Kai tiesitte, minä en, ja se on kyllä pikkuisen väärin..

Kotona Kirves Kädessä

Aktiivinen jäsen
08.04.2007
30 102
1
36
Kun takaat henkilön X lainaa, ja tuo henkilö X jättää sen hoitamatta, ja sinä saat iloisella mielellä maksaa henkilön X lainan pois.. Jos, ja kun henkilöllä X on ollut lainassaan vakuutus....

Hän saa sinun maksamistasi rahoista, vakuutuksen suuruisen summan, eikö mukavaa, olisishan se nyt surko, jos henkilöllä X menisi huonosti. Henkilöä X ei voi velvoittaa käyttämään vakuutus summaa lainan maksuun.

Tykkään kyllä, että tää on jotenkin väärin.

Ikinä ei kantsi lähtee takajaaksi. Piste.

Meillä on kans kokemuksia 90-luvun laman aikaisesta, kivasti tuli porukoille äidin siskon lainat makseltaviksi. Oli vielä mukana muitakin takaajia, mut nämä olivat peeaa. Että terve.

Itse en koskaan lähde takaajaksi, vaikka me kyllä ihan hyvi nelettiinki (vaikka ei arvostettavista ammateista huolimatta vanhemmilla ollut mitkään hyvät palkat, kunnallinen). Eniten kait noissa ärsyttää se, että miksi se laina tulee kontoille..tuleeks se sen tähen, et rahat ryypätään ja poltetaan tupakkaa (niinku tuossa meidän tapauksessa) vai että jotenkin tulee yllättävä taloustilanne (olis ehkä helpompi hyväksyä).

En tuota tiennyt. Mutta tiedän sen, ettei koskaan kannata taata kenenkään lainoja. Itse voisin kuvitella takaavani ainoastaan omien lasteni lainat aikanaan ottaen huomioon sen mahdollisuuden, että lopullinen maksaja voin olla minä.

Takaaja voi laittaa maksamansa lainansumman perintään ulosoton kautta! Äitini sisko ja veli ovat maksaneet toisen veljensä lainaa pois jo kohta 10 vuotta. No tätini on oman osuutensa saanut maksettua kokonaan jo reilu vuosi sitten, mutta enoni maksaa sitä edelleen. Nyt saivat tietää että tämä toinen enoni olisi ryhdistäytynyt ja saisi nykyään ihan hyvää eläkettä joten päättivät sitten yhdessä pistää saatavansa ulosottoon!

Yhteistyössä