Kaksikielinen(suomi&ruotsi)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Hei! olen itse asunut kaksi kielisessä kaupungissa ja itse en ole koskaan oppinut murteella puhumaan tai edes en ymmärrä sanoja mitä ihmiset kertovat murteella, olen kiinnostunut ruotsista koska kuulemma on kielioppisesti helpompaa. Listatkaat te kaksi kieliset sanoja ruotsin murteita jolla pystyisin opiskelemaan murre sanoja ja mistä päin Suomea ☺ ja kertokaa ihmeisessä mitä sana tarkoittaa.

Suomenruotsin murteet ovat tosi erilaisia keskenään. Lisäksi murteet eivät ole vain pelkkiä sanoja vaan myös kieliopilliset asiat ja puheen aksentti vaihtelevat.

Esimerkiksi Kokkolan murteessa kaikilla substantiiveilla on periaatteessa vain yksi suku (ein), kun taas monessa muussa Pohjanmaan murteessa sukuja on kolme (feminiini, maskuliini ja neutri, eli honde, hande ja hede). Aika iso ero ruotsin kirjakieleen, missä substantiivit ovat joko en tai ett.

Murteita on aika vaikea opiskella, mm. koska mitään ikiomaa kirjakieltä niillä ei ole. Ne ovat toisin sanoen olemassa lähinnä niitä puhuvien ihmisten mielissä.