdollista etta minakin tulen kokemaan jotain tuollaista (kuulostaa vaikealta ja kivuliaalta). Siis sehan on hyva kuulla etta olet kunnossa ja vauvat myos, mutta kamalan dramaattiselta kuulostaa tuo B vauvan synnytys ja jalkihommat..

Kiva kuulla myos miten teilla lahtee arki sujumaan!! :))

Mulla on 34+2 menossa ja liikkeet on vahentyneet huomattavasti mutta kaikki on ok. Millainen olo teilla oli siis ennen kuin hommat lahti pyorimaan? Itse olen nyt lahes varma etta joudun kaynnistykseen asti odottelemaan.. :( Harjoitus suppareita toki tulee, muttei muuta, ei siis mitaan merkkeja mistaan. Tosin viikon pari mielellani viela kasvattaisin vauvoja masussa, sen jalkeen on tama mamma ihan valmis - jos vaan vauvatkin ovat!

Arki on alkanut pikkuhiljaa rullaamaan suurperheen äitinä. Pojat voi melko hyvin, mitä nyt B-vauvalla meinaa ummetusta olla jonkin verran. Sitä pitää sitten kitistä. Yöt on kuitenkin hyviä, saattaa jopa 6 h mennä yhdellä syötöllä. Ja aika samassa rytmissä tällä hetkellä ovat.
Oma olokin alkaa olemaan jo hyvä, kiitos rautatablettien. Enää ei seisominen heikota kuten muutama päivä sitten. Univelkaahan tietenkin on mutta eiköhän sitä joskus saa nukkua..

Mites Kaksosia odotteleva jaksaa? Onko lääkärikäyntiä millon? Kyselit millainen olo oli ennen synnytyksen käynnistymistä. No mulla ei mitenkään erikoinen, samanlainen kuin muinakin päivinä. Sullakin saattaa ihan yllättäen käynnistyä ilman mitään ennakkovaroituksia. Ja toivotaan että käynnistyisi itsestään!
Älä ala hermoilemaan mun synnytyksen takia, ei ne kaikki perätilat tuota hankaluuksia. Koita kuitenkin vaatia kokenut lääkäri synnytykseen mukaan, joka osaa hommansa. Lääkäri kuka mulla oli, sanoi jälkeen päin että hänellä oli kiire toiseen saliin istukan poistoon. Meidän sairaalassa kun on vain yksi päivystävä lääkäri, joka joutuu hoitamaan kaikki (synnytykset, sovitut leikkaukset, hätätapaukset). Mut eihän kiire saa olla syynä virheisiin. Onneksi kaikki päättyi kuitenkin hyvin.

Kirjoittelehan! Mukava kuulla miten sulla loppuaika menee. Mäki käyn koneella melkein päivittäin mutta en joka kerta jaksa kirjoitella, joten kirjoitan kun jaksan.

Hei taas Valas! :)
Kuulostaa etta teidan arki on lahtenyt rullaamaan todella hienosti jo nyt!! 6h yhdella syotolla, wau, uskomatonta!! hienoa etta sun olo on myos kohentunut, se on todella tarkeaa :) kerroppa lisaa miten teilla menee syottaminen, muiden lasten suhtautuminen tulokkaisiin ja oma jaksaminen/vasymys, jne???

huomenna mulla on laakari. ja sitten viikon paasta vissiin se "viimeinen" tarkistus ja ultra. katsotaan nyt sitten mita mielta huomenna ollaan B vauvan asennosta, ovat niin nihkeita sanomaan mitaan ilman ultraa - on kuulemma NIIIIN vaikea paatella ilman ultraa miten pain B vauva on...hmm.. ;)
mulla olo kiitos on suht OK. tassa helteilla kylla karsin aika rajusti ;) mutta kaikki huomioon ottaen voin yllattaen hyvin mielestani. en tee mitaan kovin raavasta ja yritan lepailla. mitaan merkkeja mistaan alkavasta ei siis ole. maha senkun venyyy ja venyy aivan uskomattomasti ja niita raskausarpiakin on tullut riittava maara tassa viimeisen viikon aikana. se toivottavasti tarkoittaa etta vauvat jatkavat painon kasvattamista ja voivat hyvin :) liikkeita tuntuu taas enemman jostain syysta (!?!?) ja olen alkanut miettimaan keinoja vauhdittaa vauvojen saapumista, vaikka tuskin mikaan keino tepsii jos eivat viela halua tulla.
hieman viela se synnytys jannittaa (ja pelottaa!!!) mutta kylla se siita :) koittaisi vaan se aika meillekkin pian :)

Nyt on hiljainen hetki, kerkeää kirjoittaa ja sitten päikkäreille. Kyselit sisarusten suhtautumista vauvoihin. No vanhimmat, 5 v. poika ja 2v 9 kk tyttö, ovat todella hyvin ottaneet vauvat. Uskovat kun jotakin sanotaan ja kielletään ja osallistuvat jopa hoitamiseen jonkin verran. Mutta tämä meidän nyt toiseksi nuorimmainen, 1v 3kk tyttö, on hankala. Kun tulin sairaalasta vauvojen kanssa kotiin, tyttö ei mua hyväksynyt ollenkaan. Ei saanut ottaa syliin, ei syöttää, ei leikkiä. Parin päivän päästä mies lähti jossakin käymään vanhimpien lasten kanssa ja jätti tytön mulle. Vähän aikaa huusi mutta huomasi sitten että äiti on sittenkin olemassa. Sen jälkeen olen kelvannut. Paljon haluaa olla sylissä ja hoidattaa itseään. Vauvoille ei ole yrittänyt mitään pahaa tehdä, mutta hoitaa haluaisi. Ja tuon ikäinen ei osaa voimiaan mitenkään hallita, joten silmät on oltava itsellä selässäkin. Varsinkin vauvan naamaan haluaa koskea ja silmät kiinnostaa.
Ite olen väsynyt, Hb oli eilen 108 joten sekin väsyttää. Joinakin päivinä pystyn tirsat ottamaan ja se auttaa kummasti! Kunhan yöt tasottuu niin eiköhän sitä paremmin jaksa.
Kaksosia en ole kuin pari kertaa syöttänyt yhtä aikaa, jotenkin helpompi eri aikaan. Ja B-vauvan tissin syönti oli todella hidasta kunnes keksin ostaa rintakumin. Nyt syöminen sujuu loistavasti. Viime yönä söivät: A klo 22, 03.30, 07 ja B klo 23, 03, 06.30. Aika samassa rytmissä ollaan.

Mitäpä lääkäri sanoi vauvoista ja asennosta? Kyllä lääkärin pitäs erottamaan kummin päin vauva mahassa on, kumma jos ei ala kertomaan..
Mulle tuli kans todella komeat raskausarvet ja eihän ne mihinkään lähe vauvojen myötä. Ja on kuule komea toi mahanahka!! Ois paljon rahaa niin kävisin varmaan leikkauttamassa ylimääräiset pois. Mutta sitä kun on tällainen tavallinen tallustaja niin jumpata pitää ahkerasti.. kun jaksais..

Mutta nyt pitkälleen, kerkeen jonkin aikaa nukkua!!

Heips Valas ja muut!
Kiva kuulla etta sisarukset ovat ottaneet uudet vauvat avosylin vastaan, joskin pienin hieman pullikoi aluksi mutta sehan oli odotettavissakin :) Uskon etta meillakin tulee olemaan tuota mustasukkaisuutta ainakin aluksi, ja yritankin miettia keinoja miten ehkaista sita parhaiten vaikkei sita kai mitenkaan voi kokonaan valttaa. Hienosti teilla kylla menee, taytyy ihan onnitella sinua siita!! :)

Oletko rautatableteilla? Minulle sanottiin etta 6 viikkoa synnytyksen jalkeenkin niita pitaisi napsia. Varmasti olet vasynyt.... mutta kiva jos sulla on mahdollisuus edes joskus ottaa paivaunet. Vaikeaa varmasti kun on noita lapsia enemmankin ;)

Se minua naurattaakin kun kaikki kaksos oppaat toitottavat siita miten pitaa nukkua kun vauvatkin nukkuvat..... ehhh mutta entas kun on muitakin pienia lapsia??? Meilla ei 2-vuotias ole nukkunut paikkareita enaa kuukausiin, ja on varsinainen pyorremyrsky ;)
Jos edes unelmoin itse paivaunista tulevaisuudessa on pakko saada joku tanne taaperoa hoitamaan siksi aikaa.

Kuinka kauan kerralla vauvat teilla syovat?? Nayttaako silta etta sinulla riittaa maitoa molemmille vai onko myos pullot/korvike kaytossa?

Tanaan laakarissa otettiin ultraa ja molemmat siis OVAT paat alaspain taas, liekko tuo B vauva kieppunut ympariinsa tai sitten lekurien arvaukset menivat puihin ;)
Kaikki siis nayttaa hyvalta, A ei ole kiinnittynyt mutta luulin ettei se ole edes olennaista jos on jo yhden vauvan saanut!?

Minua mietityttaa tuo mahanahan jaaminen jalkeenpain hieman, mahtaako se pingahtaa normaaliin ikina enaa.. ei niin etta se maailmaa kaataisi, mutta silti.

Teilla menee niin upeasti kylla etta on ilo lukea viestejasi, olet ihana esikuva :)

Heipä hei!
Kun meille toinen vauva syntyi, esikoinen oli 2,5 v ja mietimme kanssa miten mustasukkainen hän olisi. Teimme niin että ostimme todella mieluisan lahjan ja kun vauvan kanssa kotiuduin niin annoimme lahjan esikoiselle ja sanoimme että vauva toi sen. Sen ikäinen ei osannut kysellä että miten vauva voi jotakin lahjaa ostaa tai hankkia. Lahja oli mieluinen ja auttoi hyväksymään uuden tulokkaan paremmin. Miettikääpä tällaista keinoa!!
Olenkohan antanut liian ruusuisen kuvan meidän elämästä kun kerroit että olen ihana esikuva.. Siis eihän tämä helppoa ole, univelkaa kertyy, ulkona hankala olla kun pojat ei jostain syystä nuku ulkona. Koko ajan pitää rattaita heilutella ettei huuto ala. Toiset lapset on kyllä olleet samanlaisia, jonkin aikaa mennyt että ovat hoksanneet että ulkonakin voi päikkäreitä ottaa.
Korviketta meillä menee myös, oma maito ei riitä. Parina iltana on yötä vasten annettu korviketta että nukkuisivat pidempään. Klo 20-21 ovat syöneet tissiä ja korviketta, seuraavan kerran 12-01. A-vauvalle riittää tissi yöllä mutta B syö lisäksi korviketta ja mielestäni paljon. Seuraavan kerran sitten 04-06 syödään. Viime yö oli rauhallisempi koska annoin B-vauvalle yöllä lisäksi korviketta ilman kitinöitä. B-vauva on huono tissiä imemään, jotenkin hotkii eikä tieten saa mahaa täyteen niin saa sitten pullosta. Rintakumi on auttanut ja paremmin syö kuin ilman. A osaa todella nätisti syödä tissiä, rauhallisesti imee ja saa mahansa täyteen. A:lle ei korviketta paljoa mene vrk:n aikana. Oishan se kiva että oma maito riittäisi ja kelpaisi mutta kun ei niin ei. Enkä jaksa yöllä B-vauvan takia herätä vähän väliä tissittämään, oma nukkuminen on erittäin tärkeää että päivän sitten jaksaa muiden kanssa.
Jaaha, toinen heräsi. Pikaisesti vielä, rautaa syön maksimi annosta. Ainakin siihen asti että Hb on mormaali.

Juu meillakin on esikoiselle jo lahja valmiina "vauvoilta" :) Toivottavasti auttaa tilannetta edes hieman :)
Kylla mulla on suht realistinen kuva tulevasta, enka yhtaan ajattele etta sinulla siella olisi helppoa tai mitenkaan erityisen ruusuiset oltavat tyotahdin suhteen ;) muttakun kuulostat niin ihanan reippaalta ja positiiviselta niin se luo minulle voimia jo etukateen meidankin koitokseen!! Tietysti tulee univelkaa ja vaikka mita, tulee olemaan raskasta ja kovaa tyota pesueen hoitaminen, mutta sinulla on tosi kiva asenne ja kuulostaa silta etta te parjailette tosi kivasti siella. Ja ihanaahan se kaikki on, odotan sita itse niiiiiiin :))

Mulla on ollut nyt viikonlopun aikana ja sen yli menkkamaisia juilintoja ja selkaa sarkee myos perin omituisesti... alkaisipas jotain tapahtumaan niin olisin onnesta soikeana!!! Pelkaan vaan etta tama kaikki on "huijausta" ja joudun siihen kaynnistykseen kuitenkin lopulta. Paivamaara annetaan huomenna.

Palailen vaikka taas kertomaan mita sanovat huomenna jatkosta. Ihanaa vauva-aikaa sinne taas!!

Kaynnistys on tana perjantaina, gulp, olen kylla ihan tyytyvainen taytyy myontaa. Viime yona supisteli taas niin jumalattomasti ettei sita tieda vaikka se lahto tulisi aijemminkin. Mutta siis viimeistaan perjantaina meillekkin koittaa se suuri hetki :))))

Hui ilona kuinka jännittävää!!!! Mä oon seuraillu sun kuulumisia tässä ketjussa, toivottavasti et pahastu! Hirmu paljon tsemppiä sulle koitokseen!!!! Ajatella et jo viikonloppuna sulla on muksut maailmassa! Käyhän sit kertomassa kuulumisia kun kotiudut ja jaksat! Yritetäänkö nyt siis alatiesynnytystä vai leikkaavatko? No mut tsemppiä ihan hirveesti!!! Mä täällä jännitän!!! =)
t. kateke syyskuulaisista

Hei Kateke!
Alatiesynnytysta koitetaan, se on siis "suunnitelma" vaan katsotaan miten menee ja mihin lopulta paadytaan... GULP ;) Kerron sit toki jalkeenpain miten meni, kunhan ollaan kotona ja on aikaa. Mukavaa loppuraskautta sinulle myos!!! :)

Kaksosia odotteleva ja Valas! Luin tätä ketjua ja kyllä tuli niin muistorikas olo. Meillä jo tuplat 1,5v mutta tuntuu, että hetki sitten olin tuossa samassa tilanteessa. Sitä tuplaonnea ei voi ymmärtää kukaan joka ei ole sitä itse kokenut. Nauttikaa niistä pienistä tuhisijoista, vaikka välillä tuntuu väsymys painavan. Meille ja teille on annettu jotain ainutkertaista tuplana. Jossain vaiheessa sitä vaan jää seuraamaan kuinka nuo kaksi leikkivät yhdessä, juttelevat keskenään omaa kieltä ja muutenkin ovat toisilleen aivan erityisiä. Sitä näkyä ei kyllä voi olla ihmettelemättä. Silloin viimeistään unohtuu alkuajan valvotut yöt ym. tuplatyö.

Onpas siellä kaksosia odottelevalla jännät paikat edessä!! Taitaa maha olla täynnä perhosia?! Paljonko sulla nyt on viikkoja? Mikä on vauvojen painoarviot?
Toivotaan et kaikki menee hyvin ja saat piakkoin terveet lapset syliin!
Jännityksellä odottelen uutisia!!!
Oletko kivunlievityksiä ajatellut? Voin suositella spinaalipuudutusta. Mähän A-vauvan synnytin sen avulla enkä yhtään tuntenut kipua, mahtavaa.

Mut taas pitää lentää. Suurperheen arkea...
Peukut on pystyssä täällä ja ajatuksissa olet myös. Tsemppiä!

Onnea matkaan teille perjantaihin!!Meidänkin pojat syntyivät perjantaina tosin 7.12 mutta kuitenkin.. Minä olen myös elänyt mukana teidän odotuksia on niin tuoreessa muistissa itselläkin. Meillä pojat jo kovin ryömii eteenpäin ja toinen nousee konttaus asentoon mutta ei mene eteenpäin. Kovin on touhukasta tämä arki meillä kun pojat eivät vahingossakaan mene samaan suuntaa =)
Onnea ja stemppiä koitokseen
teeuli ja pojat tänään tasan 8kk

Heippa !
Tulin katsomana, kuinka täällä on sujunut ja jännityksellä nyt jäin odottelemaan
"kaksosia odotteleva"n kuulumisia.
Lapset on jo maailmassa, mitenhän kaikki sujui ?

Omat muistot pukkaa tääläkin pintaan näitä lukiessa...
meillä myös pojat syntyneet perjantaina ( kuten koko muukin perhe ! =)
ja huomenna aloittavat jo neljännen luokan koulussa !
Niin se aika vaan kuluu =o}

Onnea ihan jokaiselle kaksosia odottavalle,
tuplat jo saaneelle ja niistä haaveilevalle !!

p.s. kannattaa katsoa tuplien sivustoa www.monikkoperheet.fi
- siellä on uutisia, kirpputori, keskustelupalstat yms.
( tai www.helsinginmonikkoperheet.fi ) ja kannattaa mennä
myös kaksosten tapaamisiin, jos vain on mahdollista !

Hei vaan!
Meille syntyi viime perjantaina tytto ja poika, ja kaikki meni hyvin! :)) Ei tata onnea voi kuvailla, on se vaan niin uskomatonta etten voi kasittaa todeksi... Raskausaika tuntui todella pitkalta ja jopa epatodelliselta, ja nyt kun vauvat ovat saapuneet on olo vielakin todella epatodellinen mutta niiiiin onnellinen :))
Synnytys oli nopea ja todella raju, suppareita tuli ihan liikaa (liian nopeasti) ja lahes loppuun asti piti menna pelkalla ilokaasulla kun epiduraalia ei tultu antamaan kuin vasta viime tipassa. Se kun alkoin tuntumaan olin jo sen 10cm auki ja sitten piti hulluna yrittaa ponnistaa kun A vauvan sydamen syke lahti pelottavaan nousuun. Saimme kuitenkin neidin ulos turvallisesti ja kaikki oli hyvin pienen alkupaniikin jalkeen. Veli syntyi siita muutaman minuutin jalkeen yllattavan helposti :)

Arki on lahtenyt mielestani hienosti kayntiin. Vasymysta toki on, mutta jotenkin tama onnenhuuma on niin vahvaa ettei se paljoa haittaa. Syottaminen vie aikaa eniten ja sen kanssa taytyy ajan kanssa yrittaa jonkunlaista rutiinia tms.

Oma olo on hieman yllattanyt sen suhteen etta jalkikivut ovat ollen aika karmeita. Selka on todella arkana ja kipuilee ankarasti joka paiva. Kuulemma kuuluu asiaan... oliko teilla tata??
Maha myos hieman ihmetyttaa.. sekun on aivan armoton koripallo vielakin! Siis onko tamakin odotettua? Esikoisesta tuli semmoinen tyhjantuntuinen loysa pussi mika sitten pingahti takaisin normaaliksi mahaksi. Naytan vielakin todella raskaana olevalta... pelottavaa! Valas, sina askettain synnyttaneena osaat ainakin kertoa milta sinun mahasi nyt nayttaa?? Ja te jo vanhempien kaksosten mammat, muistatteko itsellanne tallaista ilmiota?

Mutta siis kaikki on paremmin kuin hyvin ja halusin vain tulla nopeasti moikkaamaan ennen petiin kaatumista!!

Onnittelut Tytöstä & Pojasta !!

Vatsa oli mulla ainakin iso vielä pitkään...
varmaan meni 2-3 kuukautta, ennenkuin laskeutui tuo pallo.
Mulla tuli 20 kiloa lisää, kaikki vatsaan, jotain sitten poikien synnyttyä siihen jäikin.
Suli kuitenkin pikkuhiljaa pois.
Jälkisupistuksia ei tullut ollenkaan pojista, mutta tästä viimeisimmästä
lapsesta ne oli kyllä aika mahtavat, ja jatkuivat tuskaisina n. viikon synnytyksen jälkeen, kunnes loppuivat.

Yhteistyössä