\
Alkuperäinen kirjoittaja 07.05.2007 klo 00:13 vieras kirjoitti:
Entä sitten jos haluaa työtä eikä vain harrastuksen, eli haluaa kaksi lasta?
Onko niin, että 1-2 vuoden ikäero on hyvä, kunhan kestää pari ensimmäistä vuotta, sitten on helppoa, kun lapsilla aina kaveri toisistaan?Eli rankkaa pari vuotta ja sitten helpompaa?
Ja taas jos yli 5 vuotta ikäeroa, saa rauhassa nauttia molempien vauva-ajat kun 5-vuotias periaatteessa jo omatoiminen ja pärjää yksinkin ulkona/pihassa hetken. Mutta jäävätkö lapset etäisiksi? Eivät leiki?
entä jos ikäero 3-4 vuotta, esikoinenkin vielä pieni, ei omatoiminen. Leikkivätkö keskenään vai onko sekä vauva-aika raskasta, kun on kaksi pientä (ei pärjää vielä itsekseen ulkona) aina seurana ja silti ei ehkä myöhemminkän hyvät kaverit?
Vai onko kaikki ihan tapauskohtaista?
Meillä on kaksi vuotta ikäeroa ja tää on mulle yllättävän rankkaa. Osin myös sen takia, että olen nyt monta kuukautta ollut viikot yksin kahden alle 3v. kanssa, joten mulle on nyt tullut se ajatus, että en enää ikinä tee lapsia näin pienellä ikäerolla.
Mutta koska mulla ei ole kokemusta pidemmästä ikäerosta ja nuorempi on vasta puolivuotias, niin en tosiaan osaa sanoa, palkitaanko tämä pieni ikäero sitten muutaman vuoden päästä, kun lapsista on sitten toisilleen seuraa. Ja onko se pitempi ikäero sitten parempi, noin niinkuin äidin jaksamisen kannalta katsottuna parempi vai ei..
Sen tiedän, kun minulla on isoveljeen ikäero n. 5v. ja pikkusiskoon 11v. niin etäiset on välit olleet, siitä asti kun veli oli teini-iässä ja minä vielä leikin barbeilla, mutta siinä vaiheessa, kun minä aloin aikuistumaan, niin ei ole etäiset välit, vaan ihan ollaan normaali sisarukset, joilla on toisilleen myös jotain puhuttavaakin.
Sitten tuo pikkusiskon kanssa oleva suuri ikäero on kyllä jollain tavalla etäännyttänyt, koska kuitenkin muutin kuitenkin pois samasta taloudesta, kun pikkusisko oli vasta 7v., mutta ehkä sitten kun hänkin aikuistuu, niin välit lähenee.