Kaikki kellä on automiehiä kotona.

Niiskunen
Alkuperäinen kirjoittaja NeitiNasu:
Alkuperäinen kirjoittaja Niiskunen:
Jaa meil on sama. :) Onks se automaatti vai manuaali vaihteinen?
Manuaali.
Sehän voi olla et startissa on jotain vikaa tai sytytyksessä. Mul oli yhdessä autossa silleen et se teki tuota samaa niin mun piti pistää vaihde päälle ja vähän tönästä sitä autoa ni jo käynnisty. Siin oli semmonen juttu et jotku vaihteiston solenoidit ei ollu kohdillaan ni ei käynnistyny. Tuolla sit vika aina korjaantu.

Mut akusta tuo teidän vika ei kuullosta johtuvan jos kerran yrittää startata. Sen minäkin tiedän. Vaikka nainen olenkin :)
 
Niin siis onko se akku tyhjä, onko valot kirkkaat, mikäli ne ovat kunnossa, mutta auto ei jaksa startata niin vika ei välttämättä ole akussa, pyörittääkö startti "laiskasti"?
Mikäli taas starttaa normaalisti muttei käynnisty niin vika tuskin akussa silloin, tarkentaisitko hieman, voin yrittää arvailla jotakin..

Mikäli taas akku purkautuu itsestään esim. yön aikana on jossakin virta vuoto, joka tyhjentää akun kun auto seisoo kauemmin. Uusi akku ei purkaudu itsestään, vanha voi joskus "väsähtää" ihan kertalaakistakin kun kilometrit tulee täyteen.

-Ai, sä liukenitkin jo..
 
Vinkkinä wepaston omistaville. Jos laitat wepaston ajastimen esim. puoltuntia ennen lähtöä alkavaksi niin sitten pitää sitä autoa ajaa myös reilu puolituntia yhteen soittoon jotta se akku taas latautuu. Tän opin kantapäänkautta kun käytin joskus wepastoa ennen kauppareissulle lähtöä ja ei sinne kauppaan ajanut juin 15 min. ja sinne jäätiin. :D
 
Kävin tossa ulkoilemassa ja seurustelemassa, ja olen taas täällä.

Mulla on nyt jo toinen wepastollinen auto siis menossa, edellinen oli samanlainen volvo mutta vähän uudempaa mallia kuin tuo nykyinen. Tuon nykyisen auton akkukotelo on liian pieni ylipäätään, että tavallinen akku kun siihen laitettiin niin se ei sitä wepastoa enää kestänyt, just ja just antoi virtaa itse autolle. Mutta nyt tuo supermaxhyper akku on sellainen ett sen ei pitäisi olla tuosta wepastosta moksiskaan, enkä mä usko että onkaan: me ajetaan aina pitkän kaavan mukaan wepaston jälkeen vaikka tuon akun ominaisuuksiin kuuluu myös lyhyemmällä ajolla lataaminen, ei tarvitse siis mitään tuplalenkkejä wepaston käyntiaikaan nähden.

Tänään se oli taas aamulla lähtenyt käyntiin ihan normaalisti yön jälkeen, kun eilen oli ajossa vielä illalla ja nyt sitt mies lähti aamulla neljältä töihin.

Mutta eilen oli seissyt pidempään...

Kyll se starttaa, mutt sitt väsyy eikä käynnisty. Valot palaa normaalisti, toisin kuin niiden edellisten akkujen aikaan.
 
Isäntä, jonka yksi ammatti on ajoneuvoasentaja, sanoi, että sähkövika se on. Tarkemmin ei osaa sanoa mittaamatta ja tutustumatta. Eli jokin purkaa akun, kuten jo aiemmin ehdoteltiin. Korjaamolle vientiä suositteli autosähköasentajan syyniin.
 
Laturissa voi olla joku sisäinen vika eli se voi toimia auton käydessä ihan normaalisti mutta sammuksissa se purkaa akun. Siihen voi vaikuttaa myös joku muu viallinen sähkölaite esim. virtalukko. Tai jokin jälkikäteen asennettu lisävaruste. Ei mies oikein muuta osaa sanoo kun tarttis nähdä ja kattoo tarkemmin.. Ajoneuvoasentaja on ammatiltaan.
 
meillä purkaa tuo ihanainen auto virrat jos seisoopi paikallaan ajamatta vaikka viikon verran, mut se onkin citröen :whistle:
Ollaan päädytty omissa päissämme siihen että tuo jää säätämään korkeuttaan itekseen ja sen takia katoo virrat.
Mut volvossa kun ei tuota systeemiä oo niin veikkaan jotain sähkövikaa.
 
Tuota virtavuotoa minäkin arvelisin, jos kuitenkin starttia pyörittää OK, ja seisoma ajan pituus vaikuttaa seuraavaan käynnistykseen, niin vaikuttaisi siltä että jokin akkua purkaa, voi olla laturi, mutta myös jokin muu sähkölaite.

Jos olisi maadoitus/startti vika niin silloin pyörittäisi todennäköisesti huonosti myös täydellä akulla, ainakaan seisoma aika ei vaikuttaisi.

Ajolenkit vissiin kuitenkin sen verran pitkiä että akku ehtii latautumaan, kovin lyhyillä pyrähdyksillä voi akku hitaasti tyhjentyä myös ilman wepastoa, starttaaminen vie paljon virtaa ja jos akku ei ehdi saada sitä takaisin ennen seuraavaa käynnistystä, niin pikkuhiljaa akku tyhjenee.

Latausjännite kannattaa myös varulta tarkastaa, toimiiko laturin valo normaalisti?, eli syttyy kun kääntää virrat päälle ja sammuu auton käynnistyttyä?
Joissakin järjestelmissä tuo valo herättää laturin, jolloin jos se on palanut ei laturi välttämättä lähde lataamaan, tässä tapauksessa tuskin kuitenkaan siitä kyse, akku tyhjenisi melko nopeasti silloin.

 
vieras
Ensimmäiseksi tarkistat laturin. Jos sieltä on diodi mennyt niin purkaa akkua silloin kun ei lataa. Tämä siis jos akku tyhjenee seisoessa. Voi olla myös, että ei vain lataa akkua ajossa. Tuon lataamisen voi testata ihan yleismittarilla. Eli pitäisi olla auton käynnissä ollessa yli 14V jännite akun navoista.

Yleesä nuo johtuvat laturien hiilien kulumisesta (kulutusosa), mutta myös väärin asennettu radio voi olla syynä tai ehkä jostain johdosta on kuori rikki aiheuttaen virtavuotoa. Suosittelen käymään korjaamolla vian etsinnässä, jos ei ole osaavia tuttavapiirissä. Vaikeustaso hommassa ei ole paha.

Nuo viat eivät ole yleensä kalliita korjata eli eivät vaadi laturin vaihtoa.

Jos käynnistyy täydellä akulla, niin vika ei ole virranjakajassa, vaan laturissa tai siitä, että joku vie sähköä koko ajan. Eikä ole edes pahanhintainen käydä korjaamolla testaamassa, jotkut jopa testaavat ilmaiseksi.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ensimmäiseksi tarkistat laturin. Jos sieltä on diodi mennyt niin purkaa akkua silloin kun ei lataa. Tämä siis jos akku tyhjenee seisoessa. Voi olla myös, että ei vain lataa akkua ajossa. Tuon lataamisen voi testata ihan yleismittarilla. Eli pitäisi olla auton käynnissä ollessa yli 14V jännite akun navoista.

Yleesä nuo johtuvat laturien hiilien kulumisesta (kulutusosa), mutta myös väärin asennettu radio voi olla syynä tai ehkä jostain johdosta on kuori rikki aiheuttaen virtavuotoa. Suosittelen käymään korjaamolla vian etsinnässä, jos ei ole osaavia tuttavapiirissä. Vaikeustaso hommassa ei ole paha.

Nuo viat eivät ole yleensä kalliita korjata eli eivät vaadi laturin vaihtoa.

Jos käynnistyy täydellä akulla, niin vika ei ole virranjakajassa, vaan laturissa tai siitä, että joku vie sähköä koko ajan. Eikä ole edes pahanhintainen käydä korjaamolla testaamassa, jotkut jopa testaavat ilmaiseksi.
Enpä huomannut että latauspuoli on testattu. Onko testattu tuo diodi, joka estää virran vuodon laturille päin? Omassa autossani oli tuollainen vika. Latasi kyllä käynnissä ollessa, mutta tyhjeni yön aikana.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja NeitiNasu:
Nyt sitten ideoita, mitä mä en ole vielä huomioinut:

meidän auton kanss on ongelma. Vetää akun finaaliin, tai niin mä luulin. Tavis akku vaihdettiin kahdesti, kun luultiin ensimmäisen olevan viallinen, ja toisella kertaa oli vielä sellainen "no yritetään nyt vielä" meininki. Ja kun toinenkaan uusi akku ei tehnyt muutosta, ostettiin sellanen joku superhyper akku, mikä sen nimi on? En muista, mutta maksoi ihan sairaasti. Sen jälkeen onkin pelannut hyvin, eiliseen asti. Ja nyt ei kyllä mitenkään voi olla enää akusta kiinni. Virranjakaja? Latauspuoli on ok, on mitattu ja kaikki kunnossa.

Mä en jaksa...

Meillä on wepasto autossa, mutt toi nykyinen akku on sellanen minkä pitäisi kyllä kestää se.

Kun ne teidän raskaan työn raatajat tulee kotiin, kysykää niiltä. Mä olen keskiviikoksi varannut jo tolla autolle huollon, mutta se kavari on vähän sen oloinen ett.. noh, ei kauheen aikaansaava. Joten mä haluan jo valmiiksi tietää mitä mä siltä tilaan.
:D Ettei olis laturissa vikaa????? :D:D
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Siis ei kai sun miehes oikeesti oo niin tyhmä et ostaa kolme akkua eikä tajuu ees vilkasta laturia??
Onneks mun mies ei oo noin käsi..
Tuossa ekassa viestissä oli, että laturin toiminta on mitattu. Jäi kyllä minultakin huomaamatta ekalla kerralla... Eivät kaikki miehet ole syntyneet öljyä suonissaan.
 

Yhteistyössä