Kahdeksan kuukauden ikäisen imetys ja kiinteät? Miten muilla??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pinecone
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Joo kiitos vinkeistä! :) Toki,olishan siinä omat hyötynsä ettei lapsi söis enää öisin mutta mua vaan huolettaa se ettei se sitten saa sitä maitoa läheskään tarpeeksi ja suunnilleen kuolee johonkin nestehukkaan ennenkun saan sen sitten oppimaan esim korvikemaidolle tuttipullosta tai edes juomaan pullosta vaikka omaakaan maitoa.Se on niin kummallinen,kun oon välillä yrittänyt antaa maitoa pullosta niin se maistaa sitä ja kun hoksaa että ai maitoa,no enpä sitten haluakkaan.

Puurot teet maitoon ja imetät kun herra haluaa. 8 kk on vielä pieni, vaikka palstalla tulet kuulemaan että noin iso ei saa sitä eikä tätä ja plaaplapaplaaa.

Meidän 1v 4 kk ei huoli edelleenkään maitoa mistään muualta kuin tissistä. Sekin on välillä takunnut, nyt taas menee hyvin. Turha stressi pois.

[QUOTE="äiti88";29235394]Puurot teet maitoon ja imetät kun herra haluaa. 8 kk on vielä pieni, vaikka palstalla tulet kuulemaan että noin iso ei saa sitä eikä tätä ja plaaplapaplaaa.

Meidän 1v 4 kk ei huoli edelleenkään maitoa mistään muualta kuin tissistä. Sekin on välillä takunnut, nyt taas menee hyvin. Turha stressi pois.[/QUOTE]

Toki kokeilen tuota puurojen maitoon tekoa! :) Mutta sitten taas tämä imettäminen silloin kun herra sitä itse haluaa tarkoittaa kertakaikkiaan että ei ollenkaan.Ehkä mulla oikeesti on vaan jotenki kummallinen ja itsepäinen maidosta tykkäämätön vauva!

Mulla tuli neuvolassakin sellanen olo kun selitin tätä tilanetta että mua ei edes oteta tosissaan tämän ongelman kanssa,kun siinä poika sitten alkoi kiukkuamaan ja sanoin hoitajalle että alkaa olla jo välipala aika niin terkka sanoi että joo voit sinä siinäkin häntä imettää jos haluat :D Nimenomaan kyllä minä voisin häntä imettää ihan milloin vaan ja missä vaan mutta kun se ei vauvalle kelpaa niin silloin se on pienoinen ongelma.. :D

Mutta siis iso kiitos teille kaikille vastanneille,musta on tosi ihanaa että saan näin paljon erilaisia ja hyviä kannanottoja tähän asiaan.=) Jotenkin huojentavaa että edes täällä mun kanssa jaksaa joku keskustella tästä asiasta ja pähkäillä,kun edes neuvolassa tähän asiaan ei puututa tosissaan!

Joo kiitos vinkeistä! :) Toki,olishan siinä omat hyötynsä ettei lapsi söis enää öisin mutta mua vaan huolettaa se ettei se sitten saa sitä maitoa läheskään tarpeeksi ja suunnilleen kuolee johonkin nestehukkaan ennenkun saan sen sitten oppimaan esim korvikemaidolle tuttipullosta tai edes juomaan pullosta vaikka omaakaan maitoa.Se on niin kummallinen,kun oon välillä yrittänyt antaa maitoa pullosta niin se maistaa sitä ja kun hoksaa että ai maitoa,no enpä sitten haluakkaan.

Ymmärrän sua täysin, kun meidänkään vauveli ei oo koskaan huolinut pullosta. Sen takia olen tehnyt töitä sen eteen, että on alkanut juoda nokkamukista. Mikään muki, josta pitää aktiivisesti imeä ei kelvannut sekään, vaan maidon pitää tulla vapaasti. Korvikemerkkiä piti vaihtaa parikin kertaa ennen kuin tottui makuun, NAN oli täysin schaissea (:D), mutta Tuuti alkoi sitten piiitkän taistelun jälkeen kelvata. Makuun oppi siten, että aloin laittaa sitä ruokaan. Pumpulla ei nimittäin itselläkään heru yhtikäs mitään niin sen takia opetin juomaan myös korviketta. Lisäksi opinnot alkaa joten pakkohan vauvan on juoda muutakin kuin tissimaitoa, meillä siis. :)

Pari tapausta tunnen, joissa lapsi ei suostunut lipittämään päivällä mutta öisin heräsivät sitten tooodella tiheästi syömään ja heillä se sama trendi jatkui kunnes noin 1,5-vuotiaina vanhempien mitta tuli täyteen, eli eivät itse lopettaneet tuota tapaansa. Senkin takia kehottaisin miettimään sitä yösyötön lopetusta, mitä vanhemmaksi ne kasvaa sen vaikeammaksi se saattaapi mennä.

Ala lantraamaan sitä korviketta ruokiin, puuroihin saa uppoamaan todella hyvin ja uskon että jonkun ajan päästä alkaa tottua kyllä makuun jo ihan juomanakin. Meillä vieläkin lämmitetään sitä, kylmänä ei suostu ottamaan eli siinäkin yksi vinkki :)

Tsemppiä, ei se vauva niin nopsaan kuivu eikä kannata sokeasti miettiä sitä 600milliä. Vauvatkin on yksilöitä :)

Sen takia, että ne yöunet on tuossaiässä jo aika tärkeät ja hullua herätellä syömään jos vauva (vieläpä tuon ikäinen!) haluaisi nukkua muuten. 8 kuukautta kestävä imetys on jo tosi hyvin ja voihan se olla että kun lopettaa yöimetyksen niin alkaa se tissi kelvata päivällä. Tai jos ei sitten kelpaa, niin sitten vauva haluaa lopettaa. Suotakoon se sille jo tuossa iässä :) minä olisin vaan tyytyväinen jos omani (9kk) alkaisi kieltäytyä rinnasta, kohtahan sitä voi muutenkin siirtyä jo normimaitoon.

Niin no ei meillä tarvi herättää vauvaa syömään, heräilee öisin niin törkkään tissin suuhun (tuttikin varmasti riittäisi), jotta edes joskus syö tissiä.
Mutta itse en tosiaan halua vielä lopettaa imetystä, koen että siitä on niin paljon terveyshyötyjä, että haluan edes vähän aikaa vielä imettää, edes vähän.

Toki kokeilen tuota puurojen maitoon tekoa! :) Mutta sitten taas tämä imettäminen silloin kun herra sitä itse haluaa tarkoittaa kertakaikkiaan että ei ollenkaan.Ehkä mulla oikeesti on vaan jotenki kummallinen ja itsepäinen maidosta tykkäämätön vauva!

No öisin kuitenkin jos huolii unissaan niin silloin? :) onko aina ollut tuollainen ettei halua tissiä vai milloin alkoi? Toisethan vaan lopettaa itse sen tissinsyömisen, voi olla että se maito alkaa maistumaan itsellään jossain kohtaa kun ei tissiä enää syö. Eihän oo mitään ongelmaa; sammasta suussa tms joka tekee imemisestä epämiellyttävää? Tai onko sulla itselläs joku lääkitys tms joka olisi voinut yhtäkkiä muuttaa maidon makua, silloin kun alkoi tuo maidon hylkiminen?

Ymmärrän sua täysin, kun meidänkään vauveli ei oo koskaan huolinut pullosta. Sen takia olen tehnyt töitä sen eteen, että on alkanut juoda nokkamukista. Mikään muki, josta pitää aktiivisesti imeä ei kelvannut sekään, vaan maidon pitää tulla vapaasti. Korvikemerkkiä piti vaihtaa parikin kertaa ennen kuin tottui makuun, NAN oli täysin schaissea (:D), mutta Tuuti alkoi sitten piiitkän taistelun jälkeen kelvata. Makuun oppi siten, että aloin laittaa sitä ruokaan. Pumpulla ei nimittäin itselläkään heru yhtikäs mitään niin sen takia opetin juomaan myös korviketta. Lisäksi opinnot alkaa joten pakkohan vauvan on juoda muutakin kuin tissimaitoa, meillä siis. :)

Pari tapausta tunnen, joissa lapsi ei suostunut lipittämään päivällä mutta öisin heräsivät sitten tooodella tiheästi syömään ja heillä se sama trendi jatkui kunnes noin 1,5-vuotiaina vanhempien mitta tuli täyteen, eli eivät itse lopettaneet tuota tapaansa. Senkin takia kehottaisin miettimään sitä yösyötön lopetusta, mitä vanhemmaksi ne kasvaa sen vaikeammaksi se saattaapi mennä.

Ala lantraamaan sitä korviketta ruokiin, puuroihin saa uppoamaan todella hyvin ja uskon että jonkun ajan päästä alkaa tottua kyllä makuun jo ihan juomanakin. Meillä vieläkin lämmitetään sitä, kylmänä ei suostu ottamaan eli siinäkin yksi vinkki :)

Tsemppiä, ei se vauva niin nopsaan kuivu eikä kannata sokeasti miettiä sitä 600milliä. Vauvatkin on yksilöitä :)

Mä oonkin nyt yrittänyt opettaa tohon NAN maitoon ja ostin jos sitä NAN HA:ta että jos se ois mahalle parempaa,mutta ei mitään vaikutusta.Pitää siis kokeilla vaihtaa vaikka Tutteliin.Välillä musta vaan tuntuu et korvikemaidosta saa jotain mahakipuja kun sitten tahtoo yöllä itkeskellä enemmän,mutta kai se on ihan normaalia ennenkuin kunnolla tottuu.Ja toki kohtahan täällä ollaan sen 10kk että voi totutella tavalliseen maitoon,mutta olen siinäkin asiassa miettinyt että pitääkö meidän odottaa niin kauan että ns.korjattua ikää on se 10kk,hän kun on hieman keskosena syntynyt.Mutta tuo asiaa pitää vaikka ihan lastenlääkäriltä tarkistaa.=)

[QUOTE="äiti88";29235441]No öisin kuitenkin jos huolii unissaan niin silloin? :) onko aina ollut tuollainen ettei halua tissiä vai milloin alkoi? Toisethan vaan lopettaa itse sen tissinsyömisen, voi olla että se maito alkaa maistumaan itsellään jossain kohtaa kun ei tissiä enää syö. Eihän oo mitään ongelmaa; sammasta suussa tms joka tekee imemisestä epämiellyttävää? Tai onko sulla itselläs joku lääkitys tms joka olisi voinut yhtäkkiä muuttaa maidon makua, silloin kun alkoi tuo maidon hylkiminen?[/QUOTE]

Joo siis öisin kyllä yleensä huolii maitoa. :) Mitään ongelmaa ei pitäisi olla,ei lääkitystä tai muutakaan.Samanlaisia ruokiakin olen itse syönyt läpi imetysajan eli sekään ei pitäisi vaikuttaa.Tämä alkoi kun vauva oli noin 4kk,eli aika monta kuukautta olen asian kanssa jo taistellut.Ja voihan se olla että vauva on kyllästynyt itsekkin jo tähän taisteluun eikä huoli enää sitä vähääkään mitä joskus kesällä huoli..Ja siis siihen asti ennenkun tämä kieltäytyminen alkoi niin oli iltasinki monta tuntia tissillä ja oikea tissitakiainen muutenki.Sitten vain yhtäkkiä muuttui ääni kellossa.

Viimeksi muokattu:
Samanlaista meillä! Ihan samanikäinen poika ja imetys on takunnut jo heinäkuusta lähtien:(. Vaikeus imetyksessä alkoi jo paljon ennen kiinteiden aloitusta. Yhä kuitenkin imetän eikä poika pullosta/nokkamukista kunnolla osaa syödä. Saan pojan syömään rintaa päivisin niin että ennen päikkäreitä nukutaan hänet kantokopassa kevyeen uneen, ja sitten nostan rinnalle syömään. Ja heti päikkäreitten jälkeen puoliunisena syö hyvin. Välillä tää tuntuu niin säätämiseltä, mutta en oo oikein osannut vielä luovuttaakaan kun saan pojan kuitenkin syömään, vaikkakin vähän enemmän vaivaa joutuu näkemään. Esikoinen oli ihan toista maata, todella hyvä syömään rintaa. Imetys oli ihan täydellisen helppoa, onnistui missä vaan. En tiedä mikä nyt kuopuksen kohdalla mättää. Ehkä tutti, kiire ja ympäristön rauhattomuus, ja sitten suihkutissit. Samat rinnat oli kyllä esikoisen kanssakin;).

No niin,oon tässä nyt parina aamuna ja iltana keitellyt puurot korvikkeeseen.Mutta meidän herrapa ei suostu syömään sitä.....:mad: Miten se voi osata olla niin hankala?? Oon kokeillut nyt erimerkkisiä maitojakin mutta ei auta.Oisko tämmöseen kellään vinkkejä? Siis rupeaa vaan itkemään kun yrittää tarjota puuroa joka on tehty maitoon,tänä aamuna yritin soseuttaa banaaniakin sekaan mauksi mutta ei auttanut asiaa.Vesipuuroa kyllä syö vaikka monta lautasta jos antaa.Rupesin jo miettimään sellastakin vaihtoehtoa että onkohan meillä joku maitoallergia kun se on niin tarkka tuosta maidosta...

[QUOTE="Miiu";29236762]Samanlaista meillä! Ihan samanikäinen poika ja imetys on takunnut jo heinäkuusta lähtien:(. Vaikeus imetyksessä alkoi jo paljon ennen kiinteiden aloitusta. Yhä kuitenkin imetän eikä poika pullosta/nokkamukista kunnolla osaa syödä. Saan pojan syömään rintaa päivisin niin että ennen päikkäreitä nukutaan hänet kantokopassa kevyeen uneen, ja sitten nostan rinnalle syömään. Ja heti päikkäreitten jälkeen puoliunisena syö hyvin. Välillä tää tuntuu niin säätämiseltä,
mutta en oo oikein osannut vielä luovuttaakaan kun saan pojan kuitenkin syömään, vaikkakin vähän enemmän vaivaa joutuu näkemään. Esikoinen oli ihan toista maata, todella hyvä syömään rintaa. Imetys oli ihan täydellisen helppoa, onnistui missä vaan. En tiedä mikä nyt kuopuksen kohdalla mättää. Ehkä tutti, kiire ja ympäristön rauhattomuus, ja sitten suihkutissit. Samat rinnat oli kyllä esikoisen kanssakin;).[/QUOTE]
No sä ainakin sitten ymmärrät miten raskasta se on taistella sen syömisen kanssa,kun toinen ei sitä halua...Meillä on välillä ruvennut jo unissaaanki kieltäytymään maidosta,toki nyt on maistunut unissaan ihan ok kun olen antanut päivällä vain muutaman kerran!

Yhteistyössä