Meillä on parivuotias ollut vauvasta kamalan mustasukkainen ja tässä nyt muutama kuukausi on sitten tasapainoiltu kahden lapsen huomioimisen välillä. Eli aina tuntuu, että jos liikaa huomioi vauvaa, ei isompi saa huomiota ja jos taas huomioi isompaa, niin vauvaa syrjitään. Mummolassa ollaan oltu paljon, siellä isompi saa enemmän huomiota ja on serkkuja, joiden kanssa leikkiä.
Hyvä päivärytmi auttaa paljon, eli mennään esikoisen rytmin mukaan. Vauva tietysti nukkuu kun nukkuu, onneksi vielä niin paljon, että mulla on aikaa leikkiä kahdestaan isomman kanssa. Ja sitten kun vauva on hereillä, isompi väkisinkin joutuu odottamaan ja olemaan itsekseen. Siihen on vain opittava, kamalia raivareita saa välillä tai sitten kiukuttelee tekemällä jotain kiellettyä, mutta silloin sanon vain, että nyt meille on tämä vauva tullut ja sitä täytyy hoitaa niin kuin sinuakin on pienempänä hoidettu ja kunhan vauva kasvaa kun sitä hyvin hoidetaan, niin sitten voitte yhdessä tehdä kaikkea hauskaa. Eihän parivuotias vielä varmaan osaa ajatella noin pitkälle tulevaisuuteen, mutta tuleepahan hänet ainakin huomioitua noissa tilanteissa ja tajuaa kuitenkin sen, että tälle asialle ei mitään voi eikä kiukuttelu auta eikä vauva lähde meiltä pois.
Iltaisin onneksi mies osallistuu lastenhoitoon, ja alusta asti onkin hoitanut vauvaakin täysin (paitsi ei tietenkään imetä...). Miehen osallistuminen on minusta vielä tärkeämpää nyt kahden lapsen kanssa kuin yhden lapsen kanssa ja mahdollistaa myös minun oman vapaa-ajan eli voin iltaisin käydä jumpassa tai kaupassa kun mies on lasten kanssa kotona.
Meillä esikoinen osaa onneksi syödä itse, eli voi esim. jättää syömään kun vaihdan vauvalle vaippaa tai imetän siinä ruokapöydässä. Pottaharjoittelu jäi kesken, esikoiselle tuli ihan selvästi taantumaa kun vauva tuli eli haluaa, että hänellekin vaihdetaan vaippaa kun kerran vauvallekin eikä suostu enää niin usein potalle.
Molemmat onneksi nukkuu rauhallisesti, tosin ihan eri rytmissä. Mutta jos vauvalla olisi samanlainen koliikki kuin esikoisella aikoinaan oli, olisi kyllä ihan kamalaa! Silloin valvottiin aina kahteen-kolmeen yöllä ja kun esikoinen herää klo 7, ei saatais nukkua kuin muutama tunti.
Välillä on tosiaan rankkaa, mutta lohduttaudun sillä, että kohta jo helpottaa kun nämä leikkivät keskenään, eikä tarvi sitten enää vauva-aikaa elää kun tästä on päästy yli.