Kaksiosainen kohtu - millainen synnytys?

Löytyisiköhän täältä muita, joilla on kaksiosainen kohtu? Kiinnostaisi kuulla kokemuksia synnytyksestä. Mulla on viikkoja 31+2 ja ilmeisesti sektio edessä. Olisin kovasti halunnut alatiesynnytyksen, mutta pikkuinen on siellä tiukasti jalat edellä eikä annettu kovin paljon toivoa, että asento muuttuisi. :/
 
Minulla on ns.herttamainen kohtu, eli kaksiosainen mutta se seinämä ei mene ihan loppuun asti. Onko sinulla tuo seinämä siis ihan kiinni asti? Minulla sinne seinämän alle jää siis pieni tila ja minulla vauvat ovat menneet sen alta ja sitten myöhemmässä vaiheessa raskautta kohtu venyy senverran että vauva mahtuu olemaan siellä, mutta ultrassa tuon seinämän kyllä huomaa.
Minulle sanottiin poikaa odottaessani että kun kohdun malli on herttamainen niin se on tietysti hieman ahtaampi kuin normaalin mallinen kohtu, joten vauva saattaa jäädä perätilaan tai poikittain ja silloin kannattaa varautua sektioon. Meillä poika syntyi kuitenkin alakautta ja oli pää alaspäin jo rv29 ja pysyi siinä asennossa siis loppuun asti, mutta tämä meidän tyttönen syntyi sektiolla keskiviikkona 11.3 :heart: Syynä juuri tuo poikittaistila...oli perätilassa koko raskauden ja lopuksi sitten meni poikittain.
Jos sinulla on kohtu täysin kaksiosainen niin se on vielä ahtaampi kuin minulla jolla se seinämä ei ole kokonainen, joten ehkä on turvallisempaa synnyttää sektiolla jos lääkärikin on niin ehdottanut. Minulle ehdotettiin perätilasynnytystäkin, mutta vauva oli senverran kookas etten halunnut siihen alkaa.
Niin ja meillä tyttöä yritettiin kääntää tuosta vatsan päältä...mikä oli todella ikävä kokemus eikä sitten tuottanutkaan toivottua tulosta. Toinen lääkäri ei olis edes alkanut kääntämään juuri sentakia että mulla on ahdas kohtu, mutta toinen lääkäri sitten vaan päätti yrittää. Mulla oli paljon lapsivettä ja se auttoi osittain vauvaa siinä että pääsi liikkumaan vielä loppuajasta aika hyvin, mutta yleensä tällasella kohdulla on epätodennäk.että vauva vielä kääntyis pää alaspäin....toki se on mahdollista, mutta sinuna ainakin varautuisin sektioon.
 
Mulle puhuttiin jossain vaiheessa herttamaisesta kohdusta, mutta nyt raskauden aikana on annettu ymmärtää, että kohtu jakautuu kahtia jo ihan alhaalta asti. Meidän napero on asettunut vasemmalle puolelle ja mahassa on välillä aika hassu möykky sillä puolella. :) Mulla on ollut väliseinä myös emättimessä, mutta se on leikattu jo kauan sitten auki. Ilman sitä leikkausta alatiesynnytys ei olisikaan mahdollinen.

Kyllä mä nyt oon jo asennoitunu sektioon, vaikka se vähän harmittaakin. Lääkäri sanoi, että kääntämistä hän ei edes yritä tällaisessa tapauksessa. Pääasiahan on kuitenkin että vauva saadaan terveenä ulos, oli tapa sitten mikä tahansa. Mulla on kuitenkin raskaus sujunut hyvin, vaikka etukäteen varoiteltiin että esim. keskenmenoriski on suurempi kuin normaalisti.
 
Muakin kiinnostaisi muiden kokemukset, etenkin onnistuneet!
Mulla on siis kaksi kohtua ja väliseinä, jota ei ole leikattu. Yksi lääkäri kyllä sanoi, että onnistuu synnyttäminen, vaikka ei ole leikattu seinämää. Ehkä se leikataan siinä synnytyksen aikana?

Toivon niin paljon, että saisin synnyttää normaalisti, mutta lääkärit on kyllä varoitelleet, että vauvalla on suuri riski jäädä perätilaan. Ja siinä tapauksessa pitää leikata.

Nyt on siis rv 16. Eli on paljon aikaa murehtia ja pohtia tätä asiaa.
 
Ei sitä kohdun väliseinää varmaankaan tarvi leikata, jos siihen ei ole mitään erityistä aihetta. Mulle oma gyne on sanonut, että leikkauksesta ei olisi ainakaan mun tapauksessa edes mitään hyötyä.

Älä turhaan murehdi tuota synnytystä... ainakaan vielä näin varhaisessa vaiheessa. Mä kirjoittelen sulle kokemuksia omasta synnytyksestä kun sinne asti päästään. :)
 
vierailija
Minulla on kaksiosainen kohtu ja kaksiosainen emätin (uterus didelphys). Odotusaikana mietin kuumeisesti, miten kohdun poikkeama vaikuttaa kasvavaan sikiöön ja synnytykseen, ja millainen synnytystapa olisi paras. Googlailin kovasti aiheesta ja päätin, että tulen synnytyksen jälkeen jakamaan omia kokemuksia, kävi miten kävi, koska ainakin suomeksi tietoa on melko vähän saatavilla.

Meillä kaikki sujui hyvin. Odotusaika eteni täysin normaalisti ja onneksi raskautta seurattiin aktiivisesti, niin sai itse myös mielenrauhaa parista ylimääräisestä ultrakerrasta. Vauva kääntyi pää alaspäin ihan ajallaan. Kaksiosaisista kohduista on raportoitu näitä ennen aikaisesti / ennen laskettua aikaa syntyneitä (kai yleensä viikolta 36 lähtien). Meillä kävi sama juttu, että lapsi syntyi 2 viikkoa etuajassa (viikolla 38). Aivan ihana, suloinen ja terve vauva. Hieman kevyempi syntymäpaino kuin keskimäärin.
Synnytystapaa mietin paljon raskauden loppuvaiheessa ja toivoin aluksi sektiota. Lääkärit olivat synnytystapa-arviointikäynnillä sitä mieltä, että kannattaa yrittää alatiesynnytystä ja kallistuin itsekin sen puolelle. Pelkäsin, että emättimen väliseinä kärsii ja niin kävikin, se repesi synnytyksessä (väliseinä tavallaan irtosi takaseinästä). Synnytyksen jälkeisen arvion tehnyt lääkäri suostui pitkän keskustelun jälkeen siihen, että se voidaan kirurgisesti kiinnittää takaisin. Tämä on varmasti tosi henkilökohtaista, koska osa taas ehdottomasti haluaa, että väliseinä poistetaan.
Kokonaisuudessaan olen tyytyväinen valintaan alatiesynnytyksestä. Toipuminen kyllä kesti, mutta en osaa sanoa, mikä ero on ihan normaaliin synnytyksestä toipumiseen.

Tällä kokemuksella sanoisin, ettei ainakaan kannata etukäteen turhaan olla huolissaan.
 

Yhteistyössä