kaikenlaista kysymystä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja taustalla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

taustalla

Aktiivinen jäsen
19.05.2004
63 720
9
36
Hei! Meidän tyttö 3 1/2kk ja hänellä on allergisia suolisto-oireita. eli ummetus ja pahanhajuinen kakka sekä tietty vatsakivut. ihottumaoireita hyvin vähän. jätin lääkärin määräyksestä maidon ym. allergisoivat pois ja oireet menikin pois mutta vain alkaakseen uudestaan. nyt joudun luopumaan kotimaisista viljoista. allergiatesteissä ei kuitenkaan ollut mitään. tuntuu hullulta puuhalta ja tuntuu että olenko iha väärässä koko allergia-asiassa.. mitä jos tämä onkin jotain muuta? onko joku jatkanut imetystä tollaisella dieetillä? itse haluan vielä jatkaa tän pari viikkoa kun kokeillaan tota vilja-asiaa, mutta lääkäri vihjaili että apteekin maitoa voisi aloitella ja lopettaa imetys. snif.. :'( lisäksi hän kielsi kiinteiden aloittamisen vielä. mutta tuntuisi että kiinteät helpottaisi kakan ulostuloa.. lisäksi vielä että paljonko kela korvaa almironista ja mitä vakuutus korvaa?

Kiitos jos jaksoitte lukea ton sekamelskan.

Itse olen ollut maidotomalla, viljattomalla, soijattomalla, kananmunattomalla ja ykkösluokan allergisoivien dieetillä. Alussa tuntui hurjan rankalta mutta kylläpä sitä jotenkin vaan sinnitteli. Ja sitten kun sai soijan mukaan niin ruokataivas aukesi :D . Soijatuotteitahan on jo vaikka mitä kaupoissa. Imetin lasta seitsemän kuukauden ikäiseksi mutta kun kaikki oireet eivät kuitenkaan tiukasta dieetistä huolimatta helpottaneet niin siirryimme apteekin korvikkeeseen. Se olikin oikein hyvä ratkaisu, vauvan allergiavaivat loppuivat oikean korvikkeen löydyttyä. Meillä mausteet ym. allergisoivat mitä en vielä tuolloin tiennyt. Imetyksen lopettamista kannattaa todella harkita jos vauvan oirehdinta ei lopu tai oma olo käy liian tukalaksi dieetin takia. Jos jatkat imetystä niin hyvä sekin, teet niinkuin teille ja vauvalle on parasta. :flower:

\
Alkuperäinen kirjoittaja 09.08.2006 klo 15:38 vieras kirjoitti:
Hei! Meidän tyttö 3 1/2kk ja hänellä on allergisia suolisto-oireita. eli ummetus ja pahanhajuinen kakka sekä tietty vatsakivut. ihottumaoireita hyvin vähän. jätin lääkärin määräyksestä maidon ym. allergisoivat pois ja oireet menikin pois mutta vain alkaakseen uudestaan. nyt joudun luopumaan kotimaisista viljoista. allergiatesteissä ei kuitenkaan ollut mitään. tuntuu hullulta puuhalta ja tuntuu että olenko iha väärässä koko allergia-asiassa.. mitä jos tämä onkin jotain muuta? onko joku jatkanut imetystä tollaisella dieetillä? itse haluan vielä jatkaa tän pari viikkoa kun kokeillaan tota vilja-asiaa, mutta lääkäri vihjaili että apteekin maitoa voisi aloitella ja lopettaa imetys. snif.. :'( lisäksi hän kielsi kiinteiden aloittamisen vielä. mutta tuntuisi että kiinteät helpottaisi kakan ulostuloa.. lisäksi vielä että paljonko kela korvaa almironista ja mitä vakuutus korvaa?

Kiitos jos jaksoitte lukea ton sekamelskan.

Monikaan lääkäri, esim. omani, ei mitenkään kannata kovin tiukkaa imetysdieettiä, sillä on raskasta nimenomaan äidille. Itse olen maidottomalla, munattomalla, rukiittomalla dieetillä sekä vältän yleisallergisoivia. Oon nyt ollut 3kk ja tässä on apteekinkorvikekokeilut meneillään. (Lapsi 6kk) Imetyksen lopettaminen ajatuksena on tosi haikeaa ja olen siitä jo itkenyt, mutta tällä hetkellä mennään vielä täysimetyksellä, koska ei ole sopivaa korviketta löytynyt.

Kiinteitä ei tosiaan suositella, koska et pysty tällä hetkellä sanomaan, sopisiko k.o. kiinteä lapsellesi vai ei - eli tärkeää olisi saada hänet oireettomaksi, tämän jälkeen vasta kiinteitä. Ummetukseenhan on lääkkeitäkin saatavilla apteekista.

Kela korvaa almironista 72% (sen jälkeen kun on maitoaltistus tehty) ja joidenkin tiettyjen vakuutusyhtiöiden (en muista nimiä) korvaa loput. Tuolla 72% hinnalla tulee noista korvikkeista abaut samanhintaisia kuin kaupan Nannit yms ovat.

Älä epäröi, kyllä sinä äitinä tiedät ja tunnet lapsesi parhaiten!
Minulla oli ihan samanlainen tilanne, itse olin ihan varma, että lapsella on allergiaa, mutta juuri kukaan ei uskonut. meni kuukausia ennekuin asia otettiin vakavasti ja nyt tuloksen aon ollut mm. maito-, kananmuna-, peruna- ja maissiallergiat!
Meilläkään ei näkynyt missään allergiatesteissä mitään, joten älä niitä mieti ja murehdi! Kyllä ne allergiat löytyy sieltä muutoinkin.
Itse olen ollut noilla edellä mainitsemilla dieeteillä kohta 6 kk, tosin perunaa käytin pidempään. Minulla on ollut tietysti se helpompaa, että olen voinut käyttää viljoja ja soijaa. Olen myös välttänyt mm. tomaattia.
Jos vaan jaksat niin ole dieetillä ja imetä! Meillä on nyt käynnissä vieroitus, lapsella ikää 8kk. Nyt on pakko vieroittaa koska emme saa enää selvyyttä mistä oireilee: kiinteistä vai rintamaidon kautta. Meillä kuitenkin on jo kasvunkin takia hyvä löytää sopivia kiinteitä.
Vieroittaminen on tuskallista! Mutta kun ajattelee, että tekee sen lapsensa parhaaksi niin sitä kyllä pystyy siihen. Meillä on tällä viikolla itketty monet itkut asian takia, niin minä kuin lapsi.
Voithan aloitella vieroittamista pikkuhiljaa, jätä ensin yhden syötön väliin ja annat korviketta ja seuraavalla viikolla toisen jne.
Kiinteitä ehdit aloittaa myöhemmin ja jos lapsellasi on allergioita niin on parempikin aloittaa ne myöhemmin kuin liian aikaisin.
Meidän tyttö oli täysimetyksellä 6 kk asti. Ja niillä apteekin korvikkeilla kyllä kasvaa ja pärjää, niissä on kaikki vitamiinit yms.

Tosiaan almiron on samanhintaista korvausten jälkeen kuin tuttelit. Jos siis almiron sopii. Monesti maitoallergiassa joutuu vielä etsimään sopivaa korvikettakin. Mutta se on sen ajan murhe!

Ummetukseenhan voi käyyttää mm. levolaccia, kyllä luulisi sen auttava´n vaikka ummetus johtuukin allergiasta.

Tsemppiä päiviisi!

\
Alkuperäinen kirjoittaja 09.08.2006 klo 15:38 vieras kirjoitti:
Itse haluan vielä jatkaa tän pari viikkoa kun kokeillaan tota vilja-asiaa, mutta lääkäri vihjaili että apteekin maitoa voisi aloitella ja lopettaa imetys. snif.. :'( lisäksi hän kielsi kiinteiden aloittamisen vielä. mutta tuntuisi että kiinteät helpottaisi kakan ulostuloa..

Harkitse imetyksen lopettaminen tarkkaan, ettei asia jää vaivaamaan mieletäsi.Tiukallakin dietillä voi imettää pitkäänkin, mutta kyllä se pitkän päälle on väsyttävää nimenomaan ädille. Jos susta tuntuu että et jaksa dietata, niin sitten hyvillä mielin siirrytte korvikkeelle.

Älä aloita kiinteitä, ennenkuin on edes jonkinlainen selvyys mille kaikelle vauva on allerginen. Ensin vaikka apteekin korvikkeella vauva oireeettomaksi ja suolistolle rauha parantua ja sitten hitaasti yksitellen kiinteitä kokeilemaan. Itse aloitin liian nopealla tahdilla kiinteät vauvan ollessa puolivuotias ja siitä ei ollut seurauksena kuin kaaos ja täysi stoppi kiinteille hetkeksi. Kaiken kaikkiaan pari kuukautta takuttiin ennenkuin ensimmäiset sopivat sapuskat löytyivät.

Yhteistyössä