Kakkumaakarit :) - jeesatkaa! Olen "sammakoni" takia pulassa...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Vilukissa"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"Vilukissa"

Vieras
...eli kohta neljävuotiaamme synttärit lähestyvät :), ja miten lie veljekset saivat minut muilutettua lupaamaan, että teenkin traktorikakun synttäreille :O!!??!! Ikinäkoskaanmilloinkaan :headwall:....Nyt sitten pukkaa pientä paniikkia ja pulmaa. Eli - mä tarttisin mustaa marsipaania, mutta mistäs semmoiseksi muutun? Asun "sivistyksen ulottumattomissa" :D eli kyläkauppamme ei moista herkkua tarjoa ja kaupunkiin ihmisten ilmoille en tässä mitenkään taivu, joten... Kaupasta kyllä löytyy perussetti nestemmäisiä elintarvikevärejä - sin., pun., vihr, kelt. - mutta noilla se tuskin onnistuu, joten - tenkkapoo? Vai onko olemassa joku muu kikka?

Ja toinen pulma - mites ton kermavaahdon värjäys onnistuu? Siis onnistuuko noilla nestemmäisillä? Ja missä vaiheessa mä sen tipan sitä väriä sinne sitten ruikkaan - ennen vispausta vai sen aikana?

Kiitos tuhannesti avusta etukäteen :flower:!

Jos sotket noita kaikkia elintarvikevärejä keskenään tulisko niistä jotain mustanpuhuvaa, ainakin vesiväreistä tulee... :D
Nestemäistä väriä en sekoittaisi ainakaan isoja määriä kermaan, tulee löysää vaahtoa. Kermavaahtoa on parempi värjätä vaikka kaakaojauheella tai tomusokerilla.

Tässä aika monta kuvaa, joissa ei kaikissa oo käytetty mustaa sokerimassaa :) http://www.google.fi/images?hl=fi&q=traktorikakku&um=1&ie=UTF-8&source=univ&ei=2j4wTdrnOoPwsgaHxuiKCg&sa=X&oi=image_result_group&ct=title&resnum=1&ved=0CCkQsAQwAA&biw=1259&bih=830

Oukkei - eli siis on olemassa valmiiksikin mustaa :). Pitänee käydä katsomassa confetin toimitusehdot, jos vaikka sieltä sitten...Kiitos, Neith :)! Ja sinä "vieras" - kiitos herättelystä, että voisin tosiaan lakritsaakin käyttää :). Enhän mä näemmä tässä mitään tajua ja nyt varsinkin mun pitäs olla joku ihmeiden taikoja, kun pojat luulevat äidistään turhankin liikoja....taidanpa käydä kaupasta lakritsaa hakemassa...

Mites tuo kermavaahto :ashamed:....kun en mä ole sitä ikinä ymmärtänyt värjätä :ashamed:....jos semmosta sinertävää taustaa siihen sillä laittaisin?

[QUOTE="Vilukissa";22901628]Oukkei - eli siis on olemassa valmiiksikin mustaa :). Pitänee käydä katsomassa confetin toimitusehdot, jos vaikka sieltä sitten...Kiitos, Neith :)! Ja sinä "vieras" - kiitos herättelystä, että voisin tosiaan lakritsaakin käyttää :). Enhän mä näemmä tässä mitään tajua ja nyt varsinkin mun pitäs olla joku ihmeiden taikoja, kun pojat luulevat äidistään turhankin liikoja....taidanpa käydä kaupasta lakritsaa hakemassa...

Mites tuo kermavaahto :ashamed:....kun en mä ole sitä ikinä ymmärtänyt värjätä :ashamed:....jos semmosta sinertävää taustaa siihen sillä laittaisin?[/QUOTE]

Ullanunelma Oy - Vriaineet, kynt - Pastavrit

Pastaväreillä voi värjätä kermavaahtoakin.

Oi, kiitoksia teille :)! Viisastuin rutkasti! Ja että Tiimarista oikein kakkumatskua - toi olikin niin uutta, kiitos Blue! Täytynee käydä siellä hakemassa tarvikkeita, tosin ei tod. ensimmäisenä olisi tullut mieleenkään...mutta tähän hätään en sinne ehdi :(... Ja taidanpa unohtaa tuon kerman värjäyksen nyt tähän kekkeriin, saavat valkoisella mennä. Pitänee perehtyä tuohon värjäykseen ja sopivien materiaalien hankkimiseen. Mun omat marsipaaniviritelmät on niin lapsenkengissä olleet :ashamed: mutta mitä sitä ei äiti tekisi lastensa eteen :D! Taattua tässä touhussa on vain hersyvät naurut :D!

Ja sinulle "Täällä taas" - kiitos linkityksestä :)! Käynpä perehtymässä asiaan :)!

[QUOTE="Vilukissa";22901628]Oukkei - eli siis on olemassa valmiiksikin mustaa :). Pitänee käydä katsomassa confetin toimitusehdot, jos vaikka sieltä sitten...Kiitos, Neith :)! Ja sinä "vieras" - kiitos herättelystä, että voisin tosiaan lakritsaakin käyttää :). Enhän mä näemmä tässä mitään tajua ja nyt varsinkin mun pitäs olla joku ihmeiden taikoja, kun pojat luulevat äidistään turhankin liikoja....taidanpa käydä kaupasta lakritsaa hakemassa...

Mites tuo kermavaahto :ashamed:....kun en mä ole sitä ikinä ymmärtänyt värjätä :ashamed:....jos semmosta sinertävää taustaa siihen sillä laittaisin?[/QUOTE]

Lakumatosta leikkemällä saa hienot renkaat ja paljon maistuvammat ku marsipaanista:x
Kermaa oon tykänny värjätä niillä jauheilla,nestemäisiä laitan ilmeisesti liikaa ja kerman koostomus kärsii + maku.

Olen värjännyt marsipaanin Käck-patukkaa joukkoon sekoittamalla mustaksi. Alkuperäinen marsipaanin väri voi olla mikä tahansa, ihan hyvin saa mustaksi. Vähän joutuu vaivaamaan käsissä, jotta sekoaa tasaiseksi. Lopputulos on vähän kiiltävämpipintainen kuin tavallinen marsipaani.

Kermavaahdon voi värjätä monella tavalla, riippuu mitä väriä haluaa. Onnistuu vaikka kaakaojauheella tai punaisella tomusokerilla. Apteekista saa myös elintarvikevärejä jauhemaisina.

Heippa! Kerman värjäys haalean siniseksi tms. miksikä muuksi väriksi tahansa on täysin mahdolllista nestemäisillä väreillä. Itse sekoitan värit kermaan jo ennen vaahdottamista. :) Ja ehkä VISPIKERMA voisi toimia vieläkin paremmin kuin kuohukerma, senkun voi vatkata vähän kovemmaksi ilman että muuttuu rakeiseksi eli ns. voiksi. Terv. leipuri-kondiittoriksi opiskellut :)

Ja p.s punaista, sinistä ja keltaista sekoittamalla yhtäpaljon jokaista tulee väriksi ruskea, ei musta..

Ja ps. Elint. väriä ei tarvitse laittaa kuin muutama tippa, kun jo värjää vaikuttavasti. Kerman rakenne kärsii useimmiten vain kuohukermaa käytettäessä, tai yritettäessä värjätä kermaa liian tummaksi. Pari-5 pisaraa väriainetta (nestemäistä) riittää!

Viimeksi muokattu:

Jos sulla on aikaa tilata niin suosittelen ehdottomasti sellaista kauppaa kun Bake&Party, heillä on myös liikkeet Seinäjoella ja Helsingissä. Sieltä saat ihan kaiken mitä tarvitset mm. erilaisia spray-värejä löytyy millä voi kermavaahdon värjätä tai itse ostin vaaleanpunaista hilettä mikä on sokerista tehty ja sillä voi koristella keksejä, muffinseja tai just kermavaahtoa. Sieltä löytyy erimallisia kakkuvuokia ihan perus sydämestä hienoon prinsessa linnaan.

Voi teitä :) - ISO kiitos :flower:! Loistavia vinkkejä ja ehdotuksia olette antaneet minulle :)! Mikella - kiitos sinulle! Mitä luulet - toimiskohan tossa kermana toi Flora Vispi ;)? Vai meneekö metsään? Ja HYVÄNEN AIKA :O - apteekki!! Ei hyvää päivää - en mä tuotaKAAN tiennyt :ashamed:....:). Ja toi Käck- patukka :)... Nythän mulla on kikkakolmosta tässä jo niin hienosti, että kohta pukkaa sitten sitä valinnan vaikeutta :headwall: :D! Mutta - tästä tulikin hyvä juttu :)! Aina täältä avun löytää :)!

Yhteistyössä