Täällä yksi lisää. Hyvä kun nostit.
Sain diagnoosini 20-vuotiaana, kymmenen vuotta sitten. 13-vuotiaana todettiin masennus ja kun olin 20, psykiatri totesi että oireet ei nyt masennukseen täsmää. Suvussa on kaksisuuntaista mielialahäiriötä ja skitsofreniaa. Söin masennuslääkkeitä 13-19-vuotiaana ja silloin 20-vuotiaana aloitettiin Lamictal. 23-vuotiaana iski masennus mikä tosin sitten meni ohi 2 kuukaudessa lääkityksen ja liikunnan avulla. Mulla on myös päihdetaustaa ja silloin 20-vuotiaana oli myös päihdeongelmaa.
En aina edes muista sairauttani, eikä muista läheisetkään. Sitä yhtä masennusjaksoa lukuunottamatta on mieli pysynyt tasaisena koko ajan eli sopiva lääkitys löytyi heti.
Terapiassa kävin silloin 23-vuotiaana.
Silloin 20-vuotiaana opiskelin ja sairauden takia keskeytin. Olin pari vuotta työelämässä. 23-vuotiaana taas opiskelin ja masennuksen takia keskeytin. Kelasta tuli jo eläkepaperit mutta hainkin töitä. Nyt olen ollut työelämässä koko ajan, lukuunottamatta äitiyslomaa välissä. Pitäisi taas lähteä opiskelemaan että saisi joskus ammatin.
Tätini, jolla on skitsofrenia, on ollut työelämässä 55-vuotiaaksi. Juuri jäi eläkkeelle. Kaikki muut suvun naiset ovat jääneet eläkkeelle 4-kymppisenä. Itse ajattelen että olisi ihanaa jos voisin olla työelämässä ihan oikeaan eläkeikään saakka. Työmoraali on meidän suvun naisilla kyllä kova ja mummo teki töitä kaupassaan vaikka olikin eläkkeellä.
Nyt luin aloituksesi tarkemmin. Mullakin masennusjaksot oli syvempiä, siksi ei kai osattukaan heti tätä epäillä. Maniajaksot sitten ilmeni päihteidenkäyttönä ja hillittömänä shoppailuna. Kiitos "rikkaan" poikaystävän (nyk. aviomiehen) ja ihanan anopin, en saanut ryssittyä raha-asioitani. Silloin 20-vuotiaana tosiaan tein paljon velkaa. Nykyinen aviomieheni, silloinen poikaystävä, kävi töissä ja elätti meidät muttei saanut velkojani maksettua ja ihana anoppi pelasti ja auttoi meitä rahallisesti. Ikuisesti olen kiitollinen vaikka rahasummat on jo maksettu. Ilman anoppia olisin menettänyt luottotiedot ja ilman miestäni olisin varmaan edelleen holtiton rahankäyttäjä. Palkka kun on aina ollut suht hyvä niin sitä ei edes tajua miten nopeasti se raha palaa. Ja siis sitä rahankäyttöäni minulle selitettiin tällä sairaudella, siksi otin sen esiin. Nykyään musta onkin sitten tullut ehkä liiankin pihi.
Lapselle en ole vielä kertonut sairaudesta (on alle kouluikäinen) mutta tietää että äiti ottaa lääkkeen joka ilta. Meidän äiti sai diagnoosin kun itse olin jo teini-iässä. Äiti kertoi meille aika pian. Käytiin äitiä katsomassa sairaalassa. Muistan että se oli helpotus kun tajusi ettei äiti tehnyt tekojaan pahuuttaan eikä tarkoittanut loukkaavia sanojaan, vaan se oli sairaus. Äidillä meni jo niin pahaksi että vaipui psykoosiin raskauksien aikana ja kärsi myös synnytyksen jälkeisistä masennuksista. Pelkäsin samaa omalla kohdallani mutta onneksi itse selvisin sekä raskaudesta että synnytyksestä ja "lapsivuodeajasta" ilman suurempia mielialanvaihteluja.
Mitä nyt normaalia hormoni-itkua välillä.
Anteeks pitkä teksti, pääsin vauhtiin.