Kahden tai useamman lapsen äidit, tarviisin vähän rohkaisua

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kertoisitteko
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kertoisitteko

Vieras
Meille on toinen lapsi tulossa reilu kuukauden päästä ja synnytys pelottaa. Ensimmäisen kohdalla ei pelottanut... Mulle kesti ensimmäisessä avatumisvaihe 17tuntia ja 30min. Ponnistusvaihe 1 tunti ja 37 min. Lopulta vedettiin imukupilla ulos.

Eli kyselen nyt minkäverran teillä on ensimmäisestä kestänyt, entä toisesta? Onko toivoa, että toisen synnyttäminen ei kestäisi noin pitkään, etenkin toi ponnistusvaihe ja tulisko ilman imukuppia. Neuvolassa on ollut puhe, että kävisin pelkopolilla.

Karkea sääntö on, että toinen synnytys on puolet ensimmäisen kestosta. Ei siis tientenkään kaikilla, mutta usein näin. Meillä piti hyvin paikkansa:

Esikoiselta avautuminen 4h45min, ponnistus 15min
Toiselta avautuminen 2h50min, ponnistus 7min

Mulla ensimmäisessä (käynnistys) avautuminen kesti 3 tuntia, mutta ponnistus 1h50min!!! Ja vedettiin lopulta imukupilla ulos.
Toisessa (käynnistys) avautuminen kesti 7 tuntia ja ponnistus VAIN 10min!!!!
:D Että....mun kokemusten perusteella, ÄLÄ PANIKOI!!! :hug: =)

3. synnytys (käynnistys) avautuminen n. 4h + ponnistus 5min
4. synnytys avautuminen 10h + ponnistus 5min

Eka oli n.12 h,ponnistusvaihe tunnin,ei ollut kaukana imukuppi.Toinen oli 5h,ponnistusvaihe 2 min. Että allekirjoitan sen,että toinen on helpompi.Varmaan riippuu tosin miten pitkä väli synnytysten välillä on,mulla oli alle 2v.

Yleensä toisen lapsen kohdalla synnytyksen kesto suurinpiirtein puolittuu. Itsellä eka synnytys 17-vuotiaana kesti 14h ja ponnistusvaihe 26min. Nyt toisen saadessani 22-vuotiaana kesto oli 6h ja ponnistusvaihe 11min, eli nopeutui huomattavasti! Ja ennenkaikkea minusta oli nyt tokalla kerralla hyvä, kun tiesin mitä tuleman pitää, niin pystyin varautumaan ja osasin otta supistuksetkin aivan erilailla vastaan. Olisin todennäköisesti pärjännyt jopa ilman puudutetta!

Tietenkin jokainen synnytys on omanlaisensa kokemus, mutta hieman yleistäen: Se toka tulee paljon helpommin!! Tsemppiä paljon ja pelko pois!

Mulla eka 4h 27min,toinen 4h25min,kolmas 5h10min ja nuorimmainen 3h18min.Eipä oo paljo ehtinynnä mietiskelemmää millo olis aika lähtee,onneks ei ollu pitkä matka .Nykyisessä asuinpaikassa en varmaan ehtis sairaalaan asti :D :whistle:

Niinhän se varmaan useimmin on että toinen on nopeampi. Mutta varmaks nyt sitä ei kukaan tiedä. Meille on kanssa toinen tulossa helmikuussa,esikoisen syntymä oli helppo ja nopea,kokonaisuudesaan 6h ja ilman kivunlievitystä meni (paitsi ilokaasu). Sillon en osannut pahemmin pelätä mutta nyt vähän jännittää...oon kuitenkin yrittänyt tsempata itseäni että menen soitellen sotaan ja tilanteesta riippuen pyydän kaikki mahdolliset kivunlievitykset jos siltä tuntuu,edellisestä pyysin buranaa! :laugh:

Luota siihen että kaikki menee omalla painollaan ja käy vaikka siellä pelkopolilla. :hug:

Alkuperäinen kirjoittaja juu:
Eka oli n.12 h,ponnistusvaihe tunnin,ei ollut kaukana imukuppi.Toinen oli 5h,ponnistusvaihe 2 min. Että allekirjoitan sen,että toinen on helpompi.Varmaan riippuu tosin miten pitkä väli synnytysten välillä on,mulla oli alle 2v.

Mulla neljä vuotta edellisestä ja osin just synnytyksen takia. Silloin totesin, että ei enää ikinä, ja nyt olis kohta edessä.

Eka synnytys kesti 12 tuntia (josta ponnistusvaihe 1 h 7 min)
Toinen synnytys kesti vain 3-4 tuntia (ponnistusvaihe 8 min)

Molemmat synnytykset olleet helppoja ja ihania, mutta kuopuksen oli helpompi kuin esikoisen.

Mulla melko samanlanen ensimmänen synnytys kun sulla eli kesti melkein 17 tuntia, ponnistusvahe 1h15min ja kanssa imukupilla.
Toinen ja kolmas olivat sitten paljon helmpommat. (tosin molemmat käynnistettiin raskausmyrkytyksen takia) Toinen kesti n.4h30min, ponnistus 9min. Kolmas n.2h45min, ponnistus 5min.
Että mulla ainakin on olleet nopeampia. Tosin tuo käynnistys saattoi vaikuttaa..

Ekalla kerralla, kaksoset, synnytys kesti 20,5h josta ponnistusvaihe kesti 52min
Tokalla kerralla synnytys 6h ponnistusvaihe 15min

ai niin ja ekalla kerralla imukuppi vauva a:n kohdalla ja toisessa synnytyksessä myös...

Mulla ensimmäisen synnytyksen (käynnistettiin) kestoksi merkattiin muistaakseni 16 tuntia, ponnistusvaihe kesti 25minuuttia ja vedettiin lopulta imukupilla ulos vauvan sydänäänien heikennyttyä, vauva syntyikin todella huonokuntoisena, koska oli nielaissut vihreää lapsivettä.
Toisen kohdalla tietysti aloin pelätä loppuraskaudesta, mutta kaikki menikin todella hyvin, avautumisvaihe oli melko pitkä 12 tuntia, mutta ponnistusvaihe mitä siis todella pelkäsin etukäteen vain 5 minuuttia. Ikäeroa meidän lapsilla on tasan 2 vuotta.

Tsemppiä synnytykseen, kaikki menee varmasti hyvin! :)

Eka alkoi vesien menolla ja synnytys kesti 3h15min.
Toka supistuksilla ja kesti 3h45min.
Kolmas taas vesillä ja kesti 2h50min.

Toka oli kivuliain, kun vedet painoi ja teki ikävää ponnistustunnetta mutta toisaalta se oli myös rauhallisin ja siinä olin kaikkein parhaiten tilanteen tasalla. Ylipäätään mun synnytykset on olleet nopeita ja helppoja eli ehkä mun kokemuksista ei niin ole sulle apua.

Lapset on muuten syntyneet aina vain aikaisemmin. Eka rv38, toka rv37+2, kolmas rv36+1.

Yhteistyössä