Kaikki valtion tuet pitäisi lakkauttaa!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Henkka"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
KELA kun tuki avustuksillaan opiskeluaikana, voin minä vuorostani nyt maksaa tuloistani 32% veroa. Enkä edes valita, kun kuitenkin sain koulutuksen ja ammatin johon tähtäsin.

Ilman avustuksia en olisi todennäköisesti mennyt edes lukioon asti, sillä lukiossakin jouduin jo ottamaan opintolainaa kun vanhemmat eivät tukeneet. Tuskin olisi miehenikään lähtenyt vieraaseen kaupunkiin opiskelemaan vaan mennyt tehtaalle töihin - sen sijaan että yrityksensä kautta nyt työllistää kymmenittäin ihmisiä.

[QUOTE="Henkka";25478032]Miksi pahentaisi? Luulen ymmärtäväni laajoja kokonaisuuksia paremmin kuin sinä. en esimerkiksi halua parempia opintotukia kuten useimmat opiskelijat, vaan ymmärrän tilanteen ja olisin valmis luopumaan opintotuestani.[/QUOTE]

Voithan säästää valtion rahoja luopumalla tuestasi nytkin.

Ja mitenkäs työkyvyttömät sitten? Annettaisiin kuolla nälkään vai?

missä välissä se opiskelija opiskelisi jos kuten esim minä teen 40,5 h duunia viikossaj a käteen jää n. 1100 kk..missä tällä palkalla asuisi ja vielä säästäisi jne ...kokonaiskuva hieman naiivi?..ja kaikille ei riitä hyväpalkkaista duunia..se vaan on yhteiskunnallinen fakta..mitä enemmän palkkaa pitää ihmisille maksa niin sen korkeammaksi kasvaa hinnat ja sama rata jatkuu...jos jokainen siivooja, kassa ym lähtisi nyt parempipalkkaisiin duuneihin niin mitä ne olisi?

Ei sitä työtä tarvitse opiskelijan tehdä 40,5 h viikossa, mutta illat ja viikonloput on käytettävissä. Siitä saatavilla tuloilla opiskelijat eläisivät. Jos ei nappaa, niin kesätyörahoista voi säästää. Mitä korkeat hinnat haittaavat, jos ihmisillä muuten hyvät tulot? silloin on varaa maksaa enemmän tavarasta x.
Jokainen määritelköön itse, mikä on parempipalkkainen duuni. Eihän kaikki edelleenkään tekisi hyväpalkkaista työtä, kun vähempään tyytyvät ja opiskelijat tekisivät huonopalkkaiset työt. ja maahanmuuttajat.

[QUOTE="jahas";25478150]Voithan säästää valtion rahoja luopumalla tuestasi nytkin.

Ja mitenkäs työkyvyttömät sitten? Annettaisiin kuolla nälkään vai?[/QUOTE]

Aivan. Mikäs estää Henkkaa elämästä ihanteidensa mukaan? :) Mäkään en Henkka nosta opintotukea tällä hetkellä vaikka opiskelen. ;)

[QUOTE="vieras";25478123]KELA kun tuki avustuksillaan opiskeluaikana, voin minä vuorostani nyt maksaa tuloistani 32% veroa. Enkä edes valita, kun kuitenkin sain koulutuksen ja ammatin johon tähtäsin.

Ilman avustuksia en olisi todennäköisesti mennyt edes lukioon asti, sillä lukiossakin jouduin jo ottamaan opintolainaa kun vanhemmat eivät tukeneet. Tuskin olisi miehenikään lähtenyt vieraaseen kaupunkiin opiskelemaan vaan mennyt tehtaalle töihin - sen sijaan että yrityksensä kautta nyt työllistää kymmenittäin ihmisiä.[/QUOTE]

Miksi et voinut olla tehdastöissä lukion ohella? ;)

[QUOTE="jahas";25478150]Voithan säästää valtion rahoja luopumalla tuestasi nytkin.

Ja mitenkäs työkyvyttömät sitten? Annettaisiin kuolla nälkään vai?[/QUOTE]

Määrittele työkyvytön.

[QUOTE="Henkka";25478152]Ei sitä työtä tarvitse opiskelijan tehdä 40,5 h viikossa, mutta illat ja viikonloput on käytettävissä. Siitä saatavilla tuloilla opiskelijat eläisivät. Jos ei nappaa, niin kesätyörahoista voi säästää. Mitä korkeat hinnat haittaavat, jos ihmisillä muuten hyvät tulot? silloin on varaa maksaa enemmän tavarasta x.
Jokainen määritelköön itse, mikä on parempipalkkainen duuni. Eihän kaikki edelleenkään tekisi hyväpalkkaista työtä, kun vähempään tyytyvät ja opiskelijat tekisivät huonopalkkaiset työt. ja maahanmuuttajat.[/QUOTE]

No ensinnäkin ne korkeat hinnat haittaisivat niitä, jotka sitä rahaa saavat vähemmän. Ja niitähän aina on. Sä et nyt taida oikein osata ajatella tätä asiaa kunnolla.

Ja aika paljon saisi kesällä tienätä että sillä vuoden eläisi. Esim minulla menee jo bensoihin vähintään 200 € kuussa eli 10 kk 2000€. Ne kesällä tienatut rahathan menisivät jo suurimmaksi osaksi tuohon bensaan.

[QUOTE="Henkka";25477773]Eurooppa painii talousongelmissa ja Suomi menee siinä perässä. Palkansaajien verotusta kiristetään, samaan aikaan kun kaikenlaiset sosiaalipummit saavat työttömyyskorvauksia. Minun mielestäni ratkaisu talousongelmiin on se, että lakkautetaan kaikenlaiset tuet. Tähän kastiin lukisin myös opintotuen ja äitiyspäivärahan. Koko Kelan saisi minun puolestani poistaa.

Tukien lakkauttaminen motivoisi menemään töihin, kun ilmaista rahaa ei olisi tarjolla. Myös opiskelijat voisivat tehdä töitä kesäisin ja/tai opiskelujen lomassa ja elää sillä. Jos se ei onnistuisi, vanhemmat voisivat rahoittaa nuorten opiskelut.

Tämä ratkaisu söisi myös omia etuuksiani, sillä olen opiskelija, mutta pitää osata ajatella laajemmin, eikä tuijottaa vain omaa napaansa. Suomen taloustilanne pitäisi saada jollakin tapaa kohenemaan ja tämä olisi yksi hyvä keino.[/QUOTE]

Eikö sulla ollu hetki sitten tämmönen samanoloinen aloitus, koskien lapsilisien poistoa? Mutta kuitenkin, mun ä-päivärahaan on turha koskea, oon niska limassa painanu töitä monta vuotta, etä nyt saan vetää lonkkaa kotona :D

[QUOTE="jahas";25478187]No ensinnäkin ne korkeat hinnat haittaisivat niitä, jotka sitä rahaa saavat vähemmän. Ja niitähän aina on. Sä et nyt taida oikein osata ajatella tätä asiaa kunnolla.

Ja aika paljon saisi kesällä tienätä että sillä vuoden eläisi. Esim minulla menee jo bensoihin vähintään 200 € kuussa eli 10 kk 2000€. Ne kesällä tienatut rahathan menisivät jo suurimmaksi osaksi tuohon bensaan.[/QUOTE]

Kuka käskee ajamaan omalla autolla? Ei opiskelijoilla siihen nykyiselläänkään olisi varaa.

[QUOTE="Henkka";25478170]Miksi et voinut olla tehdastöissä lukion ohella? ;)[/QUOTE]

Henkka, vuorotyö ja lukio ei oikein sovi yhteen :D Kesät tietysti olin töissä, hoidin lapsia. Ei se kuitenkaan riittänyt asumiseen vieraassa kaupungissa, ruokaan, kirjoihin, bussimatkoihin kotiin viikonlopuksi. Jos Sinä olet saanut paljon vanhemmiltasi niin olet onnekas.

Meitä on huonommistakin lähtökohdista, mutta onneksi sen elintasokuilun voi kiriä kiinni omilla valinnoillaan KELAn avustuksella :)

Suomessa maksetaan opintotukia siitä yksinkertaisesta syystä, että kaikille vanhempien varallisuuteen katsomatta olisi vara opiskella.

Työttömyystuen tarkoitus on olla lyhytaikainen tuki, jolla sillä hetkellä työtön pääsee jaloilleen ja tuottavaksi veronmaksajaksi.

Äitiyspäiväraha mahdollistaa sen, että kaikilla on varaa hankkia lapsia.

Tuilla on todellakin tarkoituksensa, ja rautalanka loppuu kesken, jos sitä Henkalle enemmän yrittää auki vääntää.

Alkuperäinen kirjoittaja Kotona Kirves Kädessä;25478193:
Eikö sulla ollu hetki sitten tämmönen samanoloinen aloitus, koskien lapsilisien poistoa? Mutta kuitenkin, mun ä-päivärahaan on turha koskea, oon niska limassa painanu töitä monta vuotta, etä nyt saan vetää lonkkaa kotona :D

En ole tehnyt asiasta aloitusta aikaisemmin. Olet kuitenkin tehnyt töitä, eli jos olisit säästänyt, voisit elättää lapsesi sillä nostamatta tukia.

[QUOTE="vieras";25478230]Henkka, vuorotyö ja lukio ei oikein sovi yhteen :D Kesät tietysti olin töissä, hoidin lapsia. Ei se kuitenkaan riittänyt asumiseen vieraassa kaupungissa, ruokaan, kirjoihin, bussimatkoihin kotiin viikonlopuksi. Jos Sinä olet saanut paljon vanhemmiltasi niin olet onnekas.

Meitä on huonommistakin lähtökohdista, mutta onneksi sen elintasokuilun voi kiriä kiinni omilla valinnoillaan KELAn avustuksella :)[/QUOTE]

Olisit mennyt iltatöihin.

[QUOTE="Henkka";25478224]Kuka käskee ajamaan omalla autolla? Ei opiskelijoilla siihen nykyiselläänkään olisi varaa.[/QUOTE]

Sinne kouluun on pikkuisen hankala muuten mennä, jos ei satu asumaan lähellä ja bussiyhteyksiä ei ole.

[QUOTE="jahas";25478246]Sinne kouluun on pikkuisen hankala muuten mennä, jos ei satu asumaan lähellä ja bussiyhteyksiä ei ole.[/QUOTE]

Miksi ei siis voi asua oppilaitoksen lähellä? Monilla oppilaitoksilla on ILMAISIA soluasuntoja. Opiskelijoiden ei tarvitsisi edes maksaa vuokraa, joten rahaa menisi vain ruokaan. Eikä siihenkään, koska sen saa koulusta. Säästää paljon, jos osaa ajatella järkevästi.

[QUOTE="Yh-äiti";25478263]Määrittele idiootti. Vastaus: Henkka.

Äh, tämä on niin kulunut provo koko Henkka, että ei jaksa.[/QUOTE]

Jo nimi Henkka saa mut provosoitumaan nykyään. T: liikaa Henry Laasasen blogia lukenut :D

[QUOTE="Yh-äiti";25478263]Määrittele idiootti. Vastaus: Henkka.

Äh, tämä on niin kulunut provo koko Henkka, että ei jaksa.[/QUOTE]

Kun argumentit loppuvat kesken, aletaan nimitellä ja haukkua provoksi. Niinhän se aina menee. ;)

[QUOTE="Henkka";25478235]En ole tehnyt asiasta aloitusta aikaisemmin. Olet kuitenkin tehnyt töitä, eli jos olisit säästänyt, voisit elättää lapsesi sillä nostamatta tukia.[/QUOTE]

:D Olisin, mutta kyllä mä näen tän parempana vaihtoehtona. Ja tavallaanhan mä olenki säästäny, sinne Kelan possuun, oman osuuteni, että voin nyt olla ihan hyvällä omallatunnolla äitiyslomalla. Maksan muuten tästä äp-rahastani 29% veroja, että joku muukin, joka ei ole ollut töissä, saa olla kans äitiyslomalla, tai saa opintotukea.

Isoin ongelma nykyisessä tukiviidakossa on se että se tekee työn teon kannattamattomaksi. Kuka tahansa joka tekee töitä ilmaisiksi on ääliö. Myöskään osaaikainen tai pätkätyö ei missään nimessä kannata rahallisesti. Voisimme hieman korjailla systeemiä ja poistaa byrokratiaa. Tämmöinen systeemi tuskin toimisi, koska se palvelee köyhiä ja matalapalkkaisia aloja.

1. Kansalaispalkka
Jokaiselle maksetaan vaikka väkisellä just sen verran rahaa ettei kuole. (noin 400€ tällähetkelle siältäen vuokrat, vaatteet ja ruuat) Tämä myös niille pankinjohtajille. Tästä tuesta ei voisi kieltäytyä eikä sitä leikattaisi missään tapauksessa pois ja se olisi verovapaata. Kansalaispalkkaa maksettaisiin heti syntymän jälkeen kuolemaan saakka.

2. Tasavero
Vaikka 42% veroa tulosta kun tulosta.

3. Ilmainen terveydenhuolto
Mukaanlukien vammaispalvelut, mielenterveyspalvelut, lääkkeet jne

4. Ilmainen opiskelu
Myös ne opintomateriaalit ilmaisiksi. Kirjastot ja muut.

5. Työkkari, KELA ja sossu kiinni, kun niitä ei oikeasti tarvita.

Näin saisimme työnteon kannattamaan jokatapauksessa. Lisäksi veronkanto voitaisiin tehdä hyvin yksinkertaiseksi. Mitä yksinkertaisempi systeemi on sitä vaikeampi sitä on käyttää väärin.

Jotain on jokatapauksessa tehtävä nykytilanne on täysin kestämätön.

Voi kultapieni,vaikka unohdettaisiin kaikki inhimilliset tekijät, ei tuosta seuraisi edes taloudelliselta kannalta mitään hyvää. Tulopiikki valtion kassaan, ja sen jälkeen hidas ja tuskallinen lasku kuiluun. On varmasti hienoa ajatella, että kyllähän kaikki tekisivät niin ja näin, mutta kun se ei todellisessa maailmassa mene niin. Sinun ajattelemanasi se on hassua, valtionjohdon ajattelemana se olisi tuhoisaa ja vaarallista.

Vain pieni osa nykyisestä kouluttautuisi - ennen pitkää vain ne, jotka tulevat rikkaasta suvusta ja pieni osa muita. Ei sitä voi ajatella sen kautta, mitä SINÄ sellaisessa tilanteessa tekisit, sillä kaikki tässä maassa eivät ole Henkkoja. Tämän kokoisella maalla ei ole valtavaa määrää kilpailuvaltteja, ja koulutus ja teknologia ovat niistä yksiä, joista ei varmasti pidä luopua, ja jotka aivan varmasti kärsivät lobbaamallasi politiikalla. Koko kansan kouluttaminen on yhteiskunnan etu, ei niitä tukia huvikseen ole päätetty maksella. Eikö meritokratia ole se mihin pitäisi pyrkiä, etenkin kun puhutaan tämän kokoisesta valtiosta? Ei meillä ole varaa kouluttaa marginaalista osaa väestöstä ja tehdä lopuista siivoojia ja tehdastyöläisiä, se ei ole realistista eikä se ole kannattavaa.

Minä en jaksa käydä kohta kohdalta läpi kaikkea, mikä tuossa sinun ajatuksessasi on väärin ja typerää opintotukiasioiden lisäksi - jos sinä et sitä ymmärrä, voin vain toivoa että olet hyvin nuori. Se on oikeasti ainoa asia, joka tuollaiset aivopierut vähääkään ymmärrettävällä tavalla selittää.

Yhteistyössä