Kaikki niksit pinoon - miten taltuttaa liian alhainen verenpaine?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja huimapää
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

huimapää

Vieras
Mistä sinulle on ollut apua?

Olen kokeillut salmiakkia ja lakritsia, mutta vatsa ei oikein kestä.

Kahvista en tykkää, eikä maha oikein siedä sitäkään.

Vichyä litkin mutta silti vaan huimaa ja pyörryttää.

Onkohan Buranasta apua?

Jouduin kerran jopa päivystykseen ambulanssilla. Paineet yleensä noin 90-100/50-60. Sairaalakeikalla 80/50. Olen täysin terve muuten. Lääkäri käski hoidoksi lisätä suolaa ruokavalioon! Sitä kyllä itseäänkin huvitti tuo mutta oli hoito-ohje. Tein niin, ja huippaus ainakin hieman laantui!

Eipä taida lääkettä olla - näin sanoo lääkärikin. Eivät edes yritä, ellei verenpaine ole hälyttävän alhainen, vanhuksilla yleisin hoitomuoto lienee säännöllisen (ja usein järkyttävän laajan) lääkityksen keskeyttäminen. Asentohuimaukseenkaan ei auta mikään, makuulta vaan noustava kaikessa rauhassa ensin istumaan ja siitä sitten varovasti seisomaan, tai puuhaillessa kyykystä ensin istumaan ja siitä hiljalleen ylöspäin.

Eipä taida lääkettä olla - näin sanoo lääkärikin. Eivät edes yritä, ellei verenpaine ole hälyttävän alhainen, vanhuksilla yleisin hoitomuoto lienee säännöllisen (ja usein järkyttävän laajan) lääkityksen keskeyttäminen. Asentohuimaukseenkaan ei auta mikään, makuulta vaan noustava kaikessa rauhassa ensin istumaan ja siitä sitten varovasti seisomaan, tai puuhaillessa kyykystä ensin istumaan ja siitä hiljalleen ylöspäin.

Hyvänlaatuiseen asentohuimaukseen on olemassa todella hyvät jumppaohjeet jolla ihminen saa ittensä lähes oireettomaksi. Asentohuimaus ei ole tuota, että pystyyn noustessa alkaa huimaamaan, vaan sitä kutsutaan ortostaattiseksi huimaukseksi eikä siihen ole muuta hoitoa kuin se, että nousee todella varovasti.

Ei mulla ainakaan auta mikään.
Tosin en mä tiedä onko siitä alhaisesta paineesta sitten mitään haittaakaan, kun ei se mulla oireile mitenkään. Joskus ihan satunnaiseen vähän heittää, kun nousee äkkiä makuulta ylös.

Syön paljon suolaa, syön lakuja ja salmiakkia, juon älyttömät määrät kahvia, mulla on myös ne meuhkaavat lapset ja urheilen käytännössä työkseni.

Paineet on siellä 90/50 tienoilla aina vaan...

Meuhkaavat lapset auttaa, haluutko lainaksi? =D

Niitä meuhkaavia on täällä kolme kappaletta omasta takaa, kiitos vaan.

Mulla on aina ollut verenpaine alhainen mutta nyt huimaa jopa istuessa. Tai jos kääntyy nopeasti. Täytyy tuota suolaa yrittää lisäillä ja toivoa ettei oireile kovin pitkään näin voimakkaasti. Paineet on nyt sellaista 96/63.

Ei mulla ainakaan auta mikään.
Tosin en mä tiedä onko siitä alhaisesta paineesta sitten mitään haittaakaan, kun ei se mulla oireile mitenkään. Joskus ihan satunnaiseen vähän heittää, kun nousee äkkiä makuulta ylös.

Syön paljon suolaa, syön lakuja ja salmiakkia, juon älyttömät määrät kahvia, mulla on myös ne meuhkaavat lapset ja urheilen käytännössä työkseni.

Paineet on siellä 90/50 tienoilla aina vaan...

Mulla paineet noissa lukemissa raskaan ollessa, muuten menee jopa alemmas.
Ei auta kahvit, ei salmiakit, ei tupakat, ei stressi eikä meuhkaavat kakarat.

Mulla normaalisti paineet just jotain 85/55 ja ihan hyvin pysyy hengissä. Yritän syödä suolaa, mutta mieluummin käytän yrttejä. Salmiakki maistuu. Joka paikasta pitää nousta hitaasti ylös jne.

Se on sellainen ominaisuus, jonka kanssa vaan pitää elää.

Itse joudun pitämään hyvää huolta nestetasapainosta ja kartan pitkiä saunailtoja ja korkeita saunan lämpötiloja.

Alkuperäinen kirjoittaja huimapää;24281705:
Niitä meuhkaavia on täällä kolme kappaletta omasta takaa, kiitos vaan.

Mulla on aina ollut verenpaine alhainen mutta nyt huimaa jopa istuessa. Tai jos kääntyy nopeasti. Täytyy tuota suolaa yrittää lisäillä ja toivoa ettei oireile kovin pitkään näin voimakkaasti. Paineet on nyt sellaista 96/63.

N. 100 yläpaine on ideaali, se, jonka luonto on määrittänyt. Suolaa käyttämättömillä luonnonkansoilla tuo on aivan normaali. Ja minustakin...

N. 100 yläpaine on ideaali, se, jonka luonto on määrittänyt. Suolaa käyttämättömillä luonnonkansoilla tuo on aivan normaali. Ja minustakin...

Mulla oli tuota noustessa huimausta kun verenpaine oli 113/70, vaikka se onki aikalailla optimi, niin silti mulle olon puolesta melkein liian matala.

Lääkäreitten mantrahan tuntuu olevan, että jos on matala verenpaine niin elää pitempään.

Mulla on paineet 104/70. Väsyttää aivan hulluna, en oo jaksanu liikkua sohvalta mihkään. Pyöryttää vaan vaikka istun. Yritin syödä suolasta pitzaa ja lakuja. Sit varooksi söin makeaakin. Ei tähä tunnu mikään auttavan.

Jossaki luki et matalaan verenpaineeseen auttaa kun nukkuu tarpeeksi paljon mut mikähän se tarpeeksi on? Pitää kai ruveta menemään nukkumaan ennen yhdeksää?

Onko varmaa että se on juuri tuo verenpaine joka on pääsyyllinen oireisiin? Joku tuossa (ei ap) sanoi että väsyttää kovasti. Voisiko olla matala hemoglobiini. Ainakin verenluovutuksen jälkeen on nuo samat oireet, eli huimausta ja väsymystä.

Yhteistyössä