kaksi kulttuuria...

moi... mä haluisin tietää muista valkolaisnaisista jotka on naimisissa tai seurustelee romani eli mustalais miehen kanssa..ehkä lapsikin ja sit viel et mies on istumassa..et kertokaa ittestänne!! mä haluisin vertais tukea, meil tyttö 10kk ja mies pääsee helmikuun alussa vapaaksi. en kai mä oo ainoo tässä tilanteessa oleva???? toivottavasti en..
 
Himpula 03
:'( aika huonosti on sullekin näyttänyt käyvän. Minulla ei ole henk.koht kokemusta vieraasta kulttuurista parisuhteessa, mutta eikö teidänlaisille perheille ole olemassa jokin yhdistys tai ryhmä, josta saada vertaistukea. En pysty samaistumaan tilanteesesi, mutta onko järkevää odottaa parisuhteeltasi hyvää tulevaisuutta, jos miehesi on nytkin vankilassa. Tilastot ovat aika synkät Romani ihmisten vankilakierteistä. Neuvoisin sinua itsenäistymään lapsen kanssa keskenään, älä ainakaan odota, että miehesi ylläpitäisi talouttanne, näin et ainakaan jää tyhjänpäälle, jos miehesi joutuu takaisin vankilaan.
 
Hei

Itse olen puoliromani ja siksi nuo asiat on tuttuja.. Liitot kahden kulttuurin välillä voi tietysti olla vaikeita, romanikulttuuri on niin vahvasti sidottu tapakulttuuriin ja siksi jomman kumman on joustettava paljonkin. Mutta jos ymmärrystä riittää puolin ja toisin niin kaikki menee hyvin. Koita pitää myös jatkuva yhteys omiisi ja ole vain oma itsesi, muuttamatta itseäsi romaniksi niin se auttaa usein.

Ja sitä paitsi ihan mikä vain liitto voi olla vaikea..tai helppo.. tärkeintä kai on se onko liitossa vallitsevana puolena Rakkaus.. hymy

Olen myös rekisteröinyt tuon Milla 68 , laita viestiä jos haluat kirjoitella.
 
Tuolle ensimmäiselle vastaajalle halusin vielä sanoa,,, että miksi vastata jos haluaa heittää pientä piikkiä... Miten sinulle on käynyt? jne..

Pysytään kaikki ystävällisinä täällä toinen toisillemme!
 
Greivi
MMMMM. mitähän tähän nyt sitten sanoisi. Annas kun Greivi miettii, MMMMMM. Okey, sen verran sanon että olipa kyseessä avioliitto minkä kansallisuuden kanssa hyvänsä, jossa jompi kumpi avio puolisi takkuilee lakia vastaan, niin uskaltaisin sanoa että se ei ole ruusuilla tanssimista. Vaikka kohdallasi olisi täysin supi suomalainen mies jolla olisi selvittämättömiä asioita lain pitkän käsivarren kanssa niin elämäsi olisi sitä samaa. En tiedä sanoa miten teidän keskinäinen pari suhteenne toinen toisiaan kohtaan on, onko se onnellinen ja perustuuko se molemmin puoliseen kunnioitukseen. Toivottavasti elämän kumpanisi ottaa opikseen ja alkaa elämään sinun kanssasi teidän yhteistä avio elämää.

................Seuraavalla tekstilläni en mitenkään tahdo puolustaa tai painostaa ketään, Ymmärtäkää tarkoituksen oikein............

Monesti ihmetellään minkätakia romaani kansan keskuudessä on niin paljn kriminaalisuutta ja niin pieni osa tekee töitä, lapset eivät tahtoisi käydä kolua jne........Muistakaa ja ottakaa huomioon eräs tosi seikka. Romaani kansa on ollut sorrettua kansaa siitä lähtien kun he alkoivat vaelluksensa Indiasta alkaen, elikkä noin vuosina 900jkr - 1100jkr. Monien vuosisatojen sorto ja henkissä selviämis uhka on jättänyt omat haavansa ja jälkensä tähän kansaan, ja ajatelkaa. vasta noin 1960 vuodesta lähtien on Romaani kansan olot pikku hiljaa olleet menossa jotasutkoin parempaan suuntaan, ja tämä vain täällä pohjois maissa. on maita joissa Romaanit saavat vielä tänäkin päivänä jopa peljätä henkeään. Niin, se mitä haluaisin tällä tuoda esille on se. että voidaanko tältä kansalta yks kaks vaatia että sen pitäisi olla muuttunut täysin sen mukaiseksi kun yhteiskunta sen haluaisi, elikkä monen sadan vuoden kärsitty vääryys pyyhkiytyisi pois muutaman kymmenen vuoden kuluessa. ei en usko näin, koska kyse on koko kansan sielullisesta ja henkisestä haavoittumisesta. tarinat vuosisatojen sorrosta ovat kulkeutuneet suulisina tarinoina sukupolvelta toiselle, ja sen takia Romaani kansa tarvii sen ajan parantuakseen sielullisesti ja henkisesti mikä siihen kuuluu. En silti osaa määrittää aikaa ja uskon ettei moni muukaan, mutta sen osaan sanoa ettei mikään asia muutu käden käänteessä.

Toivottavasti tää teksti ei loukkaa ketään, koska tarkoitukseni ei ole se. vaan että jotenkin saisimme yhteis ymmärrystä toinen toisiamme kohtaan, ja tää ei ollut tarkoitettu kohdistaa mitenkään tään aiheen aloitajalle.

Ystävällisin terveisin Greivi




 
GREIVI: Tarkoitatko tuolla tekstilläsi sitä että kun romaanit on ollut aikoinaan syrjittyjä, niin kaikki heidän tekonsa pitää katsoa sormien välistä ja antaa olla? Kai noiden sorrettujenkin pitäisi kunnioittaa lakia ja sääntöjä. Otetaan esimerkiksi vaikka niinkin arkinen juttu kun auton parkeeraaminen- sairaalanpihalla he valitsevat lähes aina ruudun mikä on lähimpänä ovea ja se on ainakin täällä meillä päin keltaisin viivoin varusteltu, eli se ei ole parkkipaikka tai sitten romaanit jättävät autonsa inva paikalle ilman minkäänlaista inva merkkiään. Polttavat tupakka paikoissa missä sitä on kehoitettu välttämään (ikkunan edessä ettei savu menen sairaalan lastenosastolle.)
Romaani maksaa vuokraa 2h+keittiö+parveke 20?. Saavat rahaa sossusta enemmän kun valkolainen ja löyhemmin perustein, polttavat kerrostalon rappukäytävässä kun eivät kehtaa mennä ulos saakka ym ym ym. (Ja pakkohan heidän on saada enemmän, koska he elävät vain sillä rahalla)
Eikö heidän päähänsä juolahda että kun ovat kerran olleet sorrettuja, niin tekisivät nyt asiansa hiljaisin äänin huomiota herättämättä? Voihan olla niin että sortaminen alkaa alusata.
Miksi valtaväestön, tässä tapauksessa valkolaisten pitää mukautua vain yhden heimon tapoihin?
Valtaväestöltä odotetaan tiettyä käytöstä ja tietyn laista elämää- käyt kouluja, menet töihin ja elätät itsesi. Mikään noista ei koske romaania.
Ei pidä puhua sortamisesta mitään enne kun on tasapuolinen kaikille.
 
Greivi
Huomaan että perhosvaikutus ei näköjään ymmärtänyt kokonaisuuttani viestissäni. Muistan kirjoittaneeni hyvinkin selvästi että en puolusta tai painosta tekstilläni ketään erityisemmin. Mutta katsokaamme esimerkiksi Amerikan intiaaneja, mitä valkoinen kansa teki heille, ja niin monelle muulle kansalle. Meidän valkoisten sivistyneiden kansojen ajattelu tapaan kuuluu yleensäkki tälläinen ajattelu tyyli, Me voimme tehdä mitä haluamme ja sen jälkeen on muiden vain nieltävä ja nostettava itse itsensä samalle tasolle vieläpä meidän ehdoilla ja aikataulumme mukaan. tossa sun kommentissasi tulee selville se että huomaat romani kansassa vain sen huonot puolet. Romaani väestössä on paljonkin sellaisia jotka ovat yhteiskunnassamme hyvässä työasemassa ja monet nuoret opiskelevat, ja parempaan suuntaan on koko kansan kehitys vain suuntautumassa. mutta mitä luulette jos me katselemme koiran putken läpi asioita ympärillämme ja annamme kommenttimme sen mukaan, niin olemmeko edes auttamassa vai alistamassa edelleen. Tokihan monilla Romaneilla on vääränlaista käyttäytymistä johon odotamme parannusta, mutta näitä huonoja käyttäytymis muotoja löytyy joka kansasta, se vain korostuu enemmän nyt Romaneissa koska heidän väki luku meihin verrattaen on pieni.
 
Pehosvaikutus
No en ole ksoakaan tavannut romaania joka käyttäytyy niin kuin valtaväestöltä odoteaan ja olen ollut monen romani pojan ja tytön kaveri eli olen nähnyt muutenkin kun törmäämällä kaupungilla.
Mutta korostan edlleen sitä, että jos jokin kansa tai heimo "pelkää" taas syrjinnän alkamista, täytyy heidän käyttäytyä niin etteivät herätä negatiivistä huomiota koko ajan.
Sama juttu maahanmuuttajien ja muiden vähemmistöjen kohdalla.
 
Nelthilta
Aika pahasti ennakkoluulojen kuormittamaa sinun tekstisi Perhosvaikutus on. Tuolla asenteella ei saada aikaiseksi muuta kuin epäluuloja ja mellakointia. Minulla on ystävinä useita maahanmuuttajia, ja kun kulttuuritausta on vallan toinen, niin kyllä sitä väistämättä tulee ihan tahattomia yhteenottoja ja väärinymmärryksiä. Ihan jo siitä, että ollaan lähtökohtaisesti varuillaan ja epäluuloisia siitä, että taas ollaan käyttämässä hyväksi.
 
Pehosvaikutus
Ei minulla todellakaan ole vähemmistöjä vastaan. Mutta lehdestä saa turhen usein luke mitä maahanmuuttjat ovat tehneet, esim helsingissä. Ja meidänkin kaupungissa oli koruliikkeen ryöstö ja poliisin mukaan etnisyyttä oli mukana.
Totta kai suomesta saa hakea turvepaikkaa, mutta ei täällä oleskelu oikeuta ketään tekemään rikoksia, ei maahanmuuttjia tai suomalaisia.
 
kiitti kaikille vastauksista..mun ongelma ei oo millään tavalla romani kulttuuri,mun mies pukeutuu farkkuihin ym ja haluu elää valkolaisten tavoin,mun ongelma on ettei mul oo ystävii jotka ois samas tilantees eli ymmärtäs tän yksin olon ym ja ohan se paine et miten ihmiset suhtautuu meihin ku kaikil on tietty ennakko käsitys mustalaisii kohtaan... meiän avioliitto on todellakin rakkaus liitto ja mun mies on tosi huomaavainen ja hellä,sekä mulle että tyttärelleen ja yrittää kovasti saada elämää kondikseen ja lopettaa rikokset ym et meiän perhe ei kärsis ja voitais elää tasapainosta elämåå kolmistaan. mä tunnen itteni tosi yksinäiseks kun saman henkistä ystävää on ollu vaikee löytää ja sit väsyttää kun aina joutuu piolustelee meiän liittoo kaikille ja miks mä oon menny mustalaisen kaa naimisiin ja muuta. ois kiva jos ihmiset vähän ain ajattelisivat miltä se tuntuu et epäillään suureen ääneen meiän asioita ym. mut oon mä siin samaa mieltä et jotkut romanit on tosi röyhkeitäkin ja jättävät noudattamatta yhteisiä sääntöjä, se on tosi ikävää ja pilaa mainetta näiltäkin jotka haluavat elää sääntöjejn ja lakien mukaan. mut niinhän se on jokainen meistä edustaa vaan omaa itteensä ja vain omalla käytöksellä pystyy koettaa murtaa vallitsevia ennakkoluuloja ym. mut nyt mä lähen kattoo salkkareita, jatketaan tästä myöhemmin....
 
eräs vain
En ole itse samassa tilanteessa sinun kanssasi, mutta haluaisin sanoa muutaman asian.

Sillä, että miehesi rikkoo lakia ei ole mitään tekemistä sen kanssa, että hän on romani. Sillä on enemmän tekemistä hänen ihan ikioman psykkeensä kanssa. Olisiko sinun mahdollista esim. kannustaa hänet kouluun? Se ei ole minkäänlainen puolutus, että on romani vaan hänen täytyy itse oikeasti yrittää päästä rikoskierteestä irti. Se ei onnistu sillä, että vain lupailee vaan se onnistuu lähtemällä aktiivisesti tekemään työtä sen eteen.

Olen itse vankilassa työssä ja samanlaisia tarinoita näkyy joka päivä. En tiedä kuinka monella romanimiehellä on esim. valkolainen vaimo, mutta monella pikkurikollisella on samantyyppinen tarina. Vaimolle luvataan ja luvataan ja sitten kuitenkin seuraavana keväänä tullaan takaisin. Sinun täytyy oikeasti pohtia sitä mitä sinä elämältä haluat ja mitä mieheltäsi edellytät. Pakotatko häntä aktiiviseen elämäntavan muutokseen vai uskotko tyhjiin lupauksiin. Esimerkiksi paikkakunnan vaihdos saattaa auttaa todella paljon.

Älä pakota lapsiasi kasvamaan "vankilarytmiin" eli siihen, että isä on vankilassa aina välillä ja taas vapautuu. Voin työn puolesta kertoa, että sellaisilla lapsilla on hyvin usein taipumus ilmestyä myös vankilaan. En kehoita ottamaan eroa tai vastaavaa, mutta kehoitan pohtimaan omia voimavarojasi ja kohtaamaan todellisuuden. Haluaako miehesi todella irtautua rikoskierteestä vai ei? Sinä olet hyvin tärkeässä asemassa, koska sinun tuellasi hän pystyy siihen. Mutta hän joutuu kuitenkin sen tärkeimmän työn tekemään.
 
Miulla mies on marokon mustalaisii eli rifejä eikä oo linnassa ollu, paria putkareissuu laskematta. Mie tunnen romaaneja jotka on siitimpii kun yhetkään valkolaiset ja parempii pitämään toisistaan huolta. jos sossuun joutuvat niin ovat ihan samanlaisii kun valkosetkii. Murto osa vinkuu enemmän ku laki sallii. Yhestäkään tummasta oli hyö millasii hyväsä en pahasti sano. Miul on hyvät välit kaikkien mein kylän romanien kans
 

Yhteistyössä