Kaikki yrittäjät/yritystoiminnasta tietävät tänne HOI!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Eli olisi haaveissa/tarkoituksena perustaa koulutuspalveluja tarjoava yritys - minulla on aikuiskoulutukseen soveltuva tutkinto ja olen puhunut jo asiasta erään koulutuskuntayhtymän kanssa ja he ilmoittivat, että heillä olisi tarvetta ostaa palvelujani.
Haluaisin kysyä erään asian, ennen kuin aloitan yritystoiminnan/laitan yrityksen vireille.
Eli siis, mitä kaikkia kuluja yritystoiminnasta koostuu.
Ainakin minulle tuli mieleen:
- Arvonlisävero
- Työnantajamaksut & palkasta verot
- Yhteisövero
- Perustamiskustannukset (tämä toki vain alkuvaiheessa)
- Kirjanpitokulut

Joten, jos joku yrittäjä, tai yritystoiminnasta muuten paljon tietävä voisi vasta, että mitä kaikkia kuluja yrityksen pyörittäminen KUUKAUSITTAIN vaatii.

Kiitos jo etukäteen, jos joku osaa vastata. =)

Minä olen yrittäjä,ihan aloittava vasta kylläkin.
YEL-maksu mulla on 450 e /kk (laskettu 30 000 e vuositulojen perusteella). Lainaa on 5000 e jota lyhennän 250 e. Kyllä niitä kuluja tuntuu olevan :/
Ennakkoveroista en vielä tiedä,huomenna käyn verottajan puheilla.
Starttiraha on hyvä alku,ja todennäköisesti mullakin tämä yritystoiminta jatkuu vain starttirahakauden ajan,sen jälkeen pyöritän osa-aikaisen yritystä ja olen osa-aikatyössä muualla.
Yrittäminen on näköjään kallista!

Riippuu hiukan yritysmuodosta, onko palkattuja työntekijöitä ja alasta millä harrastaa yritystoimintaa.

Yel, alv, kirjanpito, tapaturmavakuutus, ennakkoverot, vastuuvakuutus ja kaikenlaista pikkusälää mistä kertyy sievoinen summa.

Kyllä, laskin ne myös siihen kategoriaan.
Ai niin YEL totta kai; kuinka paljon YEL-maksua on maksettava, jotta se tuleva eläke vastaisi suoraan sitä kuukausituloa.
Tai siis, että maksaisi yhtä paljon itselleen tulevaa eläkettä, kuin sitä ansaitsisi yksityisellä työnantajalla?

Tulevasta eläkkeestä ei tiedä muuta kuin sen, että se on pienempi kuin mitä sen nyt luvataan olla, kannattaa säästää itse vanhuuden varalle eikä luottaa katteettomiin lupauksiin. Aloittava yrittäjä saa yelliin alennusta muutamaksi vuodeksi.

Minäkin olen ymmärtänyt että eläke on noin aika pieni..

Itse nostin YELin heti alussa aika korkealle, koska vauvasuunnitelmia oli. Äitiysraha siis määräytyy sen mukaan. Ja nyt tosiaan olen sitten raskaana :)
Tätä asiaa ei tosin tarvitse vielä murehtia,vasta sitten jos / kun olet raskaana niin nostat YELin vasta silloin ( 6 kk ennen LA)

Yhteistyössä