Kakkuohje hukassa!!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja synttärit huomenna
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

synttärit huomenna

Vieras
Hello!
Olen pulassa. Esikoinen täyttää 1 vuotta huomenna ja olen ajatellut leipoa kakun. Olin tuudittautunut ajatukseen, että tottakai tiedän kakkureseptin ja jos en muista, niin katson netistä. Näin tämä ei kuitenkaan mennyt.
Jokunen viikko takaperin sain kotiin ilmaisjakeluna vauvan (lapsen) ravintotietouteen liittyvää postia, jossa oli mukana mm. pieni vihkonen. Siinä oli 1-vuotiaan synttärikakun resepti. Se kuullosti tosi hyvälle ja ajattelin tehdä sellaisen. Olen kuitenkin onnistunut nakkaamaan kyseisen vihkosen jo paperikeräykseen. Nyt olen selannut kaikki muistamani piltti-bona-hipp-semper ym sivut, eikä missään ole mitään.
Voitko auttaa ja (jos siis tiedät mitä vihkoa ja reseptiä tarkoitan) kertoa minulle ohjeen ko kakkuun. Tai tottahan toki mikä tahansa 1 vuotiaalle sopiva kakkuresepti käy! Otan kiitollisena vastaan kaikki vinkit ja linkit!
Suuret kiitokset jo etukäteen!

Ihan tavallinen kakkupohja syntyy esim. näin: riko tavalliseen juomalasiin kananmunia niin monta kuin mahtuu, toiseen lasiin yhtä paljon sokeria kuin edellisessä lasissa on munia ja kolmanteen yhtä paljon vehnäjauhoja (jos haluat isomman kakun, niin sitten kaksinkertaisesti aineita).

Munat ja sokeri vaahdotetaan, jauhoihin sekoitetaan teelusikallinen leivinjauhetta ja sekoitetaan jauhoseos munasokerivaahtoon. Kaadetaan taikina rasvattuun ja korppujauhotettuun kakkuvuokaan ja paistetaan uunissa 175 asteessa noin 30min.

Tämä siis ihan normikakkupohja (kävin kattomassa tuon edellisen kirjoittajan linkin ja siinä sanottiin, että tavallinen kakkupohja käy...)

Hauskoja synttäreitä!!

minä olen oppinut tuosta lasimittamäärästä, että sokeria laitetaan neljännes vähemmän kuin muita aineita. mutta lienee makuasia :). normaali sokerikakkupohja neljälle munalle menee myös kirjan mukaan näin:

4 kananmunaa
1,5 dl sokeria
2 dl vehnäjauhoja
1 tl leivinjauhetta

suklaakakkupohja
4 munaa
1,5 dl sokeria
1 dl vehnäjauhoja
0,75 dl perunajauhoja
1 tl leivinjauhetta
3 rkl kaakaojauhetta

ohjeet kirjasta "ruoanvalmistus" aho-leskinen-männistö-ruskeala. mukavia synttäreitä täältäkin :)!

Alkuperäinen kirjoittaja neljän munan kakku:
minä olen oppinut tuosta lasimittamäärästä, että sokeria laitetaan neljännes vähemmän kuin muita aineita. mutta lienee makuasia :).

Ahaa! Kiva tietää, pitääpä iteki seuraavalla kerralla laittaa vähemmän sokeria. Tuossa tosiaan iteki mietin, että kakkupohjasta kolmannes pelkkää sokeria, kuulostaa tosi paljolta...

Kyllä meille koulussakin opetettiin että sokerikakku pohjassa 1/3 osa munia 1/3 sokeria 1/3 jauhoja. Ja juuri niin kuin Kakkupohja aiemmin kirjoitti.

santulle: minulle on nimenomaan koulussa opetettu, että sokeria ei tule kolmannesta taikinasta, vaan tuo vähempi määrä. ja olen kyllä opiskellut alaa ihan amk:ssa :). tosin nuo kakkupohjan ohjeet eivät ole amkin ajoilta, vaan aiemmalta ajalta talouskoulun ruuanvalmistuksen oppikirjasta. en oikeen jaksa epäillä, että talouskoulun oppikirja olisi kovin pahasti väärässä :). mutta missäänhän toki ei ole erikseen kielletty pistämästä taikinaan kolmannesta sokeria, jos siltä tuntuu :). joten ei siis riidellä tästä asiasta enempää!

tuosta kakkupohjasta.. on helppoa mitata kaikki aineet yhteen ja samaan lasiin.. kananmunat ensin, sitten sinne sokeri, tarttuu siihen asti, missä on ollut kananmunaa ja lopuksi sokeria samanverran.. =)
älkää suuttuko =)

Alkuperäinen kirjoittaja pilkun viilaamista..=):
tuosta kakkupohjasta.. on helppoa mitata kaikki aineet yhteen ja samaan lasiin.. kananmunat ensin, sitten sinne sokeri, tarttuu siihen asti, missä on ollut kananmunaa ja lopuksi sokeria samanverran.. =)
älkää suuttuko =)

Hei, kätevää:D Minä olen ite "nerokkaana" osannu vähentää tuon kolme lasia kahteen niin, että toiseen munat ja toiseen ensin sokeri ja sitten jauhot, mutta voihan sitä tosiaan noinkin tehä:)))) Hihhih, kaikkea sitä oppii, kun ellien keskusteluja seuraa...

Yhteistyössä