kaikille fanaatikoille tietoa kivunlievityksestä synnytyksessä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ap

Vieras

Luonnonmukainen synnytys ilman kivunlievitystä on vauvan parhaaksi.

Tarua. Joskus asia on jopa päinvastoin, sillä äidin kovat kivut voivat hidastaa synnytystä.
Oikein ajoitettu kivunlievitys rentouttaa äidin kehon ja tasaa hengityksen, jolloin sikiö saa hyvin happea ja voi paremmin. Nykyiset kivunlievitykset eivät ole vaarallisia vauvalle

http://www.vauva-lehti.fi/artikkelit/659/synnytys_totta_ja_tarua

Mulla epiduraali pysäytti synnytyksen etenemisen. Muutenhan se oli ihan nappijuttu, vaikka vaikutus loppui 1,5 h liian aikaisin. En tiedä olisinko kestänyt ilman, mutta enpä tiedä myöskään, miltä tuntuu kun ponnistuttaa. Toivottavasti tulee vielä tilaisuus kokea se...

Kyllä uskon että ihmiskeho on luotu synnyttämään ihan ilman kivunlievitystäkin mutta siinä tapauksessa rentoutuminen on todella tärkeää. Itse olen katunut suuresti epiduraalia minkä otin viimeksi ja seuraavaa kertaa varten aion perehtyä luonnolliseen rentoutumiseen.
haluan tuntea ponnistamisen tarpeen mitä viimeksi en tuntenut lainkaan :(

Niin ja "fanaatikot" ovat kyllä perehtyneet ihan oikeasti tuohon luonnolliseen rentoutumiseen ja hengittämiseen, vai pidätkö heitä ihan tyhminä??
Ja yleisesti ottaen epiduraali hidastuttaa synnytystä todella paljon.

Juu totta on että jos epiduraalin laittaa liian aikaisin niin hidastuttaa synnytystä, siksi siinä onkin rajana se noin 4 cm kohdunsuu auki ennen kuin laitetaan.
Omissa synnytyksissä ensimmäisessä otin epiduraalin, toisessa ei ehditty ja kolmannessa kestin kivut hyvin kunnes olin jo 10 cm auki ja myöhäistä mitään kipulääkettä enää ottaa....

En lue linkkiä, mutta eiköhän tuon luulisi olevan itsestään selvää, että ei ne kivunlievitykset nyt haitattomiakaan ole. Itse en ole halunnut riskiä edes ottaa, kun vallan mainiosti pärjäsin ilmankin :)

Onko se muuten ainoa tuo epiduraali, josta tuo ponnistamisen tarve heikkenee tai jää pois? Itselläni ensimmäisellä kerralla oli epiduraali, toisella kertaa ilokaasu ja kohdunkaulan puudutus (vai mikä se on?) eikä kummallakaan kerralla tuntunut ponnistamisen tarvetta.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Onko se muuten ainoa tuo epiduraali, josta tuo ponnistamisen tarve heikkenee tai jää pois? Itselläni ensimmäisellä kerralla oli epiduraali, toisella kertaa ilokaasu ja kohdunkaulan puudutus (vai mikä se on?) eikä kummallakaan kerralla tuntunut ponnistamisen tarvetta.

Epiduraalista ei kyllä pitäisi ponnistamisen tarve jäädä pois, eikä mistään muustakaan puudutteesta mikäli ne oikein ajoittaa.

Kolme lasta olen synnyttänyt ja kaikkiin saanut kivunlievitystä lääkkeistä ja ilokaasusta. Mitä paremmat on olleet kivunlievitykset, sitä helpommin on menny synnytykset ja sitä enempi olen niistä nauttinut! Suosittelen siis kaikille synnytämään meneville reilusti kysymään, pyytämään ja vaatimaan kivunlievitystä!

Kolme lasta olen synnyttänyt ja kaikkiin saanut kivunlievitystä lääkkeistä ja ilokaasusta. Mitä paremmat on olleet kivunlievitykset, sitä helpommin on menny synnytykset ja sitä enempi olen niistä nauttinut! Suosittelen siis kaikille synnytämään meneville reilusti kysymään, pyytämään ja vaatimaan kivunlievitystä!

Mulla on taas toisin päin :)

Alkuperäinen kirjoittaja olkinalle:

Epiduraalista ei kyllä pitäisi ponnistamisen tarve jäädä pois, eikä mistään muustakaan puudutteesta mikäli ne oikein ajoittaa.

Niin, tarkoitin juuri tuota väärää ajoitusta. Voiko se siis tapahtua muidenkin puudutteiden kanssa?

Alkuperäinen kirjoittaja unikuu108:
spinaali taitaa olla samaa epiduraalin kanssa.

En tiedä onko samaa ainetta, tuskin. Ainakaan ei vaikutus ollut samanlainen. Epiduraali mun mielestä ihan kamala, spinaalin avulla olen voinut nauttia synnytyksistä.

mulla ei ole ollut kummassakaan synnytyksessä ponnistamisen tarvetta, epiduraalin sain kummallakin kerralla ollessani 2 cm auki, kivut oli hirveät jo siinä vaiheessa :( kumpikin synnytys kesti lähes 20 tuntia enkä ymmärrä miten olisin selvinnyt ilman epiduraalia, sain sitä kummallakin kerralla 3-4 kertaa lisää.

Alkuperäinen kirjoittaja Vernalis:
Niin ja "fanaatikot" ovat kyllä perehtyneet ihan oikeasti tuohon luonnolliseen rentoutumiseen ja hengittämiseen, vai pidätkö heitä ihan tyhminä??
Ja yleisesti ottaen epiduraali hidastuttaa synnytystä todella paljon.

Niin olihan tuolla et voi hidastaa, mutta kerroin omakohtaisesta kokemuksesta:
Mulla melko pitkä synnytys 24 tuntia ja vasta sen epiduraalin laiton jälkeen aloin avautua kunnolla ja nopeampaan tahtiin. Ponnistustarvekkin tuli tosin en saanut epiduraalia ponnistusvaiheessa, mutta kyllähän se kuitenkin vielä vaikutti. että näinkin voi käydä. en väitä luomusti synnyttäviä tyhmiksi. puhuin fanaatikkoista jotka väittää et se on kaikille paras vaihtoehtoja jne eikä hyväksy muuta esim. ninaTT

Juu totta on että jos epiduraalin laittaa liian aikaisin niin hidastuttaa synnytystä, siksi siinä onkin rajana se noin 4 cm kohdunsuu auki ennen kuin laitetaan.
....

Tätä ei muuten kukaan kertonut mulle ennen synnytystäni (eikä sen jälkeenkään, vasta nyt sain kuulla) ja mä olin ton auki jo sairaalaan mennessäni.
Ja en sitä epiduraalia siis oo "saanut".

Mulle ei tullu esikoisesta ponnistamisen tarvetta ollenkaan ja kivunlievityksenä oli ilokaasu :whistle: ja kuopuksesta sama kivunlievitys ja ponnistamisen tarve tuli =) eli vaikka ei ottaisi epiduraalia niin saattaa silti olla että ei ponnistuta ;)

Alkuperäinen kirjoittaja Threesome:
Mulla epiduraali pysäytti synnytyksen etenemisen. Muutenhan se oli ihan nappijuttu, vaikka vaikutus loppui 1,5 h liian aikaisin. En tiedä olisinko kestänyt ilman, mutta enpä tiedä myöskään, miltä tuntuu kun ponnistuttaa. Toivottavasti tulee vielä tilaisuus kokea se...

synnytin esikoista seuraavasti; keskiviikkona menimme kätilöopistolle, 3 cm auki, takasin kotiin. Torstaina takasin 4 cm auki, takaisin kotiin.

Lauantaiyönä menin viimosen kerran 5 cm auki jolloin laitettiin epiduraali.

Sillä lähti täysin liikuntakyky jaloista, tunto sen sijaan jäi. Synnytys junnasi tämänkin jälkeen paikoillaan monen monta tuntia.
Kun ponnistusvaihe lopulta tuli, ei ollut tarvetta ponnistaa, eikä käsitystäkään ponnistinko kun liikuntakykyä ei edes ollut.

:D

Järkyttävä kokemus. Täällä päässä suomea ei ikinä olisi ensisynnyttäjää kidutettu liekkö monennetta päivää tuollalailla. Epikriisiä en saanut kättäriltä mukaani vaikka pyysin, eihän siellä haluttu myöntää että oli toimittu väärin.

Toinen muksu syntyi ihan luomuna eri sairaalassa. Mahtava kokemus. Menin sairaalaan ja siitä 2 tuntia oli lapsi sylissä :heart:

Nyt tulossa kolmas, ja satavarmasti luomuna mennään!

Alkuperäinen kirjoittaja näin minulla:
Mulle ei tullu esikoisesta ponnistamisen tarvetta ollenkaan ja kivunlievityksenä oli ilokaasu :whistle: ja kuopuksesta sama kivunlievitys ja ponnistamisen tarve tuli =) eli vaikka ei ottaisi epiduraalia niin saattaa silti olla että ei ponnistuta ;)

Mulle tuli kova tarve ja oli epiduraali, joka ei tosin tehonnut ollenkaan... Seuraavalla kerralla, jos alakautta synnytystä yritän niin aion ottaa kivunlievitykset vastaan ilomielin ja toivon että tällä kertaa tehoavat.

Silti toivon että minusta olisi yrittämään ilman kivunlievitystä, mutta aika varmasti paniikkikohtaus laukeaa kivusta kuten viimeksi ja siinä sitä sitten ollaan.

Alkuperäinen kirjoittaja unikuu108:
spinaali taitaa olla samaa epiduraalin kanssa.

No ei ole sama asia. (mulle on laitettu jalkaleikkausta varten myös spinaalipuudutus) Ja kun mulle laitettiin synnytyksessä epiduraali, tunsin ihan selvästi sen ponnistamisen tarpeen. Kaikkia kipuja se ei kuitenkaan vienyt.

Ensimmäistä synnyttäessä mulle olis jo tarjottu epiduraalia hyvin aikaisessa vaiheessa, kieltäydyin kyllä koska halusin pärjätä mahdollisimman pitkään ilman. Ilokaasun kanssa sinnittelin pitkään eikä synnytyskään oikein edennyt. Lopulta jo anelin epiduraalia, ja se toimi hyvin loppuun saakka. Ponnistamisen tarve tuli. Mulle epiduraali oli nappi valinta ja ilmeisesti ajoitus oli myös hyvä.

En tiedä miten pärjään seuraavassa synnytyksessä, jos alateitse pääsen synnyttämään. Ilokaasua ei ole tarjolla, joten voi tulla tukalat paikat! Pelottaa jo etukäteen. :|

Yhteistyössä