Kaksi pinnasänkyä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "hertta"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"hertta"

Vieras
Kun vauva syntyy, on esikoinen 1v 8kk. Tuntuu, että hän tarvitsee vielä pinnasängyn, muuten varsinkin nukutus voi olla aikamoista puuhaa kun "karkailee" tavan sängystä. Mietin tässä siis, että ostaako/lainata pieneksi aikaa toinen pinnasänky, tai sitten vauvalle eka kuukausiksi pyörillä kulkeva pikku sängy, että esikoinen saa vielä pitää pinniksensä?

Vai oletteko te opettaneet suurinpiirtein tuon ikäisen tavalliseen jatkettavaa lasten sänkyyn?

Mä siirsin poitsun jatkettavaan hänen ollessaan 1,5v. Yllättävän hyvin meni, eikä koittanutkaan edes karata. Itse asiassa tän 8 kk aikana mitä on siinä nukkunut, ei ole kovin montaa kertaa sieltä kesken nukutuksen tullut pois. Ekat illat istuin vieressä silittelemässä.

Meille tulee pienempi ikäero ja hankinnassa on isompi sänky esikoiselle. Tarvittaessa vauva saa nukkua äp laatikossa tai vaunukopassa ensi viikkonsa. Sitä vuokrasänkyä mietin minäkin aluksi, mutta epäilyttää, että esikoinen menisi keikkumaan reunaan ja kaataisi sen.

--- : Tiedätkö, ihan samaa olen miettinyt, että se vuokrasänky on niin keponen, että esikoinen saa hetkessä nurin, jos silmä välttää.

Kiitos vastauksista! Pitää varmaan meidänkin sitä lasten sänkyä kokeilla ainakin.

Meillä esikoinen siirtyi tavalliseen sänkyyn 1 v 6 kk iässä. Olihan se alussa melkoista taistelua, mutta nykyään kun hän on 2 v, niin yöt ja unkuttamiset sujuvat oikein hyvin.

Meillä syntyy kohta uusi tulokas ja aloitimme tietoisesti jo puolta vuotta aiemmin tuon esikon totuttamisen eriin sänkyyn, ettei hänelle sitten vauvan synnyttyä tule mielikuvaa, että uusi tulokas vei hänen sänkynsä.

hankit pinniksen,ota sellanen mistä saa laidan pois. Mä otin laidan pois n. 2v.,eikä ole karkaillut,alkuun ei edes tajunnut että pääsee sängystä itsekkin veks. :D

Riippuu niin lapsesta, meillä esikoinen, pian 5, ei nuku vieläkään omassa sängyssään kun taas pienempi siirtyi alle 2-vuotiaana omaan sänkyyn omasta halustaan.
Ikäeroa juuri tuo 1v 8kk.
Jälkikäteen ajateltuna tuo toka vaihtoehto olisi sopinut meillekin varmaan hyvin.. :)
Tosin esikoinen taisi nukkua matkasängyssäkin aina välillä, eli jos sellainen teiltä löytyy niin käy hyvin sänkynä kun kunnon patjan laittaa.

kerttu: Totta puhut! Sitäkin harmittelin, että jos esikoinen kokee vauvan vieneen hänen sängyn!

jos: Siinä tapauksessa on oikeastaan sama laittaa jos tavan sänkyyn jos laidan ottaisin kuitenkin pois..:)

Mun nuorimmainen siirtyi olosuhteiden pakosta jatkettavaan lastensänyykn kun oli 1v 4kk. Alkuun hirvitti, mutta meni ihan hienosti kuitenkin. Sängyssä oli korkeat (=n.20-25cm) laidat ja pysyi siellä ihan hyvin.

Meillä 2v laitettiin jatkettavaan eikä mitään ongelmia ollut. Nukkui tilavammassa sängyssä paremmin kuin pinniksessä. Alkoi sängystä karkailukin vasta 3,5 vuotiaana. Unipussi voisi alkuun myös olla avuksi jottei pääse itsenäisesti pois sängystä.

meillä pojilla ikäeroa tasan vuosi ja meillä asia ratkaistiin niin että ostin isommalle matkasängyn ja tavallisen pinnasängynpatjan sinne.ja vauva pinnikseen.oli hyvä keksintö ja nyt on ollut matkikselle muutakinkäyttöä kun pojat jo nyt nukkuu jatkettavissa kumpikin.

1,5 v.lapsi ei yrittänytkään pois jatkettavasta, ei vaan hoksannut että voi sieltä tulla itse pois. sitten kun hoksas niin oli jo isompi eikä tullu sieltä päälleen.

Mä siirsin just 1v10kk poitsun normisänkyyn ja kyllä se sieltä ekan viikon jälkeen alko pois tulla ainakin sen kymmenen kertaa. Mutta yllättävän hyvin on kuitenkin menny. En ostais toista pinnasänkyä. Vauva vaikka eka äitiyslaatikkoon nukkumaan..

Meillä esikoinen siirty junnusänkyyn just 1v8kuisena ja kuopus 1v3kuisena eikä kumpikaan heti älynny, että pääsee itse pois sängystä myös illalla. Ramppaamiskaudet on tullu sitten myöhemin siinä 2 - 3-vuotiaana ja siinä meillä paras keinio on ollu vieressä oleminen niin kauan että nukahtaa, välillä vauvan kanssa ja välillä ilman. Kuopukselle otettiin käyttöön myös matkasänky kun päiväunuille nukahtaminen oli vaikeaa, mutta ilman niitä ei vielä pärjänny.