Kahden alkion siirto, kolmois- tai neloisraskauden riski?

Kysymys siis kuuluu, että onko teidän lääkäri puhunut kahden alkion siirron yhteydessä riskistä että alkiot jakautuisivat vielä kohdussa komeksi tai neljäksi alkioksi?

Meidän pitää maanantai aamuun mennessä päättää montako siirretään ja lääkäri kovasti painotti tota riskiä. Mä olen aina kuvitellut, että kahden alkion siirrossa ei edes kaksoisraskauden riski ole kovin suuri. Meillä on viimeinen hoitokerta julkisella menossa ja taustalla on yksi biokemiallinen raskaus.
 
Moi Siisami!

Toki tiedän, että alkiot voivat jakautua vielä erillisiksi siirro jälkeenkin, mutta ekaa kertaa kuulin, että lääkäri sitä painottaisi ja vielä kovastikin. Meille siirrettiin kaksi ja kun kaksosraskaus todettiin kysyin lääkäriltämme Fertinovassa, onko teille sattunut koskaan niin, että kohdussa möllöttelisikin kolme sikiötä. Eipä ollut sen klinikan historiassa, mutta silloin lääkäri sanoi, että onhan se toki periaatteessa mahdollista. Kuitenkin se kuulostaa ja vaikuttaa olevan NIIN epätodennäköistä, kun tosiaan kaksosraskauskin jo sitä on, että en miettisi tuota riskiä ollenkaan.

Onnea siirtoon ja jos saa antaa kaksosodottajan mielipiteen, siirtäkää kaksi =)
 
Hei,

Minulel siirretty kolme kertaa kaksi alkiota eikä yksikään kiinnittynyt. Lekurit piti parempana vaihtoehtona siirtää kaksi kuin yhden, koska jotenkin tukevat toistensa kiinnittymistä ja usein heikompi sitten ei lopulta jatka kehittymistä.
Tsemppiä!
 
Uskaltaisin minäkin suositella kahden siirtoa, kun onkos sulla jo muutama ivf takana, vai mitä? Tuolla toukokuun pinossa tätä vähän kommentoinkin jo eli meille lääkäri neutraalisti kertoi että toinen alkio voi auttaa sitä toista kiinnittyyn. Meille se antoi toivoa. Tosin jos olisi ollut 2 toppia niin olisin miettinyt pidempään...siinä olisi voinut kasvaa jännitys kaksosraskauden suhteen. Mutta on kyllä varmasti ihan uskomattoman harvinaista että kahden siirrolla päädyttäis kolmosiin ja nelosiin - meille lääkäri ei edes maininnut tollasesta, mutta tietysti muistutti että kaksoisraskaus on riskiraskaus.

Onnea päätökseenne!
 
Mä olin kieltämättä todella hämmästynyt tosta painotuksesta. Ollenkaan ei maininnut siitä, että kaksoisraskaus on riskiraskaus vaan nimenomaan puhui kolmesta tai jopa neljästä. Mä olen ihan valmis siirtämään kaksi mutta miestä ilmeisesti rupes lääkärin puheet arveluttamaan :kieh: Meillä nyt siis menossa 3. ICSI ja neljäs siirto.
 
Mun kaverille siirrettiin kaksi ja kolmoset tuli. No, mut se tuntuu kyl olevan aika harvinaista saada edes ne kaksoset. Mulle on siirretty kerran kaksi, muilla kerroilla yksi ja raskaus on alkanut yhdellä siirretyllä.
 
Voi hitsit. Kyllä se lääkäri nyt sai ajatukset ihan vääriin uomiin. Toivottavasti saat miehesi luottamaan kahden sirtoon. Mietitte vaan siinä sitä mahdollisuutta, että kaksi sieltä voi tulla ja onko se teidän elämäntilanteessa toivottu tilanne. MUTTA kolme tai neljä, ei todellakaan. Mulla jo maalaisjärki sanoo,että maljoilla kun seurataan alkioiden jakautumista varsin pitkälle ja jos jakautuminen siinä on "normaalia", miten se enää miksikään muuttuisi. Olisi mielenkiintoista tietää, kuinka monta tällaista ihmejakautumista tämä kyseinen lääkäri on uransa aikana kohdannut. Pöh!
 
  • Tykkää
Reactions: eskimopuikko
Biologi soitti hedelmöittymis tuloksia. Kymmenestä munasolusta vain seitsemän oli käyttökelpoisia ja niistä vain neljä hedelmöittyi normaalisti. Nyt sitten panikoidaan maanantaille tuleeko niistä mitään siirrettävää.

Kyselin siitä kolmoisraskaudesta ja biologi piti sen mahdollisuutta todella pienenä. Todella nihkeästi kuitenkin suhtautui kahden alkion siirtoon. Mä kun kuulemma olen näin nuorikin. Ikää kuitenkin jo 33 ja viimeinen julkisen hoito menossa niin miksi hemmetissä ne ei voi siirtää kahta. Ihan mun tuuria päätyä Suomen ainoalle klinikalle missä suhtaudutaan todella nihkeästi kahden alkion siirtoon. Nyt tuli taas ihan semmoinen tunne ettei tää tälläkään kertaa onnistu :'(
 
Julkisella puolella taidetaan suhtautua nihkeämmin noihin kahden alkion siirtoihin kuin yksityisellä. Mulle on tehty kolme ICSIä yksityisellä, ja joka kerta oltaisiin oltu valmiita siirtämään kaksi, toki meidän lupa siihen kysyttiin. Olin ekan hoidon aikaan 33-v, nyt 34. Kahdessa ekassa hoidossa kuitenkin saatiin vain yksi kunnon alkio, eli eipä sitten tarvinnut miettiä montako siirretään. Näistä hoidoista ei tullut tulosta. Kolmannessa hoidossa saatiin 2 alkiota, ja molemmat siirrettiin, ja siitä plussasin, yksi sikiö löytyi. Raskaus kuitenkin meni valitettavasti kesken.

Mä olen jostain lukenut, että kahden alkion siirroista vain joka neljäs johtaa kaksosraskauteen, ja kolmos- tai nelosraskaudet ovat vielä paljon paljon harvinaisempia. Eli kyllä mä ainakin ihan mielelläni otan kaksi alkiota, silloin onnistumismahdollisuus on kuitenkin paljon isompi kuin yhdellä.

Tietysti on sitten niitä tilanteita jolloin kaksosraskaus olisi jostain syystä tavallista isompi riski (esim. äidillä jokin sairaus, kohdussa jotain poikkeavaa tms.) , silloin tietenkin on perusteltua siirtää vain yksi alkio.
 
Mäkin olen ymmärtänyt, että julkisella puolella ollaan nihkeämpiä ja "hauskaahan" tässä on se, että me ollaan nyt yksityisellä klinikalla julkisen lähetteellä. TAYS:ssa oli jo viimeksi hilkulla etteivät siirtäneet kahta niin nyt saa sitten kynsin ja hampain tapella kahden siirron puolesta. Mitään poikkeavaa mulla ei ole, en edes ole mitenkään erityisen hentorakenteinen :LOL:
 
Meille siirrettiin ekassa PAS:ssa 1 alkio, joka ei kiinnittynyt. Seuraavassa PAS:ssa siirrettiin kaksi alkiota, joista toinen lähti kehittymään. Nyt menossa rv 21+6. Meillä lääkäri sanoi yksityisellä, että kahden alkion siirrossa paremmat mahdollisuudet onnistua, ja mun iän ja terveydentilan huomioiden (33 v.) ei kaksoisraskaus olisi ollut mikään riski.

Suunnitelmissa olisi tämän vauvan kaveriksi vielä sisarusta jos luoja suo kun pakkasessa vielä muutama alkio jäljellä. Jatkossakin meille siirretään 2 alkiota kerralla..

Pidän paljon peukkuja, että onnistutte pian! :hug:
 
Mulle on siirretty TAYSIn puolella kahdesti kaksi alkiota ja sitten kerran yksi kun ei enempää ollut. Nyt lahjasoluhoidossa saatiin TOP alkio eikä edes kahden siirtoa harkittu (siis lääkäri ei suostunut harkitsemaan) Oltiin nyt yksityispuolella. Mistään en ole edes plussaa tikkuun saanut. Kaksosraskaushan on aina riskiraskaus, vaikka kaikki menisis hyvinkin, koska riski ennenaikaiseen synnytykseen on aikas paljon kohonnut. Kaikki voi toisaalta mennä ihan hyvinkin.

 
mä tiedän yhdet kahden alkoin siirrosta syntyneet kolmoset ja otsellä on kahden siirrosta syntyneet kaksoset. Se kyllä kannattaa tiedostaa, että kaksosraskaus on myös terveelle nuorelle naiselle riskiraskaus, yllättäviä komplikaatioita voi tulla niin äidille kuin vauvoillekin. Ja kun mitään ei koskaan voi etukäteen tietää niin ratkaisu on tietysti vaikea. Toisaalta ongelmia voi tulla yhdenkin vauvan odotuksessa. Onnea päätökseenne :flower:
 
Kiitos kaikille vastauksista. Loppuen lopuksi ei paljon jäänyt pohdittavaa kun oli yksi ainoa kunnollinen alkio siirrettävänä. Nyt kuitenkin kyydissä yksi 8-soluinen, 1-laatuluokkaa oleva yksilö.

Sitten taas piinaillaan
 
Hei Meillä näyttää siltä että IVF hoitoja aloitetaan. Ihan mielenkiinnosta, onko lääkärit yleensä yhden vai kahden alkoin siirron kannalla? Mä olisin aivan valmis kahden alkion siirtoon. Mietin vaan että jos ehdotetaan yhden siirtoa, onko mahdollista saada lääkärin pää kääntymään. Siisami: Kuinka monta kertaa sinulle on hoidot tehty julkisella? Montako kertaa siellä yritetään? Toivotaan että nyt tärppäisi =)
 
No meillä menossa toinen icsi ja lääkäri sanoi heti laittavansa kaksi alkiota. Ja TOP-alkioita ovat molemmat. Kyselin sitten sitä kaksosraskauden riskiä (meillä suvussa kaksoset) ja siihen lääkäri vaan sanoi, että on melko epätodennäköistä, että alkaisin odottaa kaksosia.
 
Gerlin: Mulla on nyt menossa kolmas hoito. Julkisella puolella olen mutta viimeinen hoito tehtiin maksusitoumuksella yksityisellä. Tuntuu olevan ihan lääkäristä kiinni miten tohon kahden siirtoon suhtautuvat.
 

Yhteistyössä