kahvia saa juoda vaan suomessa?

luin jostain että suomi on ainoa maa euroopassa missä "saa" juoda kahvia raskauden aikana?? onko totta?? pelottavaa? :eek:
jos on niin ollaanko oikeasti fiksumpia ku kaikki muut vai juodaanko täällä vaan niin paljon kahvia ettei tajuta kuinka paljon haittaa siitä on??
ite juon ihan liikaa kahvia. oon nyt raskauden aikan yrittänyt vähentää... :snotty:
 
veikkaanpa tota jälkimmäistä..

Ja luultavasti kahvin puolesta puhuvat vain ne ketkä sitä paljon juovat :D

en nyt vertaa sitä tupakkaan muutenkuin puhujia vertaamalla,
mutta on muutkin varmaan huomanneet että ainahan "käyttäjät" ovat sitä mieltä ettei siitä nyt ainakaan heidän lapsilleen tai tuttavien lapsille oo koskaan mitään haittaa tullut että on suosituksista huolimatta tehnyt jotain.

:D :D
 
Jaa'a. Vaikea sanoa. Toisaalta muissa maissa ei niin hanakasti ole kiellettyä sitten monien ruokien/ruoka-aineiden syönti, mikä Suomessa on kielletty/mistä on varoitettu. Ei mulla ainakaan ole kolmella lapsella mitään ihmeelistä ilmaantunut, vaikka kahvia olen nauttinut 3-4mukia päivässä! Tietty mistäs mä tiedän onko esim. tuo lapsillani esiintyvä taapero-/leikki-iän vilkkaus kahvin "syytä"? :D
Alkuraskaus samoin kuin loppuaika menee kyllä vähemmällä tai täysin ilman kahvia, pahoinvointi ja närästys kun vaivaa. Mutta jokatapauksessa en sitä niin kauheana myrkkynä pidä, kunhan juo kohtuudella (mitä ilmeisesti itse en kuitenkaan osaa :ashamed: ) .

 
Itse asun ulkomailla, tosin Euroopan ulkopuolella. Minulle on annettu ohjeeksi, että yksi kuppi kahvia päivässä on suositusten rajoissa. Tosin eräs toinen lääkäri sanoi, että hänen oma suosittelunsa on, että kahvia ei juotaisi lainkaan raskauden aikana. Ruoka-aine suositukset ovat olleet muuten samat kuin suomessa, paitsi niiden lisäksi vältettävien aineiden listalla on papaija, tonnikala (+kaikki muut isot valtamerien kalat) ja ananas (jonka syöntiä suositeltiin vähentämään).

Olen yrittänyt parhaani mukaan välttää kahvin juontia, mutta joskus aamulla silmät eivät yksinkertaisesti pysy auki ilman aamukahvia vaikka takana olisi kuinka pitkät yöunet. :ashamed:
 
Ehkä kahvisuositus tulee muuttumaan Suomessakin jossain vaiheessa, vaikka kovin kahvi-orientuneita olemmekin. Itselleni ei ensimmäisen kanssa maistunut kahvi ollenkaan, nyt toisen kanssa maistuu ja piristää... :|
 
Itse asun Norjassa, missä ei ole juuri mitään ruokaohjeita raskauden ajaksi, vaikka näin lähellä Suomea ollaan! (Tai ainakin kun vertaa SUomen pitkiin kieltolistoihin!) Kahvia en juo lainkaan, teetä kyllä. Sen juonnista kukaan ei tunnu olevan huolissaan, tai ainakaan minulle ei ole ikinä täällä tai Suomessa annettu rajoituksia sen suhteen. Teessähän on se kofeiinin kaltainen aine, mikä on vielä vahvempi, kuin kofeiini... mutta silti nimenomaan kahvin juonti on vaarallista, hmmmm...

Täällä Norjassa alkoholi on kokonaan kielletty, kun Suomessa sais ottaa sen lasillisen silloin tällöin, joskin sielläkin sanotaan, et turvallista rajaa ei ole. Sit täällä kaikissa raskausajan vitamiineissa on myös A-vitamiinia ja odottavilla suositellaan kalanmaksaöljyä (missä on a-vitamiinia) koko raskausajaksi ja foolihappoa 3 ekan kuukauden ajaksi, auttavat kuulema vauvan hermostoa ja aivoja kehittymään. Nii, ja valasta ei saa syödä, täällähän se on muuten ihan normiruokaa...
 
Asun Ranskassa ja täällä suositellaan välttämään kahvia ja muita kofeiinipitoisia juomia, mutta ei kielletä. Tosin paikallinen espressokahvi on kyllä paljon voimakkaampaa kun suomalainen kahvi.

En yleensä hirveästi juo kahvia, mutta kun olin töissä 12h päivässä niin pakko oli pysyä jollain hereillä ja alussa tuli juotua pari kuppia kahvia ja lisäksi kaakaota tai teetä päivittäin, mutta nyt olen pysytellyt yhdessä maitokahvissa että pääsen hereille aamulla.

Alkoholi on kyllä kokonaan kielletty
 
Mä kävin tänään lääkärissä ihan muista syistä ja kysäisin huvikseni lääkärin mielipidettä kahvista raskausaikana. Lääkäri oli sitä mieltä, että sillä tuskin on kovin suurta merkitystä.. Ota näistä selvää. Mielipiteitä tuntuu olevan yhtä paljon kuin sanojiakin. Tosin tämä lääkäri sanoi, että kaikkia lääkkeitä, myös panadolia olisi syytä välttää.. Olin tietenkin juuri aamulla ottanut yhden panadol compin.. Tässä olen sitten kärvistellyt illan, kun mulla on angiina, kamala olo ja pää halkeamaisillaan. Soitin äippäpolille ja siellä sanottiin, että nyt mars heti ottamaan se panadol! Itse olen kyllä yrittänyt vähentää tuota kahvinjuontia, aika monena päivänä menee vain aamukahvi. En ole sitten ottanut stressiä, jos satunnaisesti menee enemmän. Alkuraskaudessa ei kyllä kahvi oikein maistunut, vaikka normaalisti olen kova kahvinjuoja - tuo jotenkin mun mielestä puhuu sen puolesta, ettei se voi kovin hyväksikään olla. Luultavasti kuitenkin on paljon suurempiakin pahoja, joten ehkä kahvista ei kannata stressiä ottaa, ellei sitä nyt ihan litrakaupalla kittaa.
 
Itsestä kanssa tuntuu että ei tuo kahvi nyt niin kauhean haitallista voi olla. Kun ottaa huomioon että suurinosa äideistä sitä juo ja ennen on varmaan juonut vielä enemmän kuin nykyisin ja siitä huolimatta suuriniosa lapsista syntyy ajallaan ja terveenä. (tietenkään ei voida sanoa onko esim. joku keskenmeno johtunut kahvista ym)
Itse ainakin juon hyvällä omalla tunnolla sekä aamu että iltakahvin mutta siihen kahteen kuppiin päivässä se jää raskaus aikana.
Toisaalta nuo monet suositukset tuntuvat vaihtelevan maittain ja olempa joskus kuullut että jopssain maassa (en kyllä tähän hätäään muista missä ) olisi pidetty saunomistakin haitallisena ;)
 
Onneks täällä tajutaan alkoholin haitat ja suurinosa äideistä on absolitisteja odotusajan -toisin kuin esim:ranskassa(kuuntelin kerran yhtä ohjelmaa missä siitä puhuttiin)

Toisaalta alkuraskaudessa kahvi tekee tosi pahaa -nyt taas 28 ja ihan hyvin taas maistuu.
Kait siitä enmmän puhuttais jos olis haittaa -kohtuudella kaikkea.
 
Alkuraskaudessa ei kahvi maistunut, mutta nyt sitä kyllä kuluu. Kyllähän kahvi vaikuttaa piristävästi ja alentaa verenpainetta, joten voisi kuvitella että sillä olisi vaikutusta sikiöönkin - mutta onko se vaikutus haitallinen, niin sitä tuskin tietää kukaan. Vaikea uskoa, että kahvista olisi mitään haittaa, jos sitä ei litratolkulla vedä!
Teetä pitäisin ihan yhtä haitallisena kuin kahviakin - kasviuutehan sekin on, ja neuvolassa kehotetaan välttämään esim. yrttiteetä, jossa voi olla "haitallisia kasviyhdisteitä". Kyllä niitä yhdisteitä löytyy varmasti ihan tavan teestäkin.
Musta tuo kahvin kohtuukäytön kieltäminen tuntuu vähän ylilyönniltä... ymmärrän ne ruoka-ainekiellot, joissa on ihan selvästi todistettu haittavaikutuksia (esim. mikrobiologinen haitta), mutta ei kaikkea voi kieltää, mitä ei ole tutkittu. Onkohan vaikka riisin haittavaikutuksia tutkittu - mistä sitä tietää millaisilla pelloilla ja torjunta-aineilla niitäkin on kasvateltu, tai miten niitä on käsitelty ennenkuin on pakettiin laitettu...
 
Ilmeisesti kahvi ja kofeiinia sisältävät tuotteet lisäävät keskenmenon riskiä etenkin raskauden alkuvaiheessa. Ainakin amerikkalaistutkimusten mukaan. Ja Amerikassa muuten raskaana olevalle ei ainakaan joka paikassa suostuta myymään muuta kuin kofeiiniton kahvi kahvilassa.
 
Tiipero
Heippa!

Helsingin kaupungin ravitsemusterapeuttien suositus 8/07 (raskauden aikana)

"Kofeiinin saantia hyvä rajoittaa 300mg:aan/päivä, joka vastaa 3kkp kahvia tai reilua 2 litraa kolajuomaa tai 1-2 litraa energiajuomaa

Kofeiinin vaikutuksista sikiön kasvuun on ristiriitaisia tietoja. Joissakin tutkimuksissa runsaan kofeiinin saannin on epäilty aiheuttavan ennenaikaisuutta ja sikiön pienipainoisuutta.

Yrttiteetä ei suositella. Yrtit voivat sisältää luontaisesti haitallisia aineita. Turvallisuudesta ei tietoa. Huom! ruusunmarjatee ja muut hedelmäteet käyvät. "

Tavallisesta testä ei ollut Helsingin listalla mainintaa, mutta muistan lukeneeni netistä Espoon suosituksia, joissa oli jokin maininta... Googlettamalla varmaan löytyy...

Itse olen juonut n. mukillisen kahvia päivässä. Jos tiedän että juon päivälläkin kahvin (tulee vieraita tms.), olen jättänyt aamukahvin puoleen mukilliseen enkä ole santsikuppeja hörppinyt.

Yksi pointti mikä tuli siitä ananasrajoituksesta mieleen sopii myös kahviin:
Molemmat ovat ns.diureetteja eli poistavat nestettä elimistöstä. Raskausaikanahan tulee juoda reilusti. Jos paljon nauttii ananasta tai kahvia, niin vessassakin saa ramapata tiheään ja jos se veden juominenkin unohtuu... Eikös sekin voi aiheuttaa supistelua, jos on kuiva? Ja eikö ohjeena supistelullekin ole, että pitäisi juoda reilusti..siis vettä.

Monesti kyllä kuulee ettei raskaana olessa edes tee mieli kahvia tai että se yököttää, joten varmaan joku osuus luontaisella hylkimiselläkin on.

Kaikesta huolimatta menen nyt keittämään päiväkahvit, koska aamukahvi koulussa oli niin seissyttä, ettei sitä Erkkikään saanut alas!

P.s. Ulkomailla kahvin juonti on varmaan kielletty, koska yhdestä espressosta tulee jo reilut kofeiinimäärät. Mutta suomalaista litkukahvia kun hörppii, niin kohtuulliseen kofeiinimäärään mahtuu jo jotain juotavaakin...tai jotain...
 
Kofeiini tuplaa keskenmenon riskin
(Lainattu http://fi.wikinews.org/)
21. tammikuuta 2008

Uuden yhdysvaltalaisen tutkimuksen mukana kofeiini lisää keskenmenoriskiä merkittävästi. Tutkimuksen mukaan kaksi kuppia tai enemmän kahvia päivässä juovien raskaana olevien naisten keskenmenon riski tuplaantuu kahvia juomattomiin verrattuna. Tutkijat huomasivat keskenmenoriskin nousseen, myös jos nainen sai suuria määriä kofeiinia virvoitusjuomista, suklaasta tai teestä.

"Lasta yrittävien naisten pitäisi lopettaa kahvinjuonti kolmeksi kuukaudeksi tai mielellään koko raskauden ajaksi," tutkimuksensa amerikkalaisessa ammattilehdessä julkaiseva De-Kun Li neuvoo.

Tutkijat seurasivat yli tuhatta sanfranciscolaisnaista, jotka eivät muuttaneet kahvinjuontitapojaan raskauden aikana. Tulokset olivat tutkijoiden mukaan selvät. Kofeiinin on aiemminkin epäilty nostavan keskenmenoriskiä, mutta ainakin toistaiseksi tutkimustulokset ovat olleet kiistanalaisia. Analyysi osoitti, että 200 mg:n päivittäinen kofeiiniannos, jonka saa esimerkiksi noin kahdesta kupista kahvia, kaksinkertaisti keskenmenoriskin verrattuna niihin, jotka eivät nauttineet lainkaan kofeiinia. Alle 200 milligramman päiväannoskin nosti riskiä 40 prosenttia kokonaan kofeiinittomaan juomavalioon verrattuna.

Naisille ei ole toistaiseksi ollut selkeitä ohjeita kofeiinin nauttimisesta raskauden aikana. Tutkija uskookin, että näiden tuoreiden tulosten perusteella raskaana oleville naisille voidaan antaa siitä ohjeet. Keskenmenojen kannalta herkin ajankohta on raskauden ensimmäinen kolmannes, varsinkin sen keskivaihe.

 

Yhteistyössä