Kaikki, jotka imettäneet... kysymys maidon riittävyydestä sairaalasta kotiutumisen jälkeen

  • Viestiketjun aloittaja Äxx
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Kyllä mullakin auttoi ekalla viikolla kotona, kun annoin lisämaitoa vähän ensin ja sitten rintaa päälle. Lapsi ei ollut niin hermona hitaasta herumisesta ja viikon jälkeen ei tosiaan lisämaitoa tarvittu enää.
 
Rennosti ja luottavaisesti suhtautuen.
Siinä mun neuvoni.

Tiheästi imettäen, vaikka itsestä tuntuisi että tuleeko sieltä nyt mitään.
Vauvakin totuttelee ja opettelee, siinä sitä sitten opitaan yhdessä jälleen uudelleen.

Sillain mä olen tehnyt ja ajatellut ja toimivaksi todennut.
 
"bbb"
Ensinnäkin eikö kyse ole oletettavasti ihan terveestä lapsesta tällä kertaa? Jos näin on saat imetyksen varmasti hyvin käyntiin! Köiken a ja o on vauvan rinnalla viettämä aika ja sinun riittävä juomisesi ja syömisesi! Vauva nostattaa maitoa imemällä. Mitä enemmän hän on rinnalla alkuviikkoina, sitä enemmän maitoa "tilataan". Varaudu tuntien imetysmaratooneihin varsinkin illalla. Anna vauvalle aina tissiä kun hän sitä haluaa.

Äläkä missään nimessä anna lisämaitoa ensimmäisinä viikkoina! Tässä asiassa ollaan suomessa vielä aika väärillä teillä. Monelle tarjotaan synnytyslaitoksella aivan turhaan lisämaitoa. Tämä on erittäin usein syynä imetyksen epäonnistumiseen tai maidon riittämättömyyteen. Ja tässä puhun terveistä lapsista! Hörppyytä jos on pakko..

Ja 99% naisista se maito ei lopu jos lapselle tarjotaan pelkkää tissiä. Eri asia jos annetaan lisämaitoa, silloin oma maidon tulo luonnollisesti vähentyy. Välillä imetys onnistuu helposti välillä vaikeammin. Itse olen joutunut tekemään kovasti töitä omien imetyksieni eteen, milloin on Olli allergioita, viikkoja kestäviä rintaraivareita, lakkoilua, toisen tissin hyljintää ym. Koska imetys on minulle henkilökohtaisesti tärkeää jaksoin jatkaa kaikesta huolimatta ( ilman lisämaitoa..) vaikka välillä tuntui onko tämä sen arvoista.. Minulle se oli ja olen tyytyväinen, että jaksoin :) Eipähän tarvitse pulloja pestä ;)
 
"vieras"
[QUOTE="bbb";27927786]Ensinnäkin eikö kyse ole oletettavasti ihan terveestä lapsesta tällä kertaa? Jos näin on saat imetyksen varmasti hyvin käyntiin! Köiken a ja o on vauvan rinnalla viettämä aika ja sinun riittävä juomisesi ja syömisesi! Vauva nostattaa maitoa imemällä. Mitä enemmän hän on rinnalla alkuviikkoina, sitä enemmän maitoa "tilataan". Varaudu tuntien imetysmaratooneihin varsinkin illalla. Anna vauvalle aina tissiä kun hän sitä haluaa.

Äläkä missään nimessä anna lisämaitoa ensimmäisinä viikkoina! Tässä asiassa ollaan suomessa vielä aika väärillä teillä. Monelle tarjotaan synnytyslaitoksella aivan turhaan lisämaitoa. Tämä on erittäin usein syynä imetyksen epäonnistumiseen tai maidon riittämättömyyteen. Ja tässä puhun terveistä lapsista! Hörppyytä jos on pakko..

Ja 99% naisista se maito ei lopu jos lapselle tarjotaan pelkkää tissiä. Eri asia jos annetaan lisämaitoa, silloin oma maidon tulo luonnollisesti vähentyy. Välillä imetys onnistuu helposti välillä vaikeammin. Itse olen joutunut tekemään kovasti töitä omien imetyksieni eteen, milloin on Olli allergioita, viikkoja kestäviä rintaraivareita, lakkoilua, toisen tissin hyljintää ym. Koska imetys on minulle henkilökohtaisesti tärkeää jaksoin jatkaa kaikesta huolimatta ( ilman lisämaitoa..) vaikka välillä tuntui onko tämä sen arvoista.. Minulle se oli ja olen tyytyväinen, että jaksoin :) Eipähän tarvitse pulloja pestä ;)[/QUOTE]

Tää on kans ihan sanonko mistä koko vouhotusteksti. LAPSI on tärkein ja hänen JOKAPÄIVÄINEN olotilansa, ei se, että kuukauden päästä saat mahasi täyteen. Olen niin imetyksen kannattaja kuin voi olla, mutta minulle lapsi menee OMAN nk onnistumiseni edelle. Älä koskaan neuvo tuollatavalla ehdottomasti, voit pilata jonkun äiti-lapsi suhteen pelkästään sillä että joku todella hormonihyrskyissä elävä ensikertalainen itkien tahkoo vauvansa kanssa, kun korvikkeellakin kasvaa varsin pirtsakoita lapsia.

Minulla on kokemusta niin monenlaisesta "imijästä" ja sen voin sanoa, että kaikille ei kaikki neuvot toimi ja pääasia on kuitenkin se lapsi eikä imetys. Hörppyyttäminen on myös ihan turhaa, lapsi tarvitsee imemistä eikä mitään kupinreunaa.
 
kahvikirahvi
Meillä ei imettäminen onnistunut sairaalassa juuri ollenkaan kun en saanut minkäänlaista apua imetykseen, ja vauva joutui jäämään osastolle vielä sen jälkeen kun itse pääsin kotiin. Mutta sain sairaalasta rintapumpun lainaan jolla pumppailin sitten muutaman päivän ja yön maidon nostattamiseksi, ja vauvan päästessä kotiin imetys alkoi sujua ja maitoa tuli mun mielestä ihan liikaakin.
 
"bbb"
[QUOTE="vieras";27927810]Tää on kans ihan sanonko mistä koko vouhotusteksti. LAPSI on tärkein ja hänen JOKAPÄIVÄINEN olotilansa, ei se, että kuukauden päästä saat mahasi täyteen. Olen niin imetyksen kannattaja kuin voi olla, mutta minulle lapsi menee OMAN nk onnistumiseni edelle. Älä koskaan neuvo tuollatavalla ehdottomasti, voit pilata jonkun äiti-lapsi suhteen pelkästään sillä että joku todella hormonihyrskyissä elävä ensikertalainen itkien tahkoo vauvansa kanssa, kun korvikkeellakin kasvaa varsin pirtsakoita lapsia.

Minulla on kokemusta niin monenlaisesta "imijästä" ja sen voin sanoa, että kaikille ei kaikki neuvot toimi ja pääasia on kuitenkin se lapsi eikä imetys. Hörppyyttäminen on myös ihan turhaa, lapsi tarvitsee imemistä eikä mitään kupinreunaa.[/QUOTE]

Tietenkin lapsi on tärkein! Anteeksi jos annoin väärän kuvan ajatuksistani, mutta en missään nimessä tarkoita, että lapsen kustannuksella haetaan onnistunutta imetyskokemusta! Jos lapsi ei oikeasti saa tarpeeksi maitoa rinnasta tietenkin pitää silloin antaa pullosta tms. Mutta tämä on kuitenkin aika harvinaista.

Hörppyyttämistä tarkoitin annettavaksi laitoksella jos tuntuu, että lapsi huutaa ensimmäisinä päivinä nälkäänsä, eikä maito ole noussut... Minun lapseni eivät ole olleet nälässä kuukausi tolkulla, eivät edes yhtä päivää ;) Maitoa on aina riittänyt koska olen nähnyt vaivaa sen eteen ja halunnut nöhdä sitä vaivaa. Tätä yritin selittä, mutta aina nämä imetyskeskustelut menevät överiksi.. Puolin ja toisin..

Ja kyllä äidinmaito on lapselle parasta ja kyllä neuvon (jos sitä kysytään..) kestämään niitä raivareit ja niitä alun tuntikausien imetysmaratoneita jos sr on mahdollista ja maitoa riittää..

Tosiasia on se, että suutin osa epäonnistuneista imetyksistä johtuu tiedon puutteesta, väärin ymmärryksistä ym. Jos siis halua imetykseen löytyy.
 
"Entinen Ksantippa S."
[QUOTE="vieras";27927810] Hörppyyttäminen on myös ihan turhaa, lapsi tarvitsee imemistä eikä mitään kupinreunaa.[/QUOTE]

Lapsi tarvitsee ravintoa jaksaakseen imeä, ja äiti tarvitsee imemistä tuottaakseen maitoa.

Hörppyyttäminen on hieno vanha keksintö, joka lisää huomattavasti imetyksen onnistumisen todennäköisyyttä pulloruokintaan nähden. Varsin tärkeä juttu siihen aikaan, kun äidinmaidon vaihtoehtona oli kauralima. Nykyajan melko hyvien korvikkeiden ansiosta jokainen voi toki itse päättää, mitä arvelee lapsensa tarvitsevan.
 
"vieras"
[QUOTE="bbb";27928588]Tietenkin lapsi on tärkein! Anteeksi jos annoin väärän kuvan ajatuksistani, mutta en missään nimessä tarkoita, että lapsen kustannuksella haetaan onnistunutta imetyskokemusta! Jos lapsi ei oikeasti saa tarpeeksi maitoa rinnasta tietenkin pitää silloin antaa pullosta tms. Mutta tämä on kuitenkin aika harvinaista.

Hörppyyttämistä tarkoitin annettavaksi laitoksella jos tuntuu, että lapsi huutaa ensimmäisinä päivinä nälkäänsä, eikä maito ole noussut... Minun lapseni eivät ole olleet nälässä kuukausi tolkulla, eivät edes yhtä päivää ;) Maitoa on aina riittänyt koska olen nähnyt vaivaa sen eteen ja halunnut nöhdä sitä vaivaa. Tätä yritin selittä, mutta aina nämä imetyskeskustelut menevät överiksi.. Puolin ja toisin..

Ja kyllä äidinmaito on lapselle parasta ja kyllä neuvon (jos sitä kysytään..) kestämään niitä raivareit ja niitä alun tuntikausien imetysmaratoneita jos sr on mahdollista ja maitoa riittää..

Tosiasia on se, että suutin osa epäonnistuneista imetyksistä johtuu tiedon puutteesta, väärin ymmärryksistä ym. Jos siis halua imetykseen löytyy.[/QUOTE]

Itseasiassa et voi tietää onko ENSIMMÄISTEN VIIKKOJEN ajan rinnalla huutava lapsi nälkäinen, jos et anna sille lisämaitoa ja omin silmin näe kuinka rypyt oikenee ja lapsi rauhoittuu :) Kielsit antamasta lisämaitoa ensiviikkoJEN aikana, se on piiiiiiiiiiiiitkä aika todeta tuleeko juuri tältä ihmiseltä tarpeeksi maitoa juuri tälle lapselle. SEN JÄLKEEN jos toteaa, että no ainakin yritin (ja antaa lisämaitoa) on kaikkea muuta kuin lapsen etu ollut kysymyksessä. Lapsen etu on saada ruokaa sitä tarvitessaan.

Itseasiassa, nämä "erittäin harvinaista" ja muut vastaavat tilastotietosi voivat olla yhtäläillä väärässä kuin oikeassakin ja itseasiassa minulla kolmannen kohdalla vasta - mieti, kolmannen kohdalla- todettiin ettei käsin lypsämällä tule ollenkaan maitoa. Ja olen imetyssertifikaatin saaneessa sairaalassa lapseni saanut, jotta siellä oltiin hyvin ajan tasalla näissä asioissa, mutta niin vaan kokenut imetysneuvoja sanoi ettei ollut koskaan osannut ajatellakaan että näin voisi olla. Olin siis jo kaksi lasta imettänyt 1-vuotiaiksi ja kolmannen kohdalla oli sitten asiat toisin. Tosin tämäkin imetys lähti aikanaan käyntiin, kun lapsi sai voimia ihan tuttelilla tuttipullosta ensimmäisen viikkonsa :)
 
"vieras"
[QUOTE="Entinen Ksantippa S.";27928604]Lapsi tarvitsee ravintoa jaksaakseen imeä, ja äiti tarvitsee imemistä tuottaakseen maitoa.

Hörppyyttäminen on hieno vanha keksintö, joka lisää huomattavasti imetyksen onnistumisen todennäköisyyttä pulloruokintaan nähden. Varsin tärkeä juttu siihen aikaan, kun äidinmaidon vaihtoehtona oli kauralima. Nykyajan melko hyvien korvikkeiden ansiosta jokainen voi toki itse päättää, mitä arvelee lapsensa tarvitsevan.[/QUOTE]

Niin, antamalla vaikka tutin sille lapselle, luonnollisempaa...? Ennenvanhaanhan sitä lapset imi luita...
 
"Entinen Ksantippa S."
[QUOTE="vieras";27928652]Niin, antamalla vaikka tutin sille lapselle, luonnollisempaa...? Ennenvanhaanhan sitä lapset imi luita...[/QUOTE]

Jos näkee muovisen nännijäljennöksen jotenkin luonnollisempana kuin lusikan, ja pitää tätä "luonnollisuutta" tavoittelemisen arvoisena, niin mikäpä siinä. Mutta jos lähtökohtana on se, että halutaan kasvattaa imetyksen onnistumisen todennäköisyyttä, se muovinen nännijäljennös ei ehkä tarkoitukseen sovi.

Ja kuten sanottu, jokainen toki päättää itse imetyksestään, ja ihan kaikille ei imetys ole fyysisesti mahdollista, ei ollut ennen eikä ole nyt. Silti kai voidaan keskustella yleisellä tasolla siitä, kuinka onnistumisen mahdollisuuksia voi parantaa.
 
"bbb"
A) En missään vaiheessa sanonut ettei lisämaitoa pidä antaa jos lapsi huutaa 24/7 ensimmäiset viikot. Tämä oli oma olettamuksesi ja näitähän näissä imetyskeskusteluissa tehdään ja paljon ;) Puhun yleisesti koska aika ja tila ei riitä selittämään jokaista yksittäistä tilannetta.. Pissan ja kakan määrä on myös indikaattori maidon riittävyyden arviointiin, samoin painon nousu ja mahdolliset syöttöpunnitukset. Kyllä tiedän, että lapseni ovat saaneet riittävästi ravintoa esimerkiksi siitä, että viikko synnytyksestä syntymäpaino oli jo ylitetty reippaasti.

Ja noista imetysmyönteisistä sairaaloista. Ei se tieto taito valitettavasti ole niissäkään aina kovin hyvä. On omakohtaiset kokemukset joissa vauvalle tiputetaan lisämaitoja vaikka oma maito riittää reippaasti. Tehtiin lopulta syöttöpunnituksia. Ja jo kertomasi perusteella asiantuntemus ei ole kovin hyvä.. Ei kaikki heru pumpulle eikä edes käsin. Minä en esimerkiksi saa käsin tulemaan juuri mitään. Ja silti maitoa riittää. Tuo ei ole mikään indikaattori maidon määrästä. Ainut millä lapseen mennyt maitomäärä voidaan todentaa on syöttöpunnitus. Ei pumppaukset oli ne sitten tehty kasin tai pumpulla aina kerro yhtään mitään..
 

Yhteistyössä