Kakkonen tilauksessa, rakkuloita munasarjoissa...

Meillä tällänen tilanne, että ollaan nyt miehen kanssa yrittämässä ensimmäistä yhteistä lasta (minulla entuudestaan jo yksi)..
Jätin pillerit pois 10/07, eikä kuukautisia kuulunut ja raskaustestitkin näyttivät negaa joten tilasin ajan gynelle. Kaikki on muuten hyvin, mutta munasarjoissa on kuulemma hieman rakkuloita, mitkä voivat kuulemma olla merkki siitä, ettei kuukautisia ole ollut... Voi kuulemma olla hieman vaikeampaa tulla raskaaksi, mutta siihenkin on sitten pillerit avuksi.
Sain lääkäriltä kuurin Divinea ja Teroja. Jos puolen vuoden kuluttua "en raskaudu", niin sitten uudelleen lääkäriin.

Onko kellään kokemusta moisesta?
 
NäinO: Mä oon kärsiny pitkistä kierroista (päälle 70 pvääkin!) ja lopen menin viime syksynä gynelle. Gynellä sain tietää, että myös mulla oli ns. "munarakkulatauti" (eli ilmeisesti sama kuin sulla), Terot sain myöskin 3kk ajaksi ja niillä kierrot säännöllistyikin heti.

Nyt olen tämän viikon lopulla menossa kontrollikäynnille, saapas nähdä mitä siellä näkyy. Toivottavasti kaikki olis hyvin. Pyydän varmaankin uuden 3kk kuurin teroja, kun näyttää nyt heti että lähti taas kierrot heittelehtimään (nyt eka kierto ilman teroja, tänään kp 36 eikä tädistä tietoakaan). Toivottavasti löytyis vielä iloisempi yllätys tädin poisoloon... :heart:
Aika yleinen lääke tuo terolut ainakin on, paljon siitä kuulee täällä käytössä olevan. Plussaonnea sinnekin päin! =)
 
Heips! te joilla on diagnosoitu tuo PCO, niin mittasitteko aamulämpöjä? Mulle on aikoinaan diagnosoitu PCO, mutta kun kolme kiertoa sitten ruvettiin yrittämään, uusi gyne sanoi, ettei olisi PCO:hon viittaavaa. Rupesin sitten mittailemaan aamulämpöjä, ja aina jossain vaiheessa ne nousevat.

Nyt on kuitenkin kulunut jo 17 päivää siitä, kun lämpö tässä kierrossa nousi, mutta testi näytti negaa, eikä tätiä kuulu. Eli voiko lämmöt nousta, vaikka ei ovuloisikaan? Kun kuulemma kystatkin voi tuottaa keltarauhashormonia ja saada ne lämmöt sen vuoksi koholle. Mitenkä teillä?
 
lentoemo-76: Mä tunnustan nyt, etten ole ikinä mitannut itseltäni aamulämpöjä tämän "projektin" tiimoilta... :ashamed: Mutta kyllä taidan kohtapuoliin alkaa mittailemaan, kun ei plussaa näy - pakko rueta ottaamaan kaikki mahdolliset keinot käsittelyyn! Joten en juurikaan osaa sua nyt auttaa noissa asioissa, sorry! Mulla olis perjantaina gynelle se kontrolliaika, sen reissun jälkeen oon varmasti taas paljon viisaampi näiden asioiden suhteen.
 
Minulla on myös munasarjoissa näitä pieniä rakkuloita. Itsekkin menin gynelle, kun kierrot lähtivät venymään äärettömiin. Gyne ultrasi ja totesi monirakkulaisuuden. Määräsi teroluteja. Hieman myöhemmin todettiin myös, että en ovuloi ollenkaan. Miehen simpat tutkittiin ja sain clomifenit, joilla kokeillaan kasvattaa munasoluja. Eka kierto menossa ja näyttää toimivan. Tai ainakin munikset kasvaa, muusta ei vielä tietoa. :) Voi olla, että minulla tämä voi olla ihan pco:ta. Hormoonikokeet varmaan tulossa, jos tästä halutaan ihan "oikea" diagnoosi tehdä.

Mutta sinulla ne rakkulat voivat olla niitä "harmittomia" tapauksia. :) Tsemppiä!
 
Alkuperäinen kirjoittaja Tinttu:
Minulla on myös munasarjoissa näitä pieniä rakkuloita. Itsekkin menin gynelle, kun kierrot lähtivät venymään äärettömiin. Gyne ultrasi ja totesi monirakkulaisuuden. Määräsi teroluteja. Hieman myöhemmin todettiin myös, että en ovuloi ollenkaan. Miehen simpat tutkittiin ja sain clomifenit, joilla kokeillaan kasvattaa munasoluja. Eka kierto menossa ja näyttää toimivan. Tai ainakin munikset kasvaa, muusta ei vielä tietoa. :) Voi olla, että minulla tämä voi olla ihan pco:ta. Hormoonikokeet varmaan tulossa, jos tästä halutaan ihan "oikea" diagnoosi tehdä.

Mutta sinulla ne rakkulat voivat olla niitä "harmittomia" tapauksia. :) Tsemppiä!

Mulle gyne sanoi, että mun rakkulat on "tyypillisiä". Mutta kun en tyhmä tajunnut kysyä, että miten niin tyypillisiä?!? Gynen mielestä kaikki on kuitenkin hyvin, eikä syytä huoleen.. Ota tästäkin nyt sitten selvää... :headwall:
 
NäinO: Jos sinulla niitä rakkuloita ei ollut kuin hieman niin tuskin niistä tosiaan kannattaa olla huolissaan. Ja kun kerta gynekin on noin sanonut. :) PCO:ssa yleensä rakkuloita on monia ja ne ovat helminauhamaisesti. Itselläni tosin ne olivat yhdessä rykelmässä, mutta melko monta niitä oli. Joltain sivustolta joskus luinkin (en nyt muista mistä luin tuon), että isolla osalla naisista on tavallista enemmän rakkuloita munasarjoissa ja, että yleensä niistä ei ole haittaa. Mutta on sitten näitä tapauksia, kuten minä, että niistä on haittaa ja yleensä kysessä on sitten PCO.
 
Kiitoksia rauhoittelusta :flower:
Mä kun vaan sieltä gyneltä tultuani rupesin selailemaan netin ihmeellisestä maailmasta näistä rakkuloista, niin eteen tuli jos jonkinlaisia juttuja...Ja niistä iski sitten pienoinen paniikki.
Mutta jospa tässä nyt yritellään rauhassa ja toivotaan parasta.
 
Joo, mäkin tein sen pahan virheen, että kun kuulin minulla olevan niitä rakkuloita niin painelin heti kotiin tultuani nettiin. Sieltähän löytyi kyllä tietoa, laidasta laitaan... Mikä sitten oli totta, otappa siitä selvää. :D Nyt kumminkin tiedän jo hieman paremmin noista asioista ja tiedän myös, että vaikka olisi tuo PCO niin lapsia voi silti saada, jopa luomusti.

Tsemppiä teille!
 
Laitanpas nyt tännekin palstalle tämän päiväisen lääkärinreissun (+muutkin) kuulumiset;

Nyt on raskaustesti tälle aamua tehty ja lisäksi gynellä käyty; en ole raskaana!:'(

Gyne ultras munasarjat ja sanoi limakalvojen kaiun (?) olevan 4mm, ja sen on kuulemma suhteellisen ok. Nyt mulla menossa kp 38, joten tänään aloitan 10pv kuurin teroluteja, ja sitten kierron 21-22 päivänä pitää käydä verikokeessa, mittaavat progesteroni-arvoja. Mikäli se on alle 15, niin sitten noin kp 30-35 aloitan taas terot 10pv kuurin, kun menkat tulee, syön Clomifeneja kp 5-9 ja taas teroja kp 15-24. Sitten taas kp 21-22 pitää käydä uudestaan verikokeessa, mittaavat uusiksi sen progesteronin. Niin, tietysti ellen tule raskaaksi ennen kaikkia näitä juttuja.. *huokaus*

Gyne oli jotenkin melko masentava, koko ajan puhui vain, että "sitten toukokuussa kun teillä tulee vuosi yritystä täyteen, niin sitten jatkotutkimuksiin"...blaa,blaa,blaa! Niinku mä sitä en jo tietäis!! :kieh: Sen asenne oli muutenki tosi sellanen välinpitämätön, tuli itelle ihan semmonen olo, että pääsispä äkkiä poiis ku se ukko oli niin inhottava! Niin, se gyne oli taas se reilu 50v kalju mies - sama ku viimekski... :/

Nyt on sitte itellä ajatukset vähän sekaisin; oon tosi ilonen että sain nuo clomitki (mikäli ilmenee että ovuloimisessa on jotain häikkää ), sillä aloitin heti sinne päästyäni niiden ruinaamisen..epäilen ite, että en ovuloi, sillä en vielä ikinä ole saanu plussaa ovis-testiin...siinä kierrossa jos/kun syön noita clomeja, niin täytyy kyllä tikuttaa ovista tosi ahkerasti, jos sen plussan sinne vihdoin sais!

Meillä ollu miehen kanssa nyt monta päivää hirveetä riitelyä, en sitten tiedä että onko se kummallakin vaan stressiä vai mitä, mutta mä oon nukkunu viimeset 2 yötä sohvalla, oon antanu sen kiukutella aivan rauhassa... :|
No, äsken sitten saatiin kuitenki sovinto aikaiseks, ja ainaki omalta osaltani siihen vaikutti suuresti tuo gynellä käynti, niin sai sen mielen päältä pois ja taas vähän selvyyttä näihin asioihin...ja eteni kuitenkin taas vähän tämä meidän vauvan saanti-projekti! :heart:
 

Yhteistyössä