Kahvi raskausaikana

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja prinpressa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

prinpressa

Jäsen
01.11.2007
530
0
16
Olen tähän asti juonut päivittäin yleensä yhden-kaksi mukia aamukahvia (tuntuu, ettei muuten herää) ihan turvallisin mielin, koska neuvolassa sanottiin että se max. pari kupillista on ok. Nyt ollaan rv 10+4.

Mutta nyt jonkun uuden tutkimuksen mukaan 2desiäkin kofeiinijuomaa on jo liikaa ja kuulemma kaksinkertaistaa keskenmenoriskin :o

Nyt mua vaivaa, että onko kahvin juonnistani ollut jotain haittaa sikiölle ja uskaltaakos sitä enää juoda edes sitä yhtä mukillista aamuisin?

Se mua vaan ihmetyttää, että jos alkuraskaudessa normaali keskenmenoriski on noin 50% ja mä join silloin vielä ihan älyttömästi kahvia (useamman kupin päivässä), niin eikös silloin tuon tutkimuksen mukaan keskenmenoriski ois ollut 100% eli mulla ois siis pitänyt mennä sen tutkimuksen mukaan kesken jo aikoja sitten :laugh: Kuitenkin kaikki on ollu ok; sydänäänetkin kuului neuvolan dopplerilla viikko sitten oikein selkeästi ja hienosti...

Minä oon kaikkien neljän raskauden aikana ollut kahvin suurkuluttaja, eikä mitään vaikutuksia oo ollu...en ymmärrä nyt tätä paniikkia tästä =) :hug:
Kaikkihan vaikuttaa kaikkeen, jos tutkimaan aletaan =)

Jahvetti 38+5

Tässä raskaudessa en ole pystynyt juomaan kahvia juuri lainkaan,mutta esikoisesta join 2 kuppia päivittäin alusta loppuun,ja ihan täysaikainen terve poika syntyi...Mä luulen kanssa että keskenmeno on monien asioiden summa.

eiköhän se ole monien asioiden summa, enkä mäkään ymmärrä tota kahvihössötystä mikä nyt on noussut. Eihän se mikään uusi asia ole ettei kofeiinia suositella raskauden aikana o_O Kyllähän siitä nyt kaikki odottajat melkein on tietoisia.

Tottakai se vaikuttaa vaikkei suoraan keskenmenoa aiheuttaisikaan. Nostaa sitä riskiä kuitenkin. Senpä takia monissa maissa kofeiini on kokonaan kielletty. Eikä sitä asiaa muuta se että monet juovat kahvia, se nopeuttaa silti aineenvaihduntaa hurjasti. Itse en alkuraskaudessa pahoinvoinnin takia pystynyt juomaan ollenkaan, myöhemmin närästyksen takia ja nyt menee kupponen silloin tällöin.

Minua ei stressaa se, etten raskausaikana juo yhtään kahvia. Helppohan se on jälkeenpäin ajatella, että joinpa paljon kahvia ja mitään ei sattunut. Mutta jos sen keskenmenon saisin, niin siinäpä voisin sitten miettiä että miten suuri osuus kofeiinilla siihen oli. Joten nämä mahdolliset riskit poissulkemalla, tiedän ainakin että itse olen tehnyt kaikkeni jotta raskaus sujuisi hyvin. En suoraan sanottuna ymmärrä joittenkin välinpitämättömyyttä ja uhkarohkeilua näissä asioissa. Luuleeko joku tosiaan, että ne tutkimukset tehdään ihmisiä kiusatakseen, jotta eivät enää ostaisi kahvia :whistle:

Mä lopetin kans kahvinjuonnin samasta syystä ku Emilyn. Haluan ainakin itse tehdä kaiken siten, etten vain aiheuta omilla teoillani lisäriskejä keskenmenoon jne. Ei tarvi ainakaan sitä surra, jos jotain kamalaa sattuisi. Kukin tyylillään :)

Yhteistyössä