Kaikki ei ymmärrä 2,5-vuotiaani puhetta..onko syytä huoleen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jijiiii
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

jijiiii

Vieras
Lähipiiri ymmärtää runsaasti puhuvan 2,5v:n juttuja, puhuu paikoin epäselvästi ja ei osaa sanoa esim. r:ää. Pari ystävääni kävi kylässä ja kummaltakin meni "ohi" joitakin juttuja aika paljon, siis lapsen puheesta ei saa selvää täysin. Onko syytä huoleen?

jos ainut huoli r ei hätää.
Mulla 3v joka puhuu niin huonosti että mä myös mietin välillä että mitäs sanoo.

3vuotiaita neuvolassa aletaan vasta katsoon tarkemmin. Mutta vaadi että kielijänne tarkastetaan ja muutama k'ynti puheterapeutilla.

Vastahan tuo meidän neiti alkoi kesän alussa puhua. Ja 2,5 v. sekin.

Ei ihan kuule ole kovin selevää vielä. :D Ja en ole huolissani, terkkakin eilen totes, että sanoja tulee hyvin. Kyllä se puhuu ja kertoo ummet ja lammet. Eri asia, miten paljon siitä saa selvää, varsinkaan, jos ei tiedä asiayhteyttä.

Meillä 3-vuotias puhuu välin epäselvästi ja käytiin muiden asioiden vuoksi puheterapeutilla joka totesi että laiska kieli eli ne kirjaimet jossa kielen pitää mennä kitalakeen kiinni kuten n jal, on epäselviä. Asia korjaantuu ajan kanssa, ja jollei, puututaan vasta 5-vuotiaana.
Olen huomannut kanssa että mitä väsyneempi lapsi, sitä epäselvempi puhe.

Meillä on tyttö 4v4kk. R ja S kirjain puuttuu, joten varsinkin kun tyttö innostuu selittää, ei aina saa selvää. Varsinkaan oudommat. Nyt kesän aikana hieman selkiyty. Ei neuvolassa oltu ainakaan yhtään huolissaan.

Mulla on 2v5kk poika, joka ei puhu vielä oikeastaan ollenkaan. Yksittäisiä sanoja tulee 10-20, mutta puhuu omaa kieltään kovastikin. Neuvolassa ei oltu huolestuneita, mutta sain kuitenkin ajan lääkärille kuukauden päähän. Sitten katsotaan tilannetta uudelleen. En itsekään ole tilanteesta kovin huolissani, mutta haluan mahdollisen ongelman selville ajoissa, jotta sille ehditään tekemään jotakin.

Yhteistyössä