Onnistuisiko nukahtaminen siten, että luette yhdessä jotain kivaa kirjaa? Meillä 2v5kk tyttö nukahtaa yleensä aina siihen, että luetaan ja katsellaan kirjaa, joskus minä laulan kirjan kuvista. Jos typy ei jaksa keskittyä kirjaan, lauletaan vain unilauluja. Tyttö nukahtaa aina isänsä tai mun viereen. Meidän tyttönen pelkää pimeää ja valot sammutetaankin aina vasta sitten, kun tyttö on täysin unessa. Yövalo meillä on käytössä, jotta pieni ei yöllä herätessä säikähdä pimeää.
Päiväunille pieni nukahtaa samalla tavalla kirjaa lukiessa. Jos ei tunnin lukemisen jälkeen nukahda, jatketaan päivän touhuja ja ruvetaan illalla aikaisemmin unille (tätä ei kyllä usein tapahdu ). Päivälevoksi riittää mun mielestä noina "virkkupäivinä" vaan sängyllä loikoileminen, tärkeintä on se, että pienelle on tarjottu mahdollisuus nukkumiseen ja lepoon.
Mun mielestä pahinta, mitä tuossa tilanteessa voi tehdä, on asennoitua pieneen pelkoon epäilevästi ("lapsi varmasti vaan vedättää") tai jättää lapsen pelko kuulematta. Asiasta kannattaa toki keskustella (etenkin jos lapsi niin haluaa), mutta toisaalta kannattaa viedä lapsen huomio pois pelottavasta asiasta. Mä en varmaan enää puhuisi varjoista mitään, jos lapsi ei itse ota asiaa esille. Sänkyyn mentäisiin kivan unikaverin kanssa. "Minkä unikaverin otat tänään kainaloon" -harhautus saa meidän tytön monesti menemään touhukkaana etsimään pehmolelua (tai muutamaa pehmolelua
) kaveriksi ja sitten mennään peiton alle lukemaan. Pehmotkin peitellään ja sitten voidaan yhdessä keskittyä satujen maailmaan. Mielikuvitusta kannattaa käyttää! Sängyssä voi tehdä vaikka kuperkeikan tai peiton alle tehdyssä majassa voi jutella päivän tapahtumista hetkeä ennen unille rauhoittumista. Näin voi saada lapsen huomion pois pelottavasta, nukkumaan menoa haittaavasta jutusta.
Olet varmasti hyvä äiti! :heart: Lapset vaan välillä on lapsia. Ne pelkää, kiukuttelee, sählää ja touhuaa ja keksii kaikenlaista.
Tsemppiä teille! Toivottavasti tilanne ratkeaa pian parhain päin!