Kai mä saan ottaa ton lapsen viereen nukkumaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
8kk nukkui jo hyvin pinnasängyssä, kunnes alkoi konttailla öisin. Sitä kesti pari viikkoa ja rauhoittui. Pari viikkoa nukkui taas hyvin, kunnes oppi nousemaan tukea vasten. Nyt nousee öisin pinnasängyssä seisomaan ja paukuttelee pinnoja.

Perhetyöntekijä sanoi ettei saa ottaa viereen vaan pitää nukuttaa omaan huoneeseen. No kyllä tyttö sinne hyvin nukahtaa ja nukkuu pari tuntia, kunnes nousee seisomaan. Vaikea on saada takas nukkumaan. Vieressä nukkuu hyvin.

Miksi ihmeessä lapsi EI saisi nukkua vieressä? Mahtaisi olla perhetyöntekijällä sanomista jos tulisi meille. Molemmat lapset, 3,5-vuotias ja vajaa 2-vuotias nukkuvat mun vieressä useimpina öinä. Parhaiten saadaan kaikki nukuttua näin. :)

Tuo on juuri kyseisen henkilön, tässä tapauksessa perhetyöntekijän, henkilökohtainen mielipide. Kukin perhe päättäköön nukkumisjärjestelynsä itse. Ei tee huonompaa tai parempaa vanhempaa, nukkuu se lapsi sitten omassa huoneessa, vanhempien/vanhemman huoneessa tai vaikka vanhempien/vanhemman sängyssä.

tietystihän se olis aina parempi jos lapsi nukkuu omassa sängyssä mutta kyllä mä ainakin ottaisin viereen nukkumaan jos ei millään nukahda uudestaan omaan sänkyyn, suosittelen kuitenkin että laitat aina illalla omaan sänkyyn ja jos yöllä herää eikä suostu nukkumaan niin otat sitte viereen, tuo on varmasti sellanen ohimenevä vaihe että jossain vaiheessa ei enää heräile vaan nukkuu taas normaalisti :)

Miksi perhetyöntekijällä on mielipide asiasta (ja miksi sitä mielipidettä muka pitäisi kuunnella :snotty: )?

Otat viereen jos haluat. Samapa tuo missä nukkuu, kunhan nukkuu - se on aina ollut mun periaate. Kun vauva/lapsi nukkuu, äiti ja isäkin nukkuu, ja kaikilla on kivaa. En mä ainakaan kokenut mitenkään ongelmalliseksi sitä, että lapset nukkui mun ja miehen vieressä 2½ v ikäiseksi suunnilleen. Ja pian syntyvä uusi vauvakin otetaan kainaloon nukkumaan, pinnasänky on ainakin alussa koristeena vaan :)

Itse teet omat ratkaisusi. Minä en koskaan ottanut tervettä lasta viereen nukkumaan (synnärin jälkeen) ja nyt on 4v. ja 6v. lapset, jotka nukahtavat iltaisin omiin sänkyihinsä ilman tappelua, ja nukkuvat aamuun asti ilman tappeluja. Joskus käyvät yöllä itsekseen pissalla (pönttöön tullu pissaa) ketään herättämättä. Esikoinen oli hirveän hankala pienenä, en ottanut viereen, opetin siihen, että omassa pedissä nukutaan, sillä selvä. Kuopus oli enkelimäisen hyvä nukkumaan vauvasta asti. Liikkumisvaiheessa tuli hetkellisesti levottomaksi, en ottanut viereen. Tein selväksi, että omassa sängyssä nukutaan. Piste.

Löydä oma keinosi. Keinoja voi olla yhtä monta kuin äitejäkin. En sano mikä on paras. Meillä vaan mentiin näin. Mene sinä toisin jos siltä tuntuu.

mulla on nyt 1v5kk nukkunut puolivuotiaasta asti omassa sängyssään, myös ne liikkumaanopetteluvaiheet. Mutta silti sä teet itse ne omat ratkaisut, ei se kuulu perhetyöntekijälle tai kaksplussalle..

Tottakai otat viereen jos siltä tuntuu! Meillä nukkui 2-vuotiaaksi asti vieressä, sit siirtyi omaan sänkyyn. Nukahtaa ilman nukuttamista, nukkuu yöt, ei könyä enää viereen kun poikkeustapauksessa jne. Siis vaikka ei vauvasta asti koulutettukaan omaan sänkyynsä sitä.

Mun mielestä noin pienelle pitääkin vielä antaa läheisyyttä, ja jos kaikkien unet siitä paranee niin go for it! Lapsen parhaaksi se on. Ei suurin osa aikuisistakaan tykkää nukkua yksin vaan ennemmin rakkaansa kainalossa, miksi lapset sit pakotettais nukkuun yksin?

Jatkan viä sen verran, et tällä konstilla mun ei oo koskaan tarvinnut valittaa väsymystäni, oon aina nukkunut hyvin kun ei oo tarvinnut lasta öisin nukutella sänkyynsä vaan se on tuhissut tyytyväisenä samassa sängyssä. Miehen kans on ollut joka ilta yhteistä aikaa kun lapsi on eka mennyt nukkumaan meidn sänkyyn, me saadaan olla rauhassa ilta ja kömmitään sit sänkyyn myöhemmin. Ihan paras ratkaisu meille.
Tokalle lapselle en ostanut pinnistä ollenkaan, saa sit joskus vuoden-parin ikäisenä siirtyä suoraan isojen lasten sänkyyn vierestä. Uskoisin sen menevän hyvin, niinkun esikoisellakin, kun on luotu hyvä suhde nukkumiseen eikä lapsen oo tarvinu kokea pelkoa tai yksinäisyyttä, ei oo mitään nukkumispelkoja että täytyis taistella nukahtamista vastaan tai että ei haluais käydä nukkumaan.

En kanssa ymmärrä tuota ptt-juttua. Miten ptt voi sanoa mitä saat tai et saa tehdä ja miksi sinun on häntä toteltava? Tietty jos olet tarvinut apua saadaksesi arkea pyörimään niin hänellä voi olla ohjeita ja neuvoja siitä mitä kannattaa kokeilla mutta ei ne mitään määräyksiä ole.

Lapset on erilaisia samoin kuin äidit, jotkut nukkuvat parhaiten kun ollaan eri sängyissä ja toisilla taas perhepeti toimii paremmin. Kukin löytäkööt oman tyylinsä.

Meillä on nukuttu sivuvaunussa aina ja lapsi on nyt 1 vuotias enkä osaa kuvitellakaan että lähiaikoina lapsi menisi yksin omaan huoneeseen nukkumaan. Itse en saisi nukuttua kunnolla kun miettisin mitä kaikkea vauva voi saada aikaseksi yksinään sängyssään ja toisaalta olen todella sikeäuninen joten en välttämättä heräisi jos lapsella olisi joku hätänä..

No ei se perhetyöntekijän kertoma mikään absoluuttinen totuus ole. Oma järki kehiin, sillä pärjää pitkälle. Lastenhoito ei ole mitään tiedettä. :) Kokeile ainakin, itsehän huomaat, onko viereen ottamisesta apua.

Jos kaikki saa nukuttua paremmin kun lapsen ottaa viereen, niin silloin se kannattaa ottaa viereen. Itseään ei kannata ajaa piippuun jonkun perhetyöntekijän sanomisien takia. Tee niinkuin tuntuu parhaalta! Lapsi varmaan ainakin arvostaa jos saa olla äidin lähellä yöllä, on varmasti turvallisempi tunne kun yksinään eri huoneessa.

Todellakin teet juuri niin kuin itse parhaaksi näät.
Meillä on valtava perhepeti. Pian 2v nukkuu tässä aina minun kanssa. 4v ja 6v ovat aamuun menessä myös täällä. Mikä sen ihanampaa. Kaikki nukkuu hyvin.

Meillä lapsi oli pinnasängyssä vanhempien sänyn vieressä. Kun oppi konttaamaan/nousemaan laitaa vasten/kävelemään aina oli viikon-parin vaihe, että uutta taitoa harjoitteli. Annettiin olla tai käytiin kääntämässä takaisin makuulle. Meillä kaikki nukkuivat paremmin näin, että lapsi omassa sängyssään. Lapsi on levoton vieressänukkuja ollut aina.

Syyllistin alussa itseäni siitä, että vauva ei nukkunut meidän välissä. Se kun on suurimman osan mielestä vauvalle melkein elinehto. Laitettiin vihdoin vauva omaan sänkyyn ja homma alkoi toimia. Vauva nukkui yönsä hyvin ja me vanhemmat myös.
Nykyään nukkuu omassa huoneessaan tyytyväisenä.

Kuuntele siis kokemuksia ulkopuolelta, mutta älä anna niiden liikaa vaikuttaa omaan päätökseesi. Kaikille löytyy se oma paras tapansa :)

Yhteistyössä