Kaksi pienellä ikäerolla -vertaistukea kaivataan!

Onko kellään muulla reilun vuoden ikäerolla kahta lasta?
Meillä on siis neljä lasta, joista vanhimmat on jo 4v kaksoset, keskimmäinen on 1v4kk ja nuorin on nyt 2viikkoinen.
Olisin kaivannut vertaistukea muilta, joilla on pienellä ikäerolla syntyneitä lapsia: miten mustasukkainen isompi on ollut, oletteko pystyneet pitämään vauvaa lattialla/sitterissä, miten isomman mustasukkaisuuden saisi pois/vähemmälle? Riittääkö siinä pelkkä extrahuomio?

Meidän 1v4kk on ollut tähän mennessä todella hellä pikkuveljelle, paijannut tosi nätisti yms, mutta eilen kaikki muuttui.. Nyt paijaus on kovakouraisempaa ja imetyksen aikana mennään sitten kaapeille ja muualle mistä vain saisi huomiota. Omilla leluilla leikitään vasta kun vauva ei enää ole sylissä...

Edellisellä kerralla vastaavaa ongelmaa ei ollut kun ikäeroa oli 3 vuotta.

Olisiko antaa neuvoja??
- kiitos!
 
1v 4kk on huomannut että se vauva tulikin jäädäkseen.-.. Meillä tehtiin niin että vauva jätettiin taka-alalle, siis sillei että ei höpötetty koko ajan sille toiselle lapselle "ihana vauva" "tule, paijaa vauvaa" jne jne ja anenttiin huomiota mahdollisimman paljon.
Niin, ikäeroa oli just 1v 4 kk. Kyllähän se silti välillä kenkkuili mutta ei auttanut kun sanoa että äiti ruokkii vauvan ja tulee sit heti. ja vauvaa pidin kantoliinassa että ei tarvinnut "hyysätä" vaan olin vapaa leikkimään esikon kanssa.
Paljon yksityis aikaa mustikselle, sillä se huomaa ettei hänen asemaansa ole veity ja että äiti ja isi rakastaa edelleen :heart:
 
Kiitos vastauksesta! Kiva, kun sattui sama ikäerokin ;)
Joo, noilla linjoilla meilläkin ollaan, ei tehdä suurta numeroa vauvasta ja olen antanut tutustua ja paijata turvallisuuden rajoissa. Jouduin tänään kans kaivamaan liinan kaapista, kun ei vauva oikeen viihdy omineen.
Lattialle ne uskalla vauvaa laittaa vielä moneen aikaan, oliko se teillä milloin ekakerran aiheellista/turvallista?

Kiitos vielä!
 
Meillä pojat 1v2kk ikäerolla. Nyt nuorimmainen 6kk ja esikoinen siis 1v8kk. Kaikki mulle raskausaikana sanoi, että ei noin pieni osaa olla mustasukkainen, mutta...pötypuhetta! Meillä esikoinen on ollut mustis alusta saakka. :|

Vauvaa oon tähän saakka pitänyt lattialla silloin kun esikoinen on syöttötuolissa ja silloin, kun mun on mahdollisuus olla siinä lattialla poikein "erotuomarina". Sekunniksikaan en uskalla jättää niitä kahdestaan, koska esikoinen läpsii/mönkii päälle/heittää leluilla jne. Haluan kuitenkin, että esikoinen ottaa vauvan mukaan leikkiin, ja saa kosketella, kunhan tekee sen sääntöjen mukaan, eli nätisti. Kun leikitään esikoisen kanssa vauva makoilee vieressä iloisesti seuraillen tai sitten mun sylissä jos esikoinen on riehakkaalla tuulella. Ihan alkuun kun vauva nukkuin vielä paljon, pidin sitä kotonakin kantorepussa ja oli siinä esikoiseen nähden hyvin huomaamaton.

Silloin kun vauva on päikkäreillä annan esikoiselle kaiken huomion, enkä yritä ees tehdä omiani. Lisäksi ulkoilemme esikoisen ehdoilla, ja vauva onkin ihan mukavasti sopetunut esikoisen rytmiin.

Mutta on niillä jo paljon omaa kivaakin - sitä on ihan katsella, kun hekottavat toisilleen! :heart:
 
Kiitos kimallus!
Mullekin sanottiin, että alle 2 vuotiaat ei osaa erottaa/muistaa aikaa ennen vauvaa, joten menee hienosti... :$
Toiveissa on, että 1v4kk saa vauvasta jonain päivänä samanmoisen kaverin itselleen kuin mitä isosisarukset (4v kaksoset) ovat toisilleen.
Aikanaan keskimmäinen sopeutui todella hyvin isompien ulkoilurytmiin, päiväuniin ja ruokarytmiin. Jo muutaman kuukauden ikäisenä oli samassa rytmissä muiden kanssa.
Toivottavasti helpottaa pian,puolessa vuodessa...??
 
Mulla on pojat syntyneet 1v 1pv ikäerolla, ja nyt vasta vanhempi pojista osoittaa mustasukkaisuutensa(pojat nyt 2v 4kk ja 1v 4kk).Vanhemmalla pojista sanat jäivät jalkoihin ja nykyisin opettelevat molemmat puhumaan samassa tahdissa.
 
Uusia huomoita:
Laitoin vauvan tuossa toissailtana sitteriin ja miehen kanssa oltiin kärppänä vieressä kattomassa miten isompi reagoi tilanteeseen. Ja kappas, kävi ensin moikkaamassa vauvaa eli silittämässä päätä ja sen jälkeen leikki omiaan muualla! :)
Eli hyvässä lykyssä voisi vaikuttaa siltä että isompi ei olekaan mustis vaan vain utelias. Ilmoittelen taas kun tulee uusia käänteitä, varsinkin jos kerran "rimpulakissalle" on sama tilanne tulossa eteen pian =)

Muuten, silloin kun tämä keskimmäinen syntyi ja isommat olivat 3v, vauva toi mukanaan sairaalasta lahjat isommille, oli tosi hyvä juttu! Olin ostanut ja paketoinut valmiiksi sellaista mitä isommat juuri silloin halusivat ja sitten vauva toi ne tullessaan kotiin sairaalasta. Nyt tehtiin sama, tosin keskimmäinen ei sitä tietty ymmärrä, mutta isommille toimi!
 
sannazz: Mekin ostettiin just esikoiselle lahja odottamaan :) Ajateltiin kans, et vois olla kiva, et vauva tois isoveikalle jotain todella toivottua (meillä pikkuauto ). Tuskin sitä kovin ymmärtää, mutta ainakin saa hetkeks jotain muuta ajateltavaa. Ja päivitä ihmeessä kuulumisia, kullanarvoisia kokemuksia :)

 
Meillä on kans lapset 1 v 1 pv ikäerolla. Onhan noita muksautteluja ollu ja silmät on pitäny olla selässäkin kun on keskittyny vauvaan (syötöt ja vaipanvaihto) kun esikoinen on niin menevää sorttia. Muutamia yksittäisiä tapauksia on ollu milloin on selkeesti huomannu että esikoinen haluaa huomiota kun kiipee syliin kun vauva sylissä. Mutta en mä osaa mieltää sitä mustasukkaisuudeksi. Esikoinen käy kans just moikkalemassa ja halailemassa nuorempaa :heart: Ja yrittää kiivetä vauvan selkään ym ym. Mut tuoki varmaan vaan siks että tykkää ratsastaa meijän selässä eikä varmaan vaan tajua että toinen on vielä niin pieni. Tosi paljon tuo esikoinen on alkanu viime aikoina "hoitaa" vauvaa. Laittaa tuttia, haluis syöttää sitä ( :D ) ja hakee puklurättiä kun pyydän =) Ja kovasti rohkaisenki koko ajan olemaan mukana siinä vauvanhoidossa. Meillä lapset on nyt reilu 1,5 v ja reilu 6 kk.

Ja olihan alkuun aikamoista venymistä suuntaan jos toiseen mutta nyt kun lasten rytmit on menny hyvin yhteen niin helpotti huomattavasti :)
 
Meillä lapset tyttö 4v 3kk, poika 1v 9kk ja poika 5kk....ikäeroa esikoisella ja keskimmäisellä siis 2,5 vuotta ja keskimmäisellä ja kuopuksella päivälleen 1v 4kk.

Esikoinen ei oikeestaan ole mustasukkasuutta osottanu, sen verta isompi jo, että lähinnä vain huolehtii ja osallistuu vauvan hoitoon ja tykkää leikittää. Keskimmäinenkin on pääasiassa suhtautunu vauvaan tosi hyvin, pari kolme ekaa viikkoa meni silitellessä ja ihmetellessä, sitten alkoi parin kuukauden pahempi jakso, ihan kuin yhdessä yössä muutos hyvästä huonoon, jolloin vauva sai kyllä rajumpia silittelyjä ja keskimmäinen todenteolla testasi rajoja....mutta nyt on jo huomattavasti helpompaa, välillä tietysti tulee muksautuksia ja rajumpia silittelyjä, mutta pääasiassa keskimmäinen tykkää matkia vauvan touhuamisia ja loikoilee vierellä ja esittelee lelujakin joskus vauvalle. Uskallan jopa jättää kaikki kolme hetkeksi keskenään samaan huoneeseen, esimerkiks jos käyn nopsaan vessassa, lämmitän maitopullon, haen vaatteita tai vastaavaa.....

Meillä kaikenkaikkiaan elämää helpottaa kovasti se, että esikoisen kanssa on oikeestaan kaikki sujunu aina hyvin, keskimmäisen vaikeat ajat alkaa olla taaksejäänyttä ja kuopus on hyväntuulinen ja sopeutuvainen vauva. Kaikilla on aikalailla myös sama rytmi, eli ruokailut on samaan aikaan (annan vauvalle ensin/viimeiseksi soseet, vastaavasti keskimmäisen syötän joko ennen tai jälkeen vauvan, esikoinen tietty syö itse), yöunille mennään kutakuinkin samaan aikaan, isommat noin puolisen tuntia ennen pienintä, päikkäreitä esikoinen ei enää nuku, mutta nykyään sentään keskimmäisen ainoat päikkärit ja vauvan toiset päikkärit osuu samoihin aikoihin useimpina päivinä.
 
Meillä pojat ikäerolla 1v2kk.. jonkin asteista mustasukkaisuutta on ollut alusta asti, mutta niin lievänä ettei oo tarvinnu kauheesti pelätä.
Uskaltaudun jopa hetkeks jättämään "vahtimatta" eli jos haen vaikka keittiöstä kahvia tms.. kuulen kuitenkin kokoajan mitä touhuavat, pienen asunnon etuja :)
Välillä isompi kömpii pienemmän selkään, mutta ei tahallisesti, haluaa vaan leikkiä "heppaa" kun on saanut vanhempiensakin selkään kiivetä, niin luulee että vauvan selkään voi myöskin mennä.
Satunnaisesti heittelee vauvaa tavaroilla, mutta lähinnä silloin kun on muutenkin kiukkuinen tai väsynyt.
Välillä taas nauraa räkättävät ja touhuavat keskenään.
Eli pääosin ihan perus sisarusten välistä toimintaa, ei mitään järisyttävää mustasukkasuutta.
 
Meillä vähän isompi ikäero, 1v 8kk, mutta ongelmat on sanoja. Vauvaa voi pitää sitterissä jos ollaan molemmat kotona. Mutta ei sillon jos oon keskenäni lasten kanssa. Imetyskään ei oo ongelma jos tässä on joku muu. Mutta sillon kun oon lastan kanssa yksin, esikoinen katselee telkkaria mun imettäessä. Muuten kiukkuaa, koittaa tulla mun syliin jne. Esikoista huomioin kun vauva nukkuu, muutenkin koitan ottaa vaipanvaihtoon yms. mukaan. Pikkusisko on kovin tärkeä, mutta ymmärrystä ei ole vielä kuinka pieni sisko on. Yrittää esim. välillä kiivetä siskon syliin istumaan.
 
Mulla on pojat 1v1kk ikäerolla ja mustasukkaisuutta ei ollut, osaksi ehkä siks koska esikoinen oli niin pieni.Myöskään vauvasta ei alunpitäenkään tehty mitään numeroa vaan se oli kuin kuka tahansa muukin.Kovasti otin esikoista hänen kykyjen ja kiinnostuksen mukaan, hoitotilanteisiin ja kun vauva nukkui niin keskityin esikoiseen ja voit vaan kuvitella et silloin ei koti loistanut puhtauttaan mut mä uskon että lapset arvostaa enemmän mun läsnäoloa kuin kodin kiiltoa.Silloin kun esikoien paijasi vauvaa niin kehuin kovasti ja kerroin kuinka vauvasta tuntuu hyvälle kun silittää nätisti ja muutenkin kun esikoinen antoi vauvalle lelua tai teki muuta "nättiä" niin kehuin kovasti.

Mä en uskaltanut silti jättää vauvaa ja esikoista kahdestaan vaikka meillä ei koskaan vauvaaikana tuota lyömistä tapahtunut vaan se on alkanut nyt paljon isompana, mä vaan olin varovainen enkä kuitenkaan pystynyt luottamaan ettei mitään kävis vahingossakaan.

Oletko kokeillut imetys tilanteisiin sitä et ottaisit jonkun kirjan jota samalla katsoisitte esikoisen kanssa niin että se istuu vieressä sohvalla?Meillä se nimittäin toimi hyvin.

Voimia kovasti teidän arkeen :hug:
 
Kiitos taas vastauksista! -tekee todella hyvää kuulla muidenkin kokemuksista!

meillä keskimmäinen leikkii kovasti mun kanssa imetysten aikaan -ei koko aikaa, viihtyy myös yksikseen, mutta jos haluaa leikkiä niin leikin sen kanssa, ettei tule mustikseksi. Antaa mulle autoa, legopalikkaa yms jolla sitten leikitään. Välillä paijaa vauvaa päästä.
Syliin ei ole halunnut vielä kertaakaan. Vauva on nyt 5vkon ikäinen, alkuun oli kovin "kärttyinen" eli viihtyi vain sylissä kaikki päivät ja illat, sekään ei aiheuttanut mustista keskimmäiselle.
Toivon että tilanne pysyy tälläisenä, ollaan pidetty vauvaa sitterissä valvottuna eikä ongelmia ole tullut, keskimmäinen on vain kiinnostunut vauvasta.
Huomioin vauvaa enemmän illalla ja keskimmäisen päiväuniaikaan, vastaavasti taas leikin ja luen keskimmäisen kanssa muina aikoina, kehun kovasti koko ajan :)
Antakaa vaan lisää vinkkejä, tilanne voi tietty muuttua! ;) :flower: :flower:
 

Yhteistyössä