Kaiken kaatuminen siihen, kun ei tiedä mitä haluaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "epäonnistuja"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

"epäonnistuja"

Vieras
Koulussa (yläasteella ja lukiossa), minua aina kutsuttiin fiksuksi ja pärjääjäksi, ja pidettiin sellaisena oppilaana, joka menee johonkin yliopistoon ja pääsee hyvään ammattiin ja uralle.

No, silloin oli kaikki hyvin, mutta sitten aikuisena kaikki kaatui. Ja syynä tähän oli se, että en yksinkertaisesti vain tiennyt, että mitä haluan tehdä, mille alalle haluan suuntautua. Opiskelin useammassa koulutuksessa jonkin aikaa, ja aina keskeytin, kun ei se tuntunutkaan omalta jutulta. (No lopulta sitten sain opiskeltua yhden tutkinnon valmiiksi asti, mutta sieltä alalta ei löytynyt töitä).

Inhottaa itseänikin, kun tiedän kyllä kykeneväni opiskelemaan ja olemaan hyvä jossain, mutta en vain ikinä keksi, mitä se jokin voisi olla.

Muista opiskeluajoilta naisen, joka oli yli 50 ja sanoi: "Älkää te nuoret olko huolissaan, jos ette tiedä mitä teistä tulee isona. Hän ei vieläkään tiedä." Mutta töitä oli tehnyt koko elämänsä.

Mulla on sama ongelma.

Koulussa KAIKKI aineet oli helppoja, enkä ole ikinä joutunut lukemaan kokeeseen. Ylä-asteen jälkeen menin lukioon, mutta keskeytin, kun tulin raskaaksi.

Nyt lapset on tehtynä ja opiskelemaan ja töihin haluaisin, mutta en osaa päättää mitä tekisin, kun olen kiinnostunut lähes kaikesta. :/

Aika monet tekee työtä saadakseen rahaa. Voisitko ajatella että menisit sellaiseen työhön/hankkisit sellaiden ammatin josta sitä rahaa saisi, sitten voisit vapaa-ajallasi tehdä mitä sua huvittaa. Ei kaikkia muitakaan aina huvita se opiskelu ja työnteko, muut ei vaan heti ensitöikseen lopeta sen takia ettei huvita tai ettei joku tunnukkaan 'omalta'.

Minäkin sanoin vielä yliopistossa, että minustahan (kieltenopiskelija) ei sitten tule opettajaa. Jossain vaiheessa tajusin, että no, ihmisen pitää tehdä jotain hankkiakseen elantonsa. Kääntäjän työt ovat usein freelancer-töitä, joten pedagogisten opintojen ja opetusharjoittelun suorittaminen olivat järkivalinta. Minusta tuntuu, että nykyään moni haaveilee viele jostain unelma-ammmatista eikä itsekään tiedä, mikä se voisi olla. Minä luovuin idealismista jo kauan sitten ja siirryin realismiin...

Yhteistyössä