kaikki apu tarpeen! vauva ja ruoka

Hei, meidän poika on 2viikkoa vanha ja tuntuu että on aina nälkäinen, mikä neuvoksi kun eihän hän aina voi nälkäinenkään olla. Paljonko syötätte saman ikäiselle maitoa? Koko 48cm ja 3045g. Itkee jos ei saa ruokaa ja huitoo paljon käsillään. Eikä halua nukkua valvoo putkeen jopa 6tuntia.
 
Mun poika söi kyllä kun maitoa alkoi tulla ( joku 4 pvä synnytyksestä) ja oli aina kylläinen. Kuppikoko on d.
Kaksi viikkoa sitten syntyi meijänpojan serkku 3700g ja 50cm ja sama ongelma söisi kokoajan. Molemmat tissit tyhjäksi ja sittenkin vielä jää kitisemään. Äippä kysyi neuvoa sairaalalta ja seillä sanottiin että sillä on kasvu vaihe menossa ja se tarvitsee lisäravintoa nyt se juo molemmat tissit tyhjäksi ja 40ml nan maitoa päälle niin johan on poika tyytyväinen.
Serkkupojan äitillä on pienemmät tisut ja sanoohan sen fysiikkakin että ei niihin mahdu niinpaljon kun isompiin...
Joten jos ei oma maito riitä niin ihan rohkeesti kokeilee korvikkeita lisäksi ei se tee susta huonoa äitiä vaikka monissä neuvoloissa saisi sen kuvan.
;)
 
Meidän poika (3 vk) syö kanssa rinnat tyhjiksi ja syönnin jälkeen tapittaa silmät auki ja nyrkki käy suuhun ja lussutus alkaa, alusta saakka on saanut antaa lisämaitoa että saa pojan kylläiseksi, syö 50 ml lisämaitoa. Maitoa heruu hyvin ja sitä on. Rintavarustuksen koko ei kerro maidon määrää, itsellä H.

Meillä vaan poika nukahtaa rinnalle tuon tuosta. Joten lisämaidon annan koska muuten syöttö kerta venyy yli kahteen tuntiin. Ei saa kunnon imetysotetta ja välillä vaan tissuttelee ja välillä imee kunnolla.

Kokeile vaan ihmeessä lisämaitoa, ei se sinusta huonoa imettäjää tee. Itse olen kolmatta imettämässä ja aina antanut lisämaitoa. Tietää ainakin että vauva on kylläinen.
 
hihhihhii
\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.01.2007 klo 19:27 hinnihiiri kirjoitti:
Mun poika söi kyllä kun maitoa alkoi tulla ( joku 4 pvä synnytyksestä) ja oli aina kylläinen. Kuppikoko on d.
Kaksi viikkoa sitten syntyi meijänpojan serkku 3700g ja 50cm ja sama ongelma söisi kokoajan. Molemmat tissit tyhjäksi ja sittenkin vielä jää kitisemään. Äippä kysyi neuvoa sairaalalta ja seillä sanottiin että sillä on kasvu vaihe menossa ja se tarvitsee lisäravintoa nyt se juo molemmat tissit tyhjäksi ja 40ml nan maitoa päälle niin johan on poika tyytyväinen.
Serkkupojan äitillä on pienemmät tisut ja sanoohan sen fysiikkakin että ei niihin mahdu niinpaljon kun isompiin...
Joten jos ei oma maito riitä niin ihan rohkeesti kokeilee korvikkeita lisäksi ei se tee susta huonoa äitiä vaikka monissä neuvoloissa saisi sen kuvan.
;)
Anteeksi vaan mutta kuppikoolla ei oel mitään tekemistä maidontuotannon kanssa! Itse olen pienirintainen mutta poika kasvaa käyrällä +35 ihan näistä tisuista saadulla maidolla! :LOL: :LOL: Lapsi "tilaa" tiheällä imulla lisää maitoa johon äiti sitten vastaa mutta jos antaa pullosta ei sitä tilausta saa vauva tehtyä... mutta kukin tavallaan! =)
 
Meikäläisellä ei maitoa herunut ja viisi viikkoa litkutin tissiä ja annoin RUUAN pullosta korvikkeena. Alussa tyllerö nälköinen ja itkuinen jatkuvasti kunnes totesin, että rintamaitoa ei tule ja annoin pullosta pelkkää korviketta. Tilanne rauhoittui täysin ja syöttövälit 1.5kk hereilläoloaikana neljä tuntia ja nukkui kuin tukki yöt ja päivällä pitkät päikkärit. Kasvukäyrä -2 syntyessään ja kasvoi 0-käyrän kautta +2 käyrälle noin kolmen kuukauden ikään mennessä. Olen siis "epäonnistunut korvikeäiti" jonka tyllerö kasvoi hienosti. Mielestäni pahempi paha olisi ollut pitää lasta nälässä., kuin ylläpitää imetyösihanuutta!Tsemppä!
 
seitsemäs tulossa
kaikkia imettänyt yli vuoden kuppikokoB ja maitoa riittänyt hyvin lapset vuoden ikäisinä reilu 15kiloisia. ei se rintojen koko mitään merkkaa.... juo kotikaljaa niin se lisää maitoa jos vielä ei riitä anna pullosta lisää....
 
Meillä vauva viihtyi tissillä tuossa pariviikkoisesta johonkin reilun kuukauden ikäiseksi välillä jopa parikin tuntia syöden ja syöden. Pikku tirsoja otti välillä ja uudelleen tissille ja tätä saattoi jatkua parhaimmillaan jopa 8 tuntia (onneksi harvoin noin kauan). Nyt pojalla on ikää vajaa 8 viikkoa ja tissillä viihtymis aika on pienentynyt huomattavasti. Enää hän viihtyy kerallaan maksimissaan puoli tuntia, yleensä 10-20 minuuttia ja on tyytyväinen. Itsekkin huomannut, että jos poika ei syö vaikka 4 tuntiin, niin alkaa tissit olemaan aika täynnä.
Mekin välillä tuolloin kun poika suurinpirtein asui tissillä annettiin korviketta kun tuntui tissit olevan tyhjää täynnä, mutta hyvin sitä poika sai tilattua maitoa tarpeisiinsa ja nyt pääasiallisesti saa vatsansa täyteen tissistä.
 

Itse olen ollut omani kanssa myös ihmeissäni jatkuvasta imemisestä. Poika (nyt 7 vkoa) olisi varsinkin alussa ollut vaikka koko päivän rinnalla. Edelleenkin viihtyy siinä, mutta meillä on lisäksi alettu tarjota korviketta neuvola käskystä (hoikka poika). Suosittelen, että imetät vaan, että maidon tuotto pysyisi lapsen tarpeen matkassa. Meillä tähän yhdistelmäruokintaan liittyy se ongelma, että poika saa välillä raivareita rinnalla; jos on tosi nälkäinen vaatikin pulloa, eikä suostu imemään rintaa (vaikka olisi maitoa pullollaan), todella ahdistavaa. Eli en suosittele lisäruokaa pullosta, jollei todella tarvitse... :(
 
Jos tilanne jatkuu tuollaisena pitkään (eli pidempään kuin tiheän imun kausi, joka ainakin meillä oli 2-3 päivää), kannattaa koettaa antaa tuttipullosta tai hörpyttelemällä vähän lisämaitoa tissuttelun perään. Itselläni näin piti tehdä vauvan varttuessa kahden viikon ikäiseksi, sitten oma maito nousi kunnolla eikä lisämaitoa tarvittu uudestaan kuin vasta kahden kuukauden ikäisenä (mutta silloisten ongelmien syyt olivatkin ihan toiset). Juo paljon ja lepää aina kun voit, koita olla stressaamatta liikoja, niin maitomäärä nousee jos on noustakseen.

Itselläni oli iso kynnys antaa lisämaitoa, mutta oma maito ei riittänyt ja lapsi huusi nälkäänsä. Lisämaidon ansiosta pääsin lepäämään ja elämä muuttui paljon helpommaksi sekä minulle että vauvalle.

 
Voi olla tiheän imun
kausi ja monet pienet vauvat vain haluaisivat syödä koko aika.. ;) Kaikki eivät ole tehoimijöitä, osalla syöminen käy hitaammin ja ruokailuvälit lyhyet ja sekin on ihan normaalia (eikä välttämättä tarkoita maidon riittämättömyyttä tai vastaavaa). Vauvan kasvaessa syömävälit sitten yleensä lähtevät pitenemään, jo viikon, parin päästä tilanne voi olla toinen. Pyydä punnitusta neuvolassa, jos olet huolissasi maitosi riittävyydestä, jos vauva on kasvanut hyvin maitosi riittää kyllä.

Mutta en huomannut muissa vastauksissa mainittavan tutista: Eli meillä ihmettelin kuopuksella vastaavaa käytöstä, aina minun sylissäni olisi vain halunnut olla tissillä, mutta ei siinäkään sitten oikein viihtynyt... Ilman aikaisempaa imetyskokemusta olisin saattanut ajatella, ettei oma maito riitäkään pojalle. Meillä avun toi tutti. Eli pojalla oli vain niin kova imemisen tarve, että halusi varsinkin iltaisin lutkuttaa koko ajan jotain suussaan. Tutin avulla saatiin syömistä rytmitettyä ja poika tyytyväiseksi. En välttämättä kannata tutin käyttöä lapsella, jos lapsi ei sitä tunnu "tarvitsevan", mutta meillä tutti kyllä kummasti helpotti kuopuksen pikkuvauva-aikoja.
 
Meillä kuopus oli samanlainen. Syötin molemmat rinnat ja sit tutti päälle. Hyvin kasvoi ja rauhottui tutilla. Vauvoilla on myös vain imemisen terve, näin sanoivat TYKSissä. Kukin tavallaan, mutta jos pullosta ruokkii lisämidolla, ei oma tule riittämään pitkään aikaan. Ja miksi venyttää vauvan masua lisämaidolla turhaan? Keskosilla asia on erikseen, mutta täysaikaisella vauvalla se on mielestäni turhaa. Ei siihen kauaa mee ku sitten täällä ihametellään, että ku juo päivässä 2 litraa maitoa 3kk ikäisenä, pitäiskö aloittaa kiinteet....? :whistle:
 
Samaa sanon, kuin jokunen aiempi kirjoittajakin. Kuppikoko ei merkkaa mitään imetyksen onnistumisen kannalta. Pikkurintaisena kuvittelin, ettei oma maito piisaa, ja jemmautin miehellä tuttelit kaappiin, kun tulimme laitokselta. A kuppi kasvoi kokoon C maidon noustessa kunnolla, ja vauva sai vatsan täyteen yhden tissin voimalla. Kasvoi tissimaijolla paremmin kuin kiinteillä, jotka aloitettiin jo 4kk kun jouduin olemaan välillä pitkähköjä pätkiä pois kotoa, eikä pulloruokinta maistunut ennen puolta vuotta mahaa täyttävästi.

Terkka sanoi, että ei ne "rasvarinnat" anna sen enempää maitoa, kuin pienet ja "rasvattomat", vaan päin vastoin!
 
Ekan lapsen olen täysimettänyt ja roikkui juuri kuten tässä muutamat kuvanneet kokoajan tissillä. Nyt toiselle annan imetyksen lisäksi pari kertaa päivässä lisämaitoa ihan oman mielenrauhanikin vuoksi ja että saan hieman taukoa itselleni ympärivuorokautiseen imetykseen. Ihmettelen nyt, että miksi en tehnyt sitä jo ekan kanssa.
Meillä ekan kanssa on ollut myöhemmin tosi paljon ongelmia kaiken syömisen kanssa, olisiko osaltaan että on jo vauvasta tottunut nälän tunteeseen, niin ei ole niin väliksi ollut syödä kunnolla.
 

Yhteistyössä