Kaksisarvinen kohtu ja muut kohdun poikkeamat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "kyselyä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

"kyselyä"

Vieras
Onkos täällä muita, joilla on diagnosoitu jonkilainen poikkeama kohdun rakenteessa? Ihan mielenkiinnosta kyselen että kuinka yleisiä nämä ovat.

Itsellä todettu kaksisarvinen kohtu (uterus bicornis), jonka toinen sarvi on surkastunut tai kehittymätön (en muista mitä nimitystä tästä käyttivät). Raskaudet ovat onnistuneet muuten mainiosti, mutta molemmat lapset olleet hieman hankalassa asennossa synnytyksen suhteen. Kohdun poikkeama diagnosoitu sektion yhteydessä.

Ehkäisyn kanssa on kovasti mietintä vaihe päällä että kannattaako tuonne edes lähteä tarjoamaan kierukkaa vai ei. Gyn. polin ylilääkäri oli sitä mieltä että kokeilla voisi, mutta että jaksanko itse ostaa kierukkaa vain kokeilun takia? Onko kellään kokemusta tästä?

JEs! Vihdoinkin täällä pyörii joku muukin kohdun poikkeama ihminen :) Mulla on Uterus Duplex eli kahdentunut kohtu, lääkäri silloin totesi että yleensä aiheuttaa lapsettomuutta mutta 3 lasta olen jo saanut :) 2 ensimmäistä oli perätilassa ja kolmas lapsi oli sitten raivotarjonnassa. Mulla on ehkäisynä ollut pillerit ja ehkäisyrengas. Mulle sanottiin että ei kannata edes harkita sitä kierukkaa. Miten ois ehkäisykapseli jos mietit jotain pitempää ehkäisyä?

Kävin tuolta googlesta kattelemassa miltä tuo kahdentunut kohtu näyttää. Onko sinulla olleet raskaudet aina samalla puolella vai vaihdelleet? Itsellä luonnollisestikin vain toisella puolella kun tuo toinen puoli on sen verta surkastunut ettei siellä mikään pysty elämään. Mahakin oli kyllä raskauden aikana sitten hyvin toispuoleinen.

Minulla ensimmäinen lapsi oli jalkatarjonnassa ja leikattiin siis. Kovasti peloteltiin että todennäköisesti muutkin lapset tulisivat olemaan yhtä hassusti. Toinen olkin raivotarjonnassa, mutta hieman vinottain/poikittain eikä oikein tahtonut laskeutua. Todennäköisesti tästä johtuen sainkin aika pahat repeämät synnytyksessä.

Joo, tuota ehkäisykapselia olen mietiskellyt. Pitäisi varata aika gynelle ja käydä juttelemassa.

Kaksi ensimmäistä oli vasemmalla puolella ja kolmas oli oikealla puolella. Ja kaikki tulivat sektiolla. Kaksi esikoista olivat pakara tarjonnassa, eli siis sellaisessa "rukous" asennossa.

Yhteistyössä