Kakkakysymys, 4kk ja kiinteiden maistelu aloitettu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tammis
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Tammis

Vieras
Hei

Poikamme on hieman reilu 4kk ja olemme aloittaneet kiinteiden maistelun. Perunan vaihdoin heti alussa bataattiin, koska peruna ei tuntunut sulavan mahassa millään. Bataatti ainakin maistuu :) Lisäksi olen tarjonnut ruusunmarjaa, vähän päärynää ja persikkaa sekä luumua. Luumua olen antanut mielestäni reilustikin (noin 1/3 purkki kerrallaan) joka päivä, mutta siitä huolimatta kakkaa ei tule. Ennen poika kakkasi melkein joka päivä, mutta kiinteiden myötä jopa 6 päivää on mennyt kakkaamati. Hiukan huolestuttaa että onko ihan ok ja varsinkin kun se luumukaan ei tehoa. Poika tuntuu hieman kärttyiseltä ja levottomalta öisin. Toisaalta levottomuuden öisin olen pistänyt uusien asioiden "sulattelun" piikkiin, mutta toisaalta ehkä se suolistokin vaivaa? Olisiko vinkkejä ja onko muillakin ollut näin?

Kiitti ja terkut

Kyllä meillä oli aikoinaan ihan sama juttu. Nyt on mennyt kiinteiden aloittamista 2,5kk ja vasta nyt alkaa maha toimia kunnolla!!! Peruna ei kuitenkaan sovi vieläkään. Eikä banaani. Ja luumua syödään paljon edelleen.
Minusta sinun kannattaisi pienentää annoksia! Suolistolta kestää aikansa totutella. Ihan yksi ruokalusikallinen aterialla on hyvä aloitusmäärä. Ja tarpeeksi nestettä sekaan. Kannattaa ehdottomasti edetä varovasti ja ehkäistä ummetusta ennemmin kuin antaa sen äityä pahaksi. Ja meillä oli kanssa yöt levottomia nimenomaan ruoansulatusongelmien vuoksi. Maltti on siis valttia :)

Minäkin kehoittaisin porkkanamössön tekoon. Tehoaa kuin putkimies. Poikani on kohta 8kk, enkä edelleenkään anna hänelle perunaa, koska kakka menee aivan tiiviiksi saveksi, jota ressukka vääntää sitten ulos pieninä nokareina pitkin päivää, naama punaisena.

Myöskin maitohappobakteeeja kannattaa käyttää jonkin aikaa sekä suosittelen myös sitä vettä antamaan reippaasti sitä mukaa kun kiinteiden määräkin kasvaa.

Yhteistyössä