Kahvi ja raskaus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja rouvaliini
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

rouvaliini

Aktiivinen jäsen
24.09.2007
4 613
0
36
Eilen oli keskustelua siitä tutkimuksesta jossa todettiin et kofeiini kaksinkertaistaa keskenmenon riskin. Soitin äsken äitiysneuvolaan ja kysyin asiasta. Se kuulemma pitää paikkansa sillon jos kahvia menee litratolkulla päivässä. Turvallisin mielin voi kuulemma juoda 3 kupillista. Teelle ei oo mitään rajotteita kun siinä on paljon vähemmän kofeiinia. Samoin kokis et jos se ei oo jatkuvassa käytössä ni ei vaaraa. Tosin energiajuomat on kiellettyjä. Joten mammat ihan rauhassa voitte edelleen kahvia juoda. Käytännössä kuulemma ei neuvolassa oo todettu keskenmenoilla ja kofeiinilla olevan yhteyttä. Se tutkimus oli tilastollisesti tehty jollonka sitä ei kannata ihan orjallisesti tuijottaa. Järkeä saa käyttää.

No mä join alkuraskauden jälkeen tasaista 5 kuppia- pannun päivässä, satunnaisesti saatoin nauttia energiajuomaa kun se maku himotti niin mahdottomasti..ja normaalisti suju raskaudet. Poikkeuksia toki on, toiset on herkempiä.

Tuosta höyryttiin siellä sun täällä eri palstoilla eilen. Itse yritin sanoa jo silloin, että kovin pieni otanta enkä usko, että mitään merkitystä minkään suhteen. Ja että aina on tiedetty ettei sitä kahvia kannata kitata järjettömyyksiä, mutta yleensä alkuraskaudessa elimistö tekeekin stopin itse sille.

Miulle neuvolasta jaetussa oppaassa on teenkin määrä pistetty max 3-4 kuppia päivässä. Kahvia sallitaan siinä vielä vähemmän, mutta ei se miuta haittaa kun ei koko raskauden aikana oo voinu vähempää tehä mieli kahvia, se oliki eka oire. Teetä oon kyllä lipittäny enemmänkin toisinaan, mutta meillä juodaan pienistä laseista, eikä mukeista, joten ehkä 8 lasia vastaa 4 mukia.

Muistaako teistä kukaan muuten, että joskus olis ollu juttua jostain hedelmästä, jota ei saa syödä raskaana?

Alkuperäinen kirjoittaja Katja87:
Mulle sanottiin äitiysneuvolassa, että jos ei juo kahvia, niin voi juoda vastaavan määrän energiajuomaa. Näköjään käytännöt vaihtelee..

Mä oon juonut 1 kerran tässä raskaudessa 1/3 osan tölkistä energia juomaa, pari tuntia ennen neuvolaa.Vauvan syke on aina ollut 120-130 ja tuona päivänä se oli 160-170, eli mä en kyllä enään uskaltas juoda edes yhtä hörppyä.

Alkuperäinen kirjoittaja eräs äiti 79:
Muistaako teistä kukaan muuten, että joskus olis ollu juttua jostain hedelmästä, jota ei saa syödä raskaana?

Miulla oli tästä pikkusesta hirvee himo kiiwiin ja alkuraskaudesta söin niitä oikeesti pussitolkulla... LillaSysteri sitten yhessä vaiheessa sano ettei saiskaan syödä :o En sitten koskaan tarkistanu asiaa... Himokin loppu aikanaan...

Kaveri kehui, kuinka oli syönyt 1-2 pakettia maksalaatikkoa joka ikinen päivä koko raskauden ajan. Ei kuulemma vaikuttanut mitenkään lapseen.
Olihan sillä kouluun mennessä kuitenkin adhd-epäily. :o

eikös se ollut jenkkitutkimus? ne nyt hysterisoi ihan kaikesta. sen 3 kuppia mulle on molemmissa raskauksissa sanottu, mutta eipä kauheasti kahvi maistu.
Pepsiä menisi kyllä pari litraa päivässä helposti.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mulle sanottiin äitiysneuvolassa, että jos ei juo kahvia, niin voi juoda vastaavan määrän energiajuomaa. Näköjään käytännöt vaihtelee..

Mä oon juonut 1 kerran tässä raskaudessa 1/3 osan tölkistä energia juomaa, pari tuntia ennen neuvolaa.Vauvan syke on aina ollut 120-130 ja tuona päivänä se oli 160-170, eli mä en kyllä enään uskaltas juoda edes yhtä hörppyä.

Varmasti olis sit kahvikupillisen jälkeen ollut vielä korkeempi syke, kun kahvissa on enemmän kofeiinia. Ja se kofeiini nostattaa sitä sykettä.

Alkuperäinen kirjoittaja vartooja:

Miulla oli tästä pikkusesta hirvee himo kiiwiin ja alkuraskaudesta söin niitä oikeesti pussitolkulla... LillaSysteri sitten yhessä vaiheessa sano ettei saiskaan syödä :o En sitten koskaan tarkistanu asiaa... Himokin loppu aikanaan...

kyllä kiiviä saa syödä, sehän on oikein suositeltukin c-vitamiinipitoisuutensa takia. ainakin mulle ravintoterapeutti oikein hehkutteli kiiviä, josta itekin tykkään.

Hmmm. Ihan kuin se olis ollu joku toinen hedelmä... Miuta ärsyttää kun en muista. Jotain oli, että se (muka) aiheuttais keskenmenoja tai jotain...

Varmasti olis sit kahvikupillisen jälkeen ollut vielä korkeempi syke, kun kahvissa on enemmän kofeiinia. Ja se kofeiini nostattaa sitä sykettä.

No kahvia mä juon sen 3-4kuppia päivässä että eipä ole niin vielä tapahtunut kertaakaan että kahvin vuoksi olisi ollut korkeampi syke.

Hmmm. Ihan kuin se olis ollu joku toinen hedelmä... Miuta ärsyttää kun en muista. Jotain oli, että se (muka) aiheuttais keskenmenoja tai jotain...
Kiivi se oli :headwall: ja mä söin loppuraskaudessa varma kiiloja niitä päivässä :headwall:

oliko papaija? sitä ei ainakaan suositella raskaana oleville. aiheuttaa supistuksia muistaakseni.

Yhteistyössä