Kaikki joilla tietoa tai kokemusta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Närästäjä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

Närästäjä

Vieras
Olen nyt viikolla 21. Ja alusta asti olen käyttänyt närästykseen(refluksitauti) ranilia ( ranitidiini).

Teratologisesta palvelusta minulle sanottiin, että voi käyttää läpi koko raskauden. ( kysyin vielä monta kertaa, koska asia huoletti).

Nyt sitten olen alkanut pelkäämään, että olen saanut jotain vaurioita aikaiseksi tuolla lääkkeen syömisellä.
Jotenkin tuntuu, että en voi luottaa tuohon teratologisen palvelun sanaan. En tiedä miksi.
Onko tuo palvelu luotettava?? Ja uskallanko olla rauhallisin mielin tästä asiasta.

2 lääkäriä oli sitä mieltä että ei lääkkeitä( kärsi vaan et sinä siihen kuole, sanoi toinen lääkäri ja toinen läräsi pharmacaa ja sanoi että ei näistä voi tietää, ei näistä voi tietää)

Neuvolalääkäri sanoi viikolla 9, kun kerroin että olen käyttänyt ko. lääkettä, luki siis jostain koneelta, että ei ole haittaa vaikka olen käyttänyt ja käytän.

Mutta tämä on alkanut kummitella mielessäni.
Olisi kiva jos jollakin olisi kokemusta tai tietoa asiasta.

Vastausksia odottaen.

Teratologinen palvelu on luotettavin tietolähde mitä voi aiheesta olla, joten ole ihan rauhallisin mielin. Minä luotan täysin ko. palvelun antamiin tietoihin, niiden mukaanhan Suomessa hoidetaan kaikki raskauden ajan lääkitykset yms. Lääkäreillä ei useinkaan ole kovin perusteellista ja viimeisintä tietoa, saati sitten Pharmacassa, joten neuvoa joutuvat hekin kysymään tai sitten kieltävät kaiken ""ihan varmuuden vuoksi"" kun eivät tiedä varmasti onko turvallista vai ei. Neuvolalääkäri on jo hieman enemmän asiaan perehtynyt ja varmaankaan et ole ainoa jolle on kyseiset lääkkeet määrätty, parempi sekä sinulle että lapselle jos raskausaika ei ole ""kärsimystä"", on niitä vaivoja muutenkin.

Teratologinen tietopalvelukaan ei anna ""lupaa"" johonkin lääkkeeseen raskausaikana, jos siitä ei ole tarpeeksi tietoa ja tutkimuksia. Lisäksi sehän toimii Myrkytystietokeskuksen alaisena, eli mieletön tietokanta on pohjalla. Ei tuon parempaa tietoa löydy mistään, hyvä että on olemassa tuollainen palvelu! En minäkään ymmärrä miksi et voisi luottaa...

Sitä vaan jotenkin on niin huolissaan tuosta pikkuisesta.
Ja en oo törmännyt kenenkään toiseen, joka ois tuota lääkettä käyttänyt.
Vaikka refluksitauti minun tietääkseni on aika yleinen.
Ehkä tuo että en tiedä muita jotka ois käyttänyt pahentaa tätä huolta.
saa kirjoitella jos kokeumusta sattuisi joltain löytymään.
Ja KP kiitos rohkaisevasta ja rauhoittavasta viestistä :)

Olen ammatiltani siraanhoitaja ja yhdyn täysin edelliseen.On useita äitejä jotka joutuvat käyttämään lääkitystä koko raskauden ajan.Parempi tietenkin aina jos voi olla ilman,mutta en näkisi että sulla syytä huoleen.Käytetään vahvempiakin lääkityksiä,mutta ymmärrän huolesi.Sitä äidit aina syyllistää itseään milloin mistäkin syystä.Koita nauttia raskaudestasi ilman syyllisyyden tuntoja!!

Minäkin joudun popsimaan jatkuvasti närästyslääkkeitä, muuten ei pärjää. Nyt menee Renniet, edellisessä raskaudessa käytin myös Gavisconia ja jotain nestemäistä, jonka nimeä en nyt muista, pullotolkulla. Pakko käyttää, sillä muuten ei pysty edes nukkumaan. Välillä pelkkä vesikin närästää.

Grrr...kyllä kai kaikki nyt tietää että rennie on sallittu... Sitähän syö melkein jokainen odottaja :)
Nyt olisin kaivannut tietoa noista ""paremmista"" närästyslääkkeistä.

Täältä et kuule sen ""parempaa"" tietoa saa kuin mitä sieltä teratologisesta palvelustakaan, miten jollain täällä voisi olla ""parempaa"" tietoa mistään lääkkeestä, kun Suomen perusteellisin tieto löytyy sieltä?? Eli unohda huoli, syö lääkkeesi ja onnellista odotusta! Muistelen lukeneeni samasta aiheesta samaa vääntöä jo vauvahaaveet-palstalta lähtien...

Peesaan edellistä. Ei pahalla, mutta ihan turhaa vatkata tota asiaa enää täällä, jos olet maan parhaalta asiantuntijalta (Teratologinen tietokeskus) jo saanut tietoa.

Hei, olisin kaivannut muita joilla on paha närästys!
Ja miten pahaksi on mennyt loppua kohden jne.

Eikös sen jo otsikkokin kerro että kokemuksia muilta kaipailin!!!!!!

Yhteistyössä