kahviharrastajat / Kahvikone kotiin

• Viestiketjun aloittaja koffee
  • Ensimmäinen viesti
koffee
Ajattelin ostaa miehelle sellaisen kahvikoneen, kun hän on nykyään aika kiinnostunut kaikista erikoiskahveista ja niitä tavallisella Moccamasterillamme keittelee. En edes tiedä miksi niitä oikeasti kutsutaan, mutta siis masiina jolla saa erikoiskahveja ja joka mm. jauhaa pavut. Katselin niitä Stockalla ja hinnakkaita näyttävät olevan (yli 1000e). Kyseisen laitteen omistajat/asiasta tietävät... Mitä pitää ottaa huomioon kun ostan laitteen?? Onko halvemmat jotenkin ihan romuja? Mistä olette "keittimen" ostanut? Pieni kone riittäisi kun kahvia tehdään vaan yhdelle. Itse en edes kahvia juo joten en ole perehtynyt keittimiin yhtään. Ja jos vielä joku kahvifrikki tätä lukee niin jotai hienoa kahvikirjaa voisi kanssa suositella.

"vieras"
Ei kannata itse ostaa, koska miehesi on voinut jo iskeä silmänsä johonkin tiettyyn. Niitä on täysautomaattisia ja sitten sellaisille ketkä haluavat nähdä vähän enemmän vaivaa ja saada juuri sitä oikeanlaista kahvia. Harrastajat tykkäävät esim. Rancilio Silviasta, mutta sen käyttämisessä ja puhdistamisessa on vaivaa.

"cafelatte"
Mä suosittelen, et ostat ensiksi vaikka käsikäyttöiset kamat eli mutteripannun (maksaa n 20e) ja teette sillä ensiksi mokakahvia (ns. espresso ilman 9mbil painetta). Eihän Italiassakaan perheillä ole kotona kalliitta koneita, mutta siellä ne espressoa ja cappuccinoa keittelee juuri mutteripannulla.

"vieras"
[QUOTE="cafelatte";22093829]Mä suosittelen, et ostat ensiksi vaikka käsikäyttöiset kamat eli mutteripannun (maksaa n 20e) ja teette sillä ensiksi mokakahvia (ns. espresso ilman 9mbil painetta). Eihän Italiassakaan perheillä ole kotona kalliitta koneita, mutta siellä ne espressoa ja cappuccinoa keittelee juuri mutteripannulla.[/QUOTE]
Juuri näin. Varsinkin kun ap:llä ei tunnu olevan kokemusta aiheesta niin hän ei mitään eroa näillä kahveilla tule huomaamaan. Mutterilla tulee hyvät espressot.

Itselläni oli joskus kone mutta heitin pois ja hommasin mutterin ja presson.

koffee
Meillä on induktioliesi, mutta varmaan löytyy sillekin sopiva mutteripannu?? Miten ne Italialaiset vaahdottaa maidon? Kahvikonessahan se tapahtuu kuuman höyryn avulla.

"vieras"
Meillä on induktioliesi, mutta varmaan löytyy sillekin sopiva mutteripannu?? Miten ne Italialaiset vaahdottaa maidon? Kahvikonessahan se tapahtuu kuuman höyryn avulla.
Esim täältä löytyy induktioliedelle sopivia mokka/mutteripannuja ja myös sähkökäyttöisiä. Itselläni on tuo sähkökäyttöinen ja on paljon liedellä olevaa nopeampi ja kaikin puolin hyvä vehje. Ainoa pieni ongelma on, että kahvi ei ole tuli kuumaa tullessaan. Itseäni tuo ei haittaa koska lämmitän maidon erikseen ja juon lattena.

"Ellida"
Ihana aihe! Ja ihana lahjaidea!

Tsekka ristretto.fi-sivusto. Siellä on paljon liiankin syvällistä, mutta myös paljon ketjuja, joissa kahviharrastuksen aloittelijat kysyvät neuvoja.

Kun ostin oman koneeni, ehdottomasti PARAS saamani vinkki oli jakaa budjetti kahtia, ja ottaa osa hinnasta (noin 200 euroa) hyvän kahvimyllyn ostamiseen. Siis hyvän, ei muovinen rimpula! Kun kahvin jauhaa itse, on maku ihan toinen kuin valmiiksi jauhetusta kahvista. Ja jos innostuu, on kivaa ostella vähän erilaisia papuja ja maistella niitä, sekoittaa sopivia sekoituksia ja kokeilla hienompaa/karkeampaa jauhatusta.

Esim. Ascason myllyn saat alle 200 eurolla, suosittelen lämpimästi!

Olen siis todella innostunut tästä asiasta, kun lasten myötä jäi viiniharrastus vähemmälle :)

"sussu"
itse ostin kotiin nescafen dolce gusto kahvikoneen ja siihen capucinoa ja lattea, maistuu kyllä sekä mulle että siipalle. ennen keitettiin kahvia normi keittimellä. eikä ollu kallis, tää meidän malli maksoi noin 150 euroa.

Ravintolan ammattilainen
Tuo ei pidä paikkansa, kun mennään 300e yli niin saat kotiisi huippukoneen, yli 1000e koneet on pelkkää statuksen hakemista kavereilta, siis et saa makua sen kummemmaksi.

Yhteistyössä