Kaksikielisyyden väärinkäyttö vaarantanut Suomen kaksikielisyyden

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja 2kieli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
2

2kieli

Vieras
Harvalla tavallisella tallaajalla on ollut mitään intohimoja sen suhteen, onko maa yksi- vai kaksikielinen.

RKP ja muut ruotsinmieliset tahot ovat kuitenkin pitkään käyttäneet kaksikielisyyttä väärin. Kaksikielisyyden perusteella on vaadittu pakkoruotsia joka oppilaalle ja ruotsin taitoa jokaiselta virkamieheltä, vaikka kaksikielisyyden määrittävä perustuslaki ei ota näihin asioihin mitään kantaa. Jopa oikeusministeri on kritisoinut perustuslakivaliokunnan puheenjohtajaa eli Folktingetin varapuheenjohtaja Kimmo Sasia tässä asiassa. Sasi väitti perustuslain vaativan pakkoruotsia, mutta oikeusministeri kumosi väitteen.

Koska kuitenkin on pitkään virheellisesti annettu ymmärtää, että nämä asiat johtuvat perustuslaista, niin kansa on ruvennut vastustamaan koko kaksikielisyyttä. Näin ollen, jos maa joskus muuttuu yksikieliseksi, saa RKP ja muut ruotsinmieliset syyttää siitä vain ja ainoastaan itseään.

Mä en nyt ymmärrä miksi mun, ruotsinkielisenä pitäisi syyttää itseäni jostain, vain koska olen ruotsinkielinen :D ???

Se nyt on vain sanonta. Ei sinun tarvitse syyttää itseäsi.

Tarkoitin, että jos maa muuttuu yksikieliseksi, eivät syyllisiä ole "ilkeät suomenkieliset fennomaanit", vaan RKP yms., jotka ovat perustuslain varjolla virheellisesti vaatineet kohtuuttomia suomenkielisiltä.

Se nyt on vain sanonta. Ei sinun tarvitse syyttää itseäsi.

Tarkoitin, että jos maa muuttuu yksikieliseksi, eivät syyllisiä ole "ilkeät suomenkieliset fennomaanit", vaan RKP yms., jotka ovat perustuslain varjolla virheellisesti vaatineet kohtuuttomia suomenkielisiltä.

Ok...no ei minua kiinnosta. Ei se mitään muuta, tai voi olla että ruotsinkielisiä kohtaan oleva katkeruus ja kateus hälvenee kun ei tuo pakkoruotsista kumpuava viha enää kajoa meidän harteille. Eli hyvä jos poistetaan.

Yhteistyössä