kakkaamisesta....

Onko kenelläkään kokemuksia synnytyksen yhteydessä tapahtuvasta tahattomasta suolen tyhjenemisestä?Itselläni kävi näin molemmilla kerroilla,kun sain luvan ponnistaa.Eli ensin kakkasin komeasti!En saanut peräruisketta,sitä ei edes ehdotettu.Olen kokenut tämän asian jotenkin todella kiusallisena ja haluaisinkin kolmannen synnyttää ilman kakkaoperaatioita!!!!Kertokaa jos viitsitte puhua asiasta:)Kiitos.
 
huuiiihh
Sairaalaan mennessä sain peräruiskeen jotta suoli tyhjentyisi ja istuinkin vessassa todella kauan kun maha meni täysin sekaisin ja samalla supisteli kovasti joten oli todella tuskaa istua vessassa sieltä hoitaja jo koputteli moneen kertaa että tulehan jo sieltä ettet pyttyyn synny....mieluusti oisin tyhjentänyt suolen kokonaan ennen synnytystä...JOTEN VAADI SAADA PERÄRUISKE ennen synnytykseen menoa!
Mutta kyllä salissa kun ponnistutti mutta en vielä ponnistanut vaan supisteli jne kovasti niin monesti ruiskahti varmasti jotain suolesta ja aina kyllä ilmoitin asian niille ja se oli EPÄMIELLYTTÄVÄÄ,kävin vessassa myös salissa mutta änkee siinä nyt ku muut ikkunaisesta ovesta tuijottaa tai hoitaja pitelee tippaletkua...ne vaan sano että no se on ihan normaalia ja pyyhkieli siellä alapäässä...noloa kyllä...mutta ei se suoli varmaan millään kokonaan tyhjene ennen synnytystä,ennenkuin vauva painaa suolen täysin tyhjäksi....joten hävettävä on,toivotaan että se henkilökunnalle olisi pikkujuttu ja normaalia...hyvää jatkoa sulle! :hug:
 
Tuo on erittäin yleistä! Eikä mitään syytä hävetä, kyllä ne kätilöt yms on siihen tottuneet.

Joissakin sairaaloissa peräruisketta ei saa kuin pyynnöstä. Ja joissakin paikoissa se tuikataan kysymättä! Peräruiske voi olla myös niin kivulias kokemus, että mieluummin kakkaa synnytyksen yhteydessä kuin kärsii turhaan.

Yleensä synnytyksen käynnistyminen tyhjentää luonnostaan suolen aika hyvin ennen varsinaista ponnistusvaihetta. Ja vaikka kuinka laitettaisiin peräruiske jne. on kuitenkin todennäköistä että suoleen edelleen jää tavaraa joka sitten tulee synnytyksen myötä ulos.

Ja ihmekös tuo vaikka suolesta tavaraa tulee jos ponnistaakin käsketään samallalailla kuin kakatessa!! (Tuosta ponnistustavasta on onneksi nykyään leviämässä eri käsitys!)
 
ludde
Mä pyysin peräruisketta mut kätilö tokaisi et kakkaat sit samalla kun synnytät. Noh, niinhän mä teinkin ja en taida edes tietää missä vaiheessa tuli kakkaa ja missä poika mut eipä tuo haittaa.
 
hei
\
Alkuperäinen kirjoittaja 24.02.2005 klo 17:41 -Soile- kirjoitti:
No kyllä minäkin kakkasin ja ajattelin sen olevan ihan normaalia, ei se mua mitenkään hävettänyt.
Niin, en mäkään sitä mitenkään ajatellut. Se on niin yleistä ja vaikka sais suolihuuhtelun, niin todennäköisesti sieltä tulee silti tavaraa ja pissaa jne.jne. Kätilö vaan pyyhkäs ohimennen peppua, en olis muuten edes huomannut, että sieltä tuli mitään...
 
Muistan kun aikoinaan ensimmäistä olin synnyttämässä ja ponnistusluvan saatuani kyykistyin lattialle ja kakkasin sellaisen mukavan näköisen kiemuran. Itse en sen kummemmin siinä ähinässä asiaa ajatellut, mutta mies ei muistanut jälkeenpäin synnytyksestä muuta kuin tuon pahanhajuisen läjän. Siis miestä hävetti mun puolesta... :LOL: :snotty:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 03.03.2005 klo 09:04 annastiina kirjoitti:
Muistan kun aikoinaan ensimmäistä olin synnyttämässä ja ponnistusluvan saatuani kyykistyin lattialle ja kakkasin sellaisen mukavan näköisen kiemuran. Itse en sen kummemmin siinä ähinässä asiaa ajatellut, mutta mies ei muistanut jälkeenpäin synnytyksestä muuta kuin tuon pahanhajuisen läjän. Siis miestä hävetti mun puolesta... :LOL: :snotty:
Toi oli hyvä :LOL: Kyllähän sitä tavaraa minultakin tuli siihen synnytyssänkyyn,mutta eipä se minua haitannut..kyllä kätilöt ovat aivan varmasti ennenkin nähneet kyseistä tuotetta. :LOL:
 
Mulla oli maha aika kuralla jo ennen synnytystä, eikä ruoka maistunut sinä päivänä kun illalla synnytin, joten tuskin ihan hirmuisia määriä tavaraa oli suolessa. Vauva syntyi vajaan tunnin sairaalaan menon jälkeen, joten missään vaiheessa sitä huuhtelua ei olis edes ehditty tekemään. Ja kun ponnistin, oli siinä niin paljon tekemistä, että ei aavistustakaan tuliko sieltä muutakin kun vauva.. :snotty: :D
 
Naana79
Muistan ko siinä kesken synnytyksen...siis ponnistellessa sanoin"Nyt tulee kakkaa" ja se oli siinä...ei hävettäny eikä mitään kai sitä oli niin omissa maailmoissa sen pienen tulemisen kanssa B)
 
Alkoi tuossa hymyillyttämään kun muistui mieleen oma synnytys. Pää oli melkein ulkona ja hirveästi piti tehdä töitä kun supistukset oli loppunut. Mutta jostain syystä kiinnitin kuitenkin huomiota kun kakka alkoi haisemaan. Lähinnä silloinkin meinasi alkaa naurattamaan...Iso P.sk.ko sieltä vain tuleekin :LOL:
 
Hapan Kaali
\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.03.2005 klo 10:36 äiti kirjoitti:
Alkoi tuossa hymyillyttämään kun muistui mieleen oma synnytys. Pää oli melkein ulkona ja hirveästi piti tehdä töitä kun supistukset oli loppunut. Mutta jostain syystä kiinnitin kuitenkin huomiota kun kakka alkoi haisemaan. Lähinnä silloinkin meinasi alkaa naurattamaan...Iso P.sk.ko sieltä vain tuleekin :LOL:
:D
 
Hapan Kaali
\
Alkuperäinen kirjoittaja 24.02.2005 klo 14:24 kassu kirjoitti:
Onko kenelläkään kokemuksia synnytyksen yhteydessä tapahtuvasta tahattomasta suolen tyhjenemisestä?Itselläni kävi näin molemmilla kerroilla,kun sain luvan ponnistaa.Eli ensin kakkasin komeasti!En saanut peräruisketta,sitä ei edes ehdotettu.Olen kokenut tämän asian jotenkin todella kiusallisena ja haluaisinkin kolmannen synnyttää ilman kakkaoperaatioita!!!!Kertokaa jos viitsitte puhua asiasta:)Kiitos.
Yleistähän se on, kuten vastauksista on saanut päätellä eli kätilöt eivät sitä ihmettele. Auttaisiko sinua, jos ennen synnytystä mainitset kätilölle synnytyssalissa (tai missä nyt synnytätkin), että sinua nolottaa ja jännittää tuo asia? Kätilö todennäköisesti sanoo, että se on normaalia ja kuuluu asiaan (vaikka kaikille ei niin käy).

 
mammak2
Suoli tyhjeni kotona, ja sairaalassa sain vielä peräruiskeen joka vauhditti supistuksia. Paitsi että ruiske helpottaa oloa, e myös nopeuttaa vauvan laskeutumista.Joten suosittelen sen ottamista.Ekalla kerralla kakkaa tuli ponnistaessa vähäsen, toisella kerralla suoli oli tyhjentynyt kokonaan ennen ponnisteluja.
 
mä olisin kans kaivannu suolen tyhjennystä ennen vauvan "pihalle pukkaamista". sanoinkin kätilölle, että kumpaa mä punnaan lasta vai p*skaa? sanoi vaan. että se on ihan normaalia, mutta ittiä ällötti tehdä alleen.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 05.03.2005 klo 14:48 mammak2 kirjoitti:
Suoli tyhjeni kotona, ja sairaalassa sain vielä peräruiskeen joka vauhditti supistuksia. Paitsi että ruiske helpottaa oloa, e myös nopeuttaa vauvan laskeutumista.Joten suosittelen sen ottamista.Ekalla kerralla kakkaa tuli ponnistaessa vähäsen, toisella kerralla suoli oli tyhjentynyt kokonaan ennen ponnisteluja.
Empä oo tuota tienny, pitääpä ens kerralla pyytää ruisketta, kun meidän vauva ei laskeentunu ollenkaan. Ekaks piti punnata se alas ja sen jälkeen vielä pihalle. Tästä seurauksena pingispallon kokoiset peräpukamat!
 
Itselleni ainakin tehtiin suolen tyhjennys ennen synnytystä. Sanoin kyllä kätilölle kun aloitin ponnistamaan että en ole varma tuliko suolentyhjennyksen yhteydessä kaikki joten sain aluksi ponnistaa sellaisen ihme "ämpärin" päällä jos jotain olisi sattunut vielä tulemaan...Mutta normaaliahan se on että suoli tyhjentyy ponnistamisen yhteydessä.
 
Allin äiti
Tampereella annetaan synnyttämään tuleville aina peräruiske. Suolen tyhjentäminen nopeuttaa synnytyksen edistymistä ja lapsen laskeutumista. Vaadi peräruiske ensi kerralla!
 
Äippeli
Mielenkiintoinen asia ottaa esille! Olen monesti miettinyt just samaa asiaa... Ensimmäisen synnytyksessä heti mentyä kätilö kysyi, onko suoli toiminut, haluanko peräruiskeen?Halusin, vaikka suoli olikin ihan normaalisti toiminut. Minulle oli positiivinen kokemus, elämäni ensimmäinen peräruiske! ;) Mutta avautumisvaihe kesti yli 30 h ja kerkesin syödä sinä aikana useammin vähän jotain, eikä toista peräruisketta ehdotettu enään ennen vars. synnytystä. Muistan vähä ennen ponnistusvaihetta ku tuli kakkaamisen tunne että aloin melkein itkee (kipeät supistukset ja piti pidättää vauvaa sisällä, kun paikat ei ollut auennut vielä tarpeeksi ja tuli ponnistamisen tarve) ja sanoin kätilölle, että mulla tulee kakka! Kätilö sanoi vain lempeästi että ei se haittaa, anna tulla, jos siltä tuntuu! Helpotti!
Synnytyksen jälkeen meillä oli miehen kans intos pystyssä että kakkasinko ponnistusvaiheessa vai en, ite väitin kakanneen, mutta ehkä on parempi uskoa miestä, joka seurasi koko toimitusta vierellä. :LOL:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 03.03.2005 klo 12:10 vieras kirjoitti:
onko kokemusta siitä tyhjenemisestä että se ois tapahtunut luonnostaan kotona? Kuinka nopeesti laps on sit syntynyt`?
mulla tyhjeni parin päivän (ja yön) ajan, muistaakseni just tuo 2 vrk ja sitten lähdettiin synnyttämään. Otin kuitenkin vielä ruiskeen sairaalassa mutta eipä sieltä paljon mitään enää tullut..
 

Yhteistyössä