kaksoiskansalaisuus +/-?

  • Viestiketjun aloittaja miten on
  • Ensimmäinen viesti
miten on
Mitä hyötyä ja haittaa (esim. erotilanteessa) voisi olla lapsen kaksoiskansalaisuudesta (EU-maat)? Entä sillä, missä maassa menty naimisiin (oikeammin, minkä lainsäädännön mukaan), jos tulee ero, voidaanko hakea vain tästä maasta? Kysyn vain varalle. Kiitos.
 
satumaarit
Lapsilla on aika usein jo syntyessään kaksoiskansalaisuus, riippuen tietty mistä vanhempi on. Avioeronkin joutuu vahvistamaan sen maan lakien mukaan. Esim. käymään konsulaatissa pistään nimen paperiin.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.08.2006 klo 10:11 satumaarit kirjoitti:
Lapsilla on aika usein jo syntyessään kaksoiskansalaisuus, riippuen tietty mistä vanhempi on. Avioeronkin joutuu vahvistamaan sen maan lakien mukaan. Esim. käymään konsulaatissa pistään nimen paperiin.
Eli, jos ero sattuu niin mahdolliset huoltajuuskiistat käydään ko maassa, missä naimisiin on menty. Toki se missä lapset asuneet, vaikuttaa asiaan kai painavasti.

Miten sitten perinnöt menevät yms. jos puolisot eri maan kansalaisia, verotus ym. mahdollisesti menevät se maan lakien mukaan jossa asuttu/menty naimisiin tms???

Huh, lapsikaan ei ole vielä syntynyt, muutama kk odottamista todennäköisesti...Nyt vaan tutnuu suuret ratkaisut olevan edessä.
 
Meillä esikoisella kaksoiskansalaisuus ja nuoremmalle on aikomus hakea myös. Kyllähän eri kansallisuuksien väliset liitot ja perheet on varmasti eron sattuessa monimutkaisempia tapauksia. Enpä vain itse osaa huolehtia moisesta etukäteen. Lapsille kaksoiskansalaisuus on rikkaus sinänsä, mahdollisen avioeron pelossa en jättäisi lapsille sitä hakematta.
 
mamma italaiana
hei.
meidàn 2 v tytòllà kaksoiskansalaisuus. en nàe mitààn haittaa. ainoa mità teorissa ainakin voisi olla poikalapsen kohdalla on asepalvelus... siis voiko olla maata joka kutsuu pojan inttiin tai johon et voi muuttaa suorittamatta asepalvelusta? puhuan ainakin ei eu maista (esim ei eu- maat, israel ,arabimaat ym)
 
Meillä kummallakin lapsella vain Suomen kansalaisuus.
Vanhemman kohdalla ei vain ajateltu sen kummemmin, että tarvitaanko kaksoiskansalaisuutta, mutta nuoremman (pojan) kohdalla en halua kaksoiskansalaisuutta miehen kotimaan ase-velvollisuuden takia.
Siellä käydään inttiä n. 2 vuotta, eikä välit naapurimaahan ole aina kovin hyvät. En halua poikaani siis miehen kotimaahan inttiin, siksi meillä näin..
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 31.08.2006 klo 14:22 Footballers Wife kirjoitti:
Miehen vanhimmalla pojalla myös kaksoiskansalaisuus ja käy nyt suomen inttiä.

Saiko itse valita kummassa maassa käy intin? Mielestäni mieheni kotimaassa täytyy käydä intti, jos siellä haluaa asua.. Näin on joku minulle kertonut, en ole itse asian todenperäisyyttä tarkistanut.. Pitäisi varmaan!
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 31.08.2006 klo 14:25 Diamanto kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 31.08.2006 klo 14:22 Footballers Wife kirjoitti:
Miehen vanhimmalla pojalla myös kaksoiskansalaisuus ja käy nyt suomen inttiä.

Saiko itse valita kummassa maassa käy intin? Mielestäni mieheni kotimaassa täytyy käydä intti, jos siellä haluaa asua.. Näin on joku minulle kertonut, en ole itse asian todenperäisyyttä tarkistanut.. Pitäisi varmaan!
Englannissa ei ole pakollista asepalvelusta eli siinä mielessä ei ole askarruttanut tämä. Meitä on kyllä vähän hymyilyttänyt, kun kukaan ei missään vaiheessa suomen armeijan puolelta ole kyseenalaistanut tai nostanut mitenkään esille pojan kaksoiskansalaisuutta. Pojastahan voisi sukeutua vaikka minkälainen kaksoisagentti, kun suomen armeijan jälkeen siirtyisi englantiin ja siellä asepalvelukseen B) :kieh: Lastemme serkku on ammattisotilas ja joutui vastentahtoisesti Irakiin kahdeksi eri jaksoksi, oli ollut kuulemma aivan h.elvetillinen paikka. Enää ei tarvi mennä, kun on osansa sillä saralla suorittanut.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 31.08.2006 klo 14:30 Footballers Wife kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 31.08.2006 klo 14:25 Diamanto kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 31.08.2006 klo 14:22 Footballers Wife kirjoitti:
Miehen vanhimmalla pojalla myös kaksoiskansalaisuus ja käy nyt suomen inttiä.

Saiko itse valita kummassa maassa käy intin? Mielestäni mieheni kotimaassa täytyy käydä intti, jos siellä haluaa asua.. Näin on joku minulle kertonut, en ole itse asian todenperäisyyttä tarkistanut.. Pitäisi varmaan!
Englannissa ei ole pakollista asepalvelusta eli siinä mielessä ei ole askarruttanut tämä. Meitä on kyllä vähän hymyilyttänyt, kun kukaan ei missään vaiheessa suomen armeijan puolelta ole kyseenalaistanut tai nostanut mitenkään esille pojan kaksoiskansalaisuutta. Pojastahan voisi sukeutua vaikka minkälainen kaksoisagentti, kun suomen armeijan jälkeen siirtyisi englantiin ja siellä asepalvelukseen B) :kieh: Lastemme serkku on ammattisotilas ja joutui vastentahtoisesti Irakiin kahdeksi eri jaksoksi, oli ollut kuulemma aivan h.elvetillinen paikka. Enää ei tarvi mennä, kun on osansa sillä saralla suorittanut.
Pojilla on juuri tämä ongelma, kun jossain on intti käytävä.. No, meidän kohdaltamme asia on jo ratkennut, koska ei tosiaan tota kaksoiskansalaisuutta ole näillä pienillä.
Voin vain kuvitella, kuinka kamalaa on ollut joutua Irakiin.. :/
Onneksi poikasemme käy intin Suomessa.. huh.. :whistle:
 
Minun käsitykseni mukaan meidän lapset ovat saaneet automaattisesti heti syntyessään suomesta minun mukaan kansalaisuuden sekä mieheni kotimaasta toisen kansalaisuuden. Ennen piti ilmoitella konsulaattiin että on syntynyt mut viimeksi sanoivat että koska mies ei ole luopunut omasta kansalaisuudestaan lapset ovat automaattisesti hänen maansa kansalaisia...eli he ovat automaattisesti kaksoiskansalaisia. Niin me ollaan pohjoismaalaisen lainsäädännön alaisia kun edustamma skandinaviaa.

Ymmärtääkseni erotilanne on ainoa jossa voi tulla ongelmia silloin jos tämä ulkomaalainen haluaakin viedä lapset omaan maahansa eikä tuokkaan heitä takaisin...siis yhteishuoltajuus asioissa..

Tuo intti juttu on sellainen ettei tarvitse kuitenkaan luopua toisestakaan kansalaisuudesta jos on hyvät perusteet esim. on yhteydet ko maahan vaikka asuukin pysyvästi suomessa . Ennen asia oli toisin mut nämäkin asiat onneksi kehittyvät!<br><br>
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 31.08.2006 klo 20:26 fanny7 kirjoitti:
Minun käsitykseni mukaan meidän lapset ovat saaneet automaattisesti heti syntyessään suomesta minun mukaan kansalaisuuden sekä mieheni kotimaasta toisen kansalaisuuden. Ennen piti ilmoitella konsulaattiin että on syntynyt mut viimeksi sanoivat että koska mies ei ole luopunut omasta kansalaisuudestaan lapset ovat automaattisesti hänen maansa kansalaisia...eli he ovat automaattisesti kaksoiskansalaisia. Niin me ollaan pohjoismaalaisen lainsäädännön alaisia kun edustamma skandinaviaa.

Ymmärtääkseni erotilanne on ainoa jossa voi tulla ongelmia silloin jos tämä ulkomaalainen haluaakin viedä lapset omaan maahansa eikä tuokkaan heitä takaisin...siis yhteishuoltajuus asioissa..
Kun esikoisemme syntyi, emme olleet vielä naimississa. Englannin kansalaisuuden hakeminen oli melkoinen prosessi. Siihen tarvittiin lapsen syntymätodistus (ei virkatodistus, koska siinä ei mainita tarkkaa syntymäpaikkaa, ainoastaan kotikunta syntymän aikana) ja miehen täyttämä kysely, jossa tiedusteltiin mm. tulevaa hautapaikkaa jne muita vaikeita henkilökohtaisia kysymyksiä. Haluttiin ilmeisesti kartoittaa kuinka britti lapsen isä sisimmässään on. Jos vanhemmat ovat naimissa, kuten me nykyään, hakeminen on enemmän ilmoitusluontoista. Haettava kuitenkin on, koska englantiin tieto toisen lapsemme syntymästä ei ole itsestään kantautunut.

Miehen vanhemmilla lapsilla on sekä suomen että englannin passit.
 
Eipä ole tullut ajateltua huonoja tai hyviä puolia tosta kaksoiskansalaisuudesta.
Heti synnyttyään haimme suomen kansalaisuuden pojalle, kun espanjan kansalaisuus tuli automaattisesti(syntyi espanjassa).
Espanjassa ei ole pakollista armeijan käyntiä eikä ole vielä tietoa miten asiat muuttuvat tässä 16 vuoden aikana, kunnes pojalle tulee 18v täyteen.
Tuosta ero asiastakaan ei ole hajua, kun en ole ajatellut erota tai sekin vaikeampaa, kun emme ole edes naimisissa.
 

Yhteistyössä