Kaikille, jotka vuokranantajia! Muutkin lailliseen ajatusleikkiin mukaan!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pulassako?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Pulassako?

Vieras
Tarvitsen apua ja siksi täällä huhuilen kun en ihan lonkalta kehtaa soittaa vuokranantajalleni, joka on mukava perheellinen mies (vaimokin oikein reilun ja kivan oloinen). Ulkomaalainen, tosin asunut Suomessa jo kymmeniä vuosia.

Olemme vuokranneet määräaikaisesti heidän sijoitusasuntonsa, mikä on melko iso. Pidän asunnosta kovin ja tänne meidänkin kokoinen perhe (useita lapsia) mahtuu hyvin asumaan.
Vuokra on maksettu ajallaan tai etukäteen välillä, yleensä minun tililtäni.

Minä haluan erota ja juuri nyt. En vaan kehtaa kysyä saisinko juuri minä jäädä lasteni kanssa asuntoon asumaan kun emme vaan ole löytäneet mistään muualta sopivaa, kaikki pieniä, kalliita tmv.
Tältä alueelta vapautuu kaupungin vuokra-asuntoja 4-5v. välein jos nelikoista tai viisiöistä puhutaan.

Onko vuokranantajalla oikeus päättää kumpi jää kun ero tulee? Voisin oman sopimukseni kirjoittaa ja vaikkas samalla pidentää tuota vuokra-aikaa.
Muussa tapauksessa joudumme vaan lähtemään jonnekin ja työtön mieheni jää yksin isoon asuntoon vuokralle ja leveilee MUN maksamat isot , monien tuhansien vakuudet itselleen.

Avioero astuu voimaan n.3kk:n kuluttua, minä hain.

Määräaikaisesta asunnosta pääsen kyllä tarpeen tullen eroonkin ihan laillisesti sillä joudun lonkkaleikkaukseen ja asunto sijaitsee useissa kerroksissa. Silti haluaisin jäädä ja pärjään tässä kyllä, mutta noihin vedoten jää KAIKKI maksukustannukset mun tulottoman miehen kontolle. Olemme allekirjoittaneet sopimuksen nimittäin kumpikin.

MITÄ SINÄ VUOKRANTANTAJANA tekisit? Olisiko se laillista?

Mä en ees kysyis vuokranantajalta, ilmottaisin vaan, että ero tulee, me halutaan jäädä tähän lasten kanssa, tehdäänkö uus vuokrasopimus sun nimiin nyt vai heti.

Miten miehellä työttömänä ois ees varaa pitää yksin isoa asuntoa? Ja jos miehelle ei käy, käske hankkimaan takuuvuokran suuruinen summa sulle maksettavaksi.

No ei tuossa vuokranantaja pysty paljoakaan tekemään, mikäli keskenänne asunnosta alatte riitelemään. Se määräaikainen sopimus nimittäin sitoo aivan samalla lailla vuokranantajaa mitä sinua ja miestäsi, eli vain yhteisellä sopimuksella siitä irti pääsette. Ota nyt yhteyttä vaikka oikeusapuun ja kysy kummalla on oikeus jäädä asuntoon kun eroatte, jos ette muuten miehen kanssa sopuun pääse.

"Avioerolla voi olla vaikutusta myös vuokrasopimukseen. Jos puolisot ovat yhdessä tai toinen heistä on vuokrannut yhteisenä kotina käytettävän asunnon, tuomioistuin voi määrätessään heidät avioeroon samalla määrätä sen puolison, joka enemmän on asunnon tarpeessa, jatkamaan vuokrasuhdetta. Samalla tuomioistuin vapauttaa toisen puolison vuokrasuhteesta. Tuomioistuin voi vapauttaa myös molemmat vuokrasuhteesta, jos esimerkiksi määräaikaisen sopimuksen jatkaminen vain toisen nimissä ei taloudellisesti ole mahdollista."

Vuokranantajan käsikirja: Sopimuksen voimassaoloaika | Vuokraturva

No mulle vuokranantajana se olisi ihan sama kumpi siihen jää kunhan luottotiedot on kunnossa ja maksukyky riittää. Miten mahtaisi olla työttömän miehen maksukyvyn laita?

Sinuna esittäisin asian siten, että mies on työtön ja sinulla on maksukykyä eli voisit jatkossa vuokrata asunnon yksin. Eri asia on siten se, miten saat miehen siitä lähtemään jos kovin riitaisaksi menee.

Yhteiselämän lopettamispäätös.

Tosin ehkä se avioero astuu nopeammin voimaan. Sovittelun kautta mahdollista myös jos kiistaa tulee. Vuokranantaja ei (eikä kannata) voi päättää tuosta asiasta.

Vuokranantajalla ei oo oikeutta potkia vaan toista pihalle, tai "päättää kumpi saa jäädä" jos on tasavertaiset vuokralaiset, vaikka olisi kuin hyvä puhumaan ja manipuloimaan. En sit oo ihan varma miten menee, jos esim. vuokranmaksusta alkaa ilmestymään vain puolet, että voiko silloin katsoa että toinen ei hoida osuuttaan ja potkii pois.

Ite joutuu omat sotkunsa selvittämään, ja päättämään kumpi lähtee, jompikumpi pääsis asuntojonossa kiireellisten listalle avioerossa. Voi olla, että jos vuokranantaja sais tietää mahdollisesta riitaisesta tilanteesta, irtisanois koko kämpän molemmilta.

Aa katos, määräaikaisesti.
No sitten kaik manipuloinnit, ylipuhumiset jne. peliin mahdollista uutta sopimusta tehdessä, jos mies ei suostu itse lähtemään.

Yhteistyössä