Kaikesta se kaveruuskin voi mennä :O

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jätesäkki
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

jätesäkki

Vieras
Odotimme samaan aikaan kaverini kanssa lapsiamme.
Minä ylipainoinen (bmi 35)
ja kaverini normaalipainoinen.
Molemmilla meillä ikää juuri ja juuri yli 30v
Sokerirasitus kokeisiin molemmat jouduimme.
Kaveri tsemppasi minua kovasti kokeeseen menossa vaikka en tajua miksi kun en edes panikoinut.
Kävin kokeissa ja sain puhtaat tulokset :)
Vaikka kaverini sanoikin minulle jälkikäteen kysyneensä omalta neuvolatädiltään ja olleen molempien varma minun sairastavan raskausdiabetesta,
pelkän painoindeksin vuoksi?!?
Kun kerroin tuloksistani oli myös kaverini kommentti joka yleensä hyvin ihana ihminen ja hienovarainenkin,
olipas sinulla hyvää tuuria että nyt tuossa kokeessa olikin sokerit kunnossa.

Ihmettelin kommenttia ja omituista käytöstä mutta laitoin kaiken kaverin hormoonien piikkiin, olinhan itsekin raskaana :D

Kaverin vuoro tuli mennä kokeisiin,
olihan hänelläkin kuitenkin ikää sen juuri yli 30v.
Naureskeli kuinka turhiin tutkimuksiin joutuu mutta mennään nyt sitten yhteiskunnan rahoja haaskaamaan.
Vaan hänelläpä ei ollutkaan kaikki hyvin :(
Oli aijemmin oireitaan valitellut minulle ja todennut vaan väsymyksen ja kaiken muun olon johtuvan raskaudestaan,
johon en myöskään kommentoinut enempiä, toisethan on terveitä mutta silti todella väsyneitä koko raskausajan.
Nyt hänellä todettiin raskausdiabetes ja ensin ravitsemusterapeutille kuulemaan oppeja ja heti sai sokerin seurantalaitteet kotiin kuin piikitkin.
Kaiken ajan jolloin koetin olla kaverille tuki kun sai kuulla diabeteksestaan oli vastaus,
epäreilua että tämä on minulla joka olen normaalipainoinen eikä sinulla jolla on tuota lihaa liikaakin luidesi ympärillä.
Koetin olla välittämätä kaikesta huolimatta noista kommenteista.
Lopulta tuli synnytyksen aika ja minun synnytys sujui hyvin,
tosin päätinkin sen jo salaa mielessäni että en kerro synnytyksestäni juuri mitään kaverille muuta kuin lapsen sukupuolen ja mitat etten taas pahoita hänen mieltä,
ja hyvä niin.
Kaveri synnytti ja lapsella painoa melkein viisikiloa :/
Oli revennyt aika pahastikin :(
Ja taas sain katkeraa tilitystä kuinka minulla olisi kuulunut olla sokerivauva kun olen ylipainoinen ja kuinka oli väärin että hän saa läskien äitien vaivan.
Nyt ollaan oltu hyvin vähän tekemisissä,
ja olin kuullut kuinka hän oli toiselle yhteiselle kaverillemme ihmetellyt mihin minä olen kadonnut.
Koetin sitten eilen ottaa kaveriini yhteyttä,
ja aloittaa ystävyyttämme uudelleen mutta samaa paskaa kaato niskaan :(
Koetin tukea olla apuna kaverille mutta kun aina saat kuulla siitä että itse itsesi olet päästänyt lihavaksi ja kuinka se lihavien äitien tauti olisi kuulunut minulla olla niin ei vaan jaksa,
mitta se minullakin on.

Sano suoraan, että tuollainen puhe on täysin käsittämätöntä ja määrittelet rajat, miten sinua saa kohdella. Annatko yleensäkin kavereiden suoltaa paskaa päällesi ja vaikenet marttyyrimaisesti? Se ei kanna mihinkään!

Todella katkera ihminen kyseessä. Ja vaikuttaa kyllä todella yksinkertaiseltakin. Itse en olisi edes raskausaikana kuunnellut tuollaista piikittelyä.

Jatka eteenpäin, ei ole sinun ystävyytesi arvoinen!

Sano suoraan, että tuollainen puhe on täysin käsittämätöntä ja määrittelet rajat, miten sinua saa kohdella. Annatko yleensäkin kavereiden suoltaa paskaa päällesi ja vaikenet marttyyrimaisesti? Se ei kanna mihinkään!

Sanoinkin eilen suoraan suuni lopulta puhtaaksi ja kaverin puolustus on että helppohan se sinun on sanoa kun et tajua mitä hän on joutunut kärsimään, kuitenkin läskien taudin sai vaikka on normaalipainoinen :(
olenkin loppu tuohon ystävyyteen, on minulla muitakin ystäviä.
Odottelenko nyt että hän joskus viisastuu ja annan asian olla.

ei minullakaan ole ollutraskausdiabetestä vaikka tuo maaginen painoindeksi on reippaasti yli40... sokerien kanssa ei ole ikinä ollut mitään ongelmaa eikä muuten kolesterolinkaan( joka taas on normaalipainoisella ystävälläni ollut ainakoholla) mutta ei nuo meidän ystävyyteemme ole vaikuttaneet ikinä, muuten kuin "keljuiluna" puolin jos toisin hyvässä hengessä.

Alkuperäinen kirjoittaja jätesäkki;25935511:
Sanoinkin eilen suoraan suuni lopulta puhtaaksi ja kaverin puolustus on että helppohan se sinun on sanoa kun et tajua mitä hän on joutunut kärsimään, kuitenkin läskien taudin sai vaikka on normaalipainoinen :(
olenkin loppu tuohon ystävyyteen, on minulla muitakin ystäviä.
Odottelenko nyt että hän joskus viisastuu ja annan asian olla.

kai laitoit faktat pöytään, että se ei ole mikään "vain" läskien tauti. Eihän noin yksinkertaisesti voi kukaan ajatella?

Aina näköjään löytyy näitä "kavereita". Itselläni taas meni ystävyys erääseen, koska satuin olemaan erimieltä hänen kanssaan. Se riitti ja hänellä naksahti päässä jokin...no, en menetä mitään. Kyseinen henkilö on katkaissut välinsä moneen muuhunkin juurikin erimielisyyksien takia. Minä en harrasta perseen nuolentaa. Nämä hänen nykyiset kaverit mielistelevät minkä ehtivät...SÄÄLITTÄVÄÄ!

Sinun "kaverisi" kuuluu tähän samaan ryhmään, jotka kuvittelevat itsestään liikoja. Anna hänen miettiä kohtaloaan, ehkä joku kaunis päivä tajuaa, että kyse ei ole painosta! Silloin se on jo liian myöhäistä ystävyyden kannalta.

en voi ymmärtää muutenkaan, että ystävyydessä katsotaan toisen kiloja? Ei minua ainakaan kiinnosta ystävieni tai kaverieni ulkomuoto, vaan se ihminen ja hänen ajatukset. Tokihan välillä puhutaan kiloista, ja ulkoillaan yhdessä jne. mutta että alettaisiin ruotimaan toisten painoja...ei ei ei. Ihan älytöntä.

hahaha että ihmiset voi olla hirveitä ! siis mulla on monta kaveria ylipäänsä joilla on ihan siis ilman raskauttakin se diabetes, eikä ne todellakaan mitään lihavia ole.. että jotkut kehtaa!! enkä pitäis tollaseen yhteyttä. mulle on kans yritetty kaikenlaista suoltaa, ei tosin samasta asiasta mutta kuitenkin. aika nopeasti oon pistäny välit poikki ja ilmoittanut että olen myös ihminen, mulle pitää puhua sen mukaisesti. ennen raskauksia mulla oli paino ongelmia toisinpäin. se on jännä miten ihmisen paino(?) oikeuttaa jotkut puhumaan toisista kun eivät olisi paikalla ja tosi rumasti. uskon että harmittaa. koita jaksella äläkä välitä tollasista! onneks ei ollut ainoa ihminen maailmassa kelle jutella/pitää ystävänä.

Raskausdiabeteksessa oleellista ei välttämättä ole paino vaan sukurasitus, joka on paljon suurempi haittatekijä. Meillä on suvussa diabetesta niin joka muksusta olen joutunut useampaankin "läskitestiin" ja kyllä monet siellä odotustilassa olivat paljon isompia kuin minä ja naureskelivat että mitäs sä täällä teet. Mutta niin vaan on pitänyt ruokavaliota seurata ettei ole tarvinnut piikittää. Kurjia nuo hänen kommentit, ehkä hänellä on vaikeuksia esim miehensä kanssa. Mielestäni hänelle pitää sanoa suoraan että ei kai hän nyt sinun kilojesi kanssa ole kaveri ja että aika törkeää toivoa toiselle pahaa. Että jos hän todella olisi toivonut että sinulle olisi känynyt kurjasti niin onko se mitään ystävyyttä. ystävä osaa iloita toisen onnesta!!!

Yhteistyössä