Kaksi asuntoa, yhdessä asun ja toinen jäämässä minulle kun olen ainoa perillinen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Olen perinyt nyt vanhempieni asunnon kun kumpikin kuolivat yllättäin. Miten on järkevintä toimia kun haluan pitää vanh.asunnon ja ajattelin lapselleni"antaa"tuon asunnon. Pitääkö lahjoittaa se jo ennakkoperintänä hänelle vai mikä on järkevin tapa toimia ettei tule kauheita maksuja, puomin toisin?!? Neuvokaa tietämätöntä.

Eli siis mitä tarkoitat tuolla?
luovut perinnöstä oman jälkeläisesi hyväksi. Tosin jos sinulla on useampia lapsia tai asunnon lisäksi on muuta perintöä, jota haluat itsellesi, niin ei taida sitten mennä suunnitelmien mukaan.
Mutta jos asunto on ainoa perintö ja saaja on ainoa perillinen, niin silloin menee ehkä näppärimmin, että lapsesi saa asunnon perinnöksi suoraan ja siihen liittyvän perintöveron suoraan itselleen. Tosin sinulla on varmaan osuus siihen asuntoon ennestään toisen vanhemman jäljiltä.

Kannattaa kysellä lakimieheltä. Monesti esim. ammattiliiton kautta saa jäsenetuna lakimiehen neuvontaa ihan omiin asioihinkin. Tai jos kuulut Veronmaksajoihin, niin heilläkin on puhelinneuvonta, ei-jäsenille se toimiin maksusta.

Yhteistyössä