kahden lapsen nukuttaminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pöööh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pöööh

Vieras
Miten yksinhuoltajat tai ne ketkä joutuu muuten vain selviytymään illoista yksin useamman lapsen kanssa, saa lapset nukkumaan ajoissa? Meillä on välillä ihan hyviäkin iltoja, mutta vain jos vauva ja 3 v. nukahtavat samaan aikaan. Jos jompikumpi ei nukahdakaan, niin sitten ei toinenkaan. 3. v ei siis suostu nukahtamaan yksin, ei ole onnistunut vauvan syntymisen jälkeen. Sitten jos toinen valvottaa niin toiseltakin menee uniaika ohi ja ketjureaktio on valmis ja multa menee ohi se ainoa oma aika illasta kun saisin olla rauhassa. Ärrrrsyttää välillä.

Mulla on 2kk vauva jota siis imetän ja 3-vuotias. Jos yksin hoidan nukuttamisen, niin pyrin saamaan vauvan unten maille eka. Jos se ei onnistu, niin luen esikoiselle satua samalla kun vauva syö. Yleensä molemmat nukahtaa alta puolen tunnin, vauvaakin tuntuu ääneen luettu satu rauhoittavan.

Ja ehdottomasti esikko nukkumaan vasta kun se on tarpeeksi väsynyt. Tai jos käy ylikuerroksilla niin jotain muuta rauhoittavaa ennen sänkyyn menoa ettei mene ihan hulinaksi.

Joo noin se onnistuukin parhaiten, että nukkumaan mennään vasta kun isompi on tarpeeksi väsynyt ja nukahtaa nopeasti. Silloin ei niin haittaa, vaikka vauva ei vielä nukahtaisikaan, jos esikoinen ehtii nukahtaa sinä aikana kun imetän. Mutta se vaatii myös sitä että vauva on nälkäinen. Jos tissi ei maistu, eikä vauva nukahda niin se jää siihen ähisemään ja pyörimään, eikä esikoinenkaan sitten nuku vaikka olisi kuinka väsynyt.

Tuo olis kyllä myös hyvä jos saisi esikoisen omaan huoneeseen nukkumaan ja niin olikin aluksi, mutta se kävi jotenkin liian sydäntäraastavaksi. Ja nukkumaanmenemiset meni tosi vaikeiksi, en oikein niistä selvinnyt yksin. Taivuin sitten siihen että esikoinen saa nukkua samassa huoneessa meidän kanssa toistaiseksi. Vauvan tulo oli tietysti hänellekin tavallaan rankka asia.

Nyt sain vihdoin tuon vauvankin nukkumaan. Ja kohta tässä jo itsekin saa painua yöpuulle.

Esikoinen oli 2 v 10 kk kun kuopus syntyi ja paljon olen heitä yksin nukuttanut. Mentiin kolmistaan meidän parisänkyyn ja vauva nukahti tissille ja esikoinen viereen. Nostelin sitten nukkuvat lapset omiin sänkyihinsä.

Mä oon erinäisistä syistä hoitanut aina iltatoimet ja nukutuksen yksin. Kuopuksen ollessa vauva esikoinen oli 3v ja nukahti joskus itsekseen mutta pääasiassa rauhoittui paremmin kun olin vieressä tai ainakin samassa huoneessa. Kuopuksella alkoi illan kipuitkut aina siihen aikaan kun esikoinen kävi nukkumaan. Siinä mä hytkyttelin refluksikipua itkevää vauvaa samalla kun toisella kädellä silittelin isompaa unten maille. Ihme kyllä isosisko nukahti usein juuri silloi kun pikkuveljen itku oli kovimmillaan. Sitten alkoi mun oma aika, eli istuin sohvalla imettämässä vauvaa uneen ja annoin nukkua sylissä mahdollisimman pystysdä tai laskin sänkyyn nukkumaan valmistaakseni itselleni iltapalaa (yöpalaa). Avainasemassa jaksamisen suhteen taisi olla sen hyväksyminen, että tämä vaihe on nyt tällainen ja tässä vaiheessa mun oma luksusaika on sitä, että televisiosta tulee kiva ohjelma, jota katon vauva sylissä. Ei tietysti onnistu enää liikkeelle haluavan vauvan kanssa...

Yhteistyössä