Kaksiosainen kohtu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Marig
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Marig

Uusi jäsen
13.05.2006
15
0
1
Nyt kun tässä kaikki asiat pyörii mielessä, niin ajattelin kysyä onko kenelläkään kokemuksia kaksiosaisesta kohdusta? Itselläni se todettin kun kuukausi kolmannen lapsen syntymän jälkeen (-90) jouduin kaavintaan vuotojen takia. lääkäri totesi että kyseessä oli kaksiosainen kohtu ja luultavasti siellä oli ollut sikiön alku joka tuli silloin vasta pois. Toinen osa oli erittäin pieni eli siellä ei olisi ollutkaan raskauden mahdolista jatkua.
Nyt ajattelin pyytää paperit silloisesta synnytyssairaalasta.

Kaikkea tämä raskaus tuokin mieleen........

Minulla gynekologi totesi kaksiosaisen emättimen jo 16-vuotiaana, mutta ultraäänitutkimuksissakaan ei selvinnyt, jatkuuko väliseinä kohtuun asti. Silloin minulle sanottiin, että asia voidaan tutkia perusteellisemmin sitten kun suunnittelen lasten hankkimista.

Olen nyt 26, joten asia varmaan tulee lähivuosina ajankohtaiseksi (kunhan sopiva isäehdokas vain ensin löytyisi) ja vähän pelottaa mahdolliset komplikaatiot joita tuosta voi seurata. Sanot että olet saanut useampia lapsia - oliko raskauksissasi jotain tavallisesta poikkeavaa vai menikö kaikki hyvin?

Siitä olen kuitenkin todella tyytyväinen, että Naistenklinikan työntekijät selittivät minulle silloin 10 v sitten perinpohjin mistä on kyse ja mistä poikkeama johtuu. Sikiönkehityksen kummallisuuksiin kuuluu mm. se, että sukupuolielimet muodostuvat ensin kyljissä: vasen puolisko ja oikea puolisko erillään (eli tyttövauvalla kumpikin munasarja ja puolet kohdusta ja emättimestä omalla puolellaan), mistä ne sitten "vaeltavat" omalle paikalleen ruumissa, missä ne yhdistyvät ja muodostavat valmiin sukupuolielimistön. Tuossa yhdistymisvaiheessa kuulemma tapahtuu melko "usein" (lääketieteellisessä mielessä usein tarkoittaa esim. 1% väestöstä) jotain häikkää, eivätkö puoliskot yhdisty niinkuin pitäisi. Niinpä aika monilla naisilla on emättimessä ja/tai kohdussa väliseinä, monilla tietämättään.

Väliseinä ei välttämättä aiheuta mitään vaikeuksia elämään (monet eivät edes huomaa että heillä on se), mutta joillain se saattaa tehdä emättimestä niin tiukan, että yhdynnät eivät onnistu tai tekevät kipeää (jolloin väliseinä pitää leikata) tai se saattaa vaikeuttaa raskautta tai synnytystä. Itselleni ylimääräisestä tiukkuudesta on vain ollut iloa: erityisesti poikaystävät ovat arvostaneet sitä :) Pelkäänkin vähän, miten käy jos joskus saan lapsia ja väliseinä repeää synnytyksessä. Onko jollain kokemuksia miten se vaikuttaa siihen miltä seksi tuntuu?

Tiesitkö muuten, että meiltä väliseinällisiltä pitäisi aina ottaa kaksi papa-näytettä, yksi molemmista kohdunsuista? Muista siis pyytää tuplanäyte seuraavan kerran papa-kokeessa käydessäsi!

Mulla on kans kaksiosainen.

Olen huomannut, kuinka poikaystävät aina ihmettelee, kuinka voin olla niin tiukka... Eli iloa siitä väliseinämästä on ainakin jollekin ollut...

Nyt yritän tulla raskaaksi ja olen miettinyt, että pitäisikö miehen tulla kummallekin puolelle? Varmuuden vuoksi, että se munasolu löytyisi paremmin. Seinämä menee kohdunkin läpi. Niin, meneekö munasolu aina suunnilleen joka toinen kuukausi toiselle puolelle kohtua?

Entä toimivatko kohdunpuoliskot yhtäaikaisesti. Joskus kun yritän löytää ovispäivän tunnustelen kohdunsuuta ja välillä tuntuu, että eri puolilla eletään eri vaiheita. Joskus oikealla saattaa olla kova ja vasemmalla pehmeä kohdunnapukka.

Hmm. Osaisikohan joku vastata..

Yhteistyössä