Kahdeksan kuukauden ikäisen imetys ja kiinteät? Miten muilla??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pinecone
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Pinecone

Uusi jäsen
20.11.2013
16
0
1
Moi!
Meillä on hieman yli 8kk poika,jota siis imetän.Hän syntyi hieman keskosena joten ollaan aloteltu kiinteät jo 3kk ikäisestä ja nyt menee siis viisi kiinteää ateriaa päivässä.Siihen vielä maidot päälle,noin viisi kertaa päivällä +yöimetykset.Tosin meillä on tuo imettäminen ollut ns.pakkopullaa jo kesästä asti,poika ei ottaisi maitoa ollenkaan jos saisi itse valita.Ei pullosta,eikä rinnasta tai mistään muustakaan joten olen siis imettänyt häntä neuvolan ohjeen mukaan kun hän nukkuu.Nokkamukilla saa menemään muutaman hörpyn vettä kiinteillä aterioilla.Neuvolasta meille sanottiin nyt viime kerralla että pitäisi saada vielä 600ml maitoa päivässä.Miten teillä muilla saman ikäiset syö ja onko kellään ollut samanlaista ongelmaa ettei maito tahdo kelvata?

Rupean olemaan jo aika väsynyt tuohon imetykseen kun siitä ei tahdo tulla enää mitään,mutta pullostakaan ei maito enää kelpaa.Öisin syö rinnasta moitteetta,välillä vain kerran tai sitten useammin..

Jos sitä ei sitten päivisin janota kun öisin juo? Hankala tilanne. Kohtapuolinhan voit tietysti alkaa antamaan esim. piimää tavallisesta mukista. Meillä ainakin tykkäsi piimästä kun hapanmaitotuotteita aloitettiin.

No kun olen miettinytkin sitä että uskallanko tehdä niin että en päivällä antaisikaan maitoa enää ja imettäisin öisin enemmän?Ja että riittääkö se tuo 6dl koko päivän nestemääräksi vai pitääkö siihen päälle saada menemään sitten vielä vettä.Tosi hankala on tilanne kyllä...Siinäkin mielessä että mitenpä sitä tuolta rinnasta mittaa että paljonko sieltä tulee kerralla maitoa.

Viimeksi muokattu:
Tuntuu, että vauvoilla jotka syö kiinteitä tosi hyvin ja joille ne on aloitettu aikaisin, on usein tuota ongelmaa. Meillä oli päinvastoin, eli vauva viihtyi hyvin rinnalla mutta söi kiinteitä aika nihkeästi. Mutta harvemmin kummassakaan tapauksessa on oikeasti syytä huoleen. :)

Isomman vauvan voi laskea saavan ainakin desin maitoa/imetyskerta. Ja osan maidosta voit syöttää puuron mukana eli tehdä puurot pumppaamasi maitoon tai korvikkeeseen. Jos haluat jo pikkuhiljaa imetystä lopetella, niin korvikkeeseen. Siispä jos imetät kolme kertaa vuorokaudessa ja sekä aamu-, että iltapuuroon menee 1,5 dl maitoa, on kiintiö täynnä. Eli jos rinta ei päivällä hereillä kelpaa, etkä enää jaksa asian kanssa taistella, niin riittää että imetät lapsen päikkäreillä ja pari kertaa yössä.

Meillä on kanssa keskosena syntynyt 10 kk poika. Imetys ei onnistunut, joten hän on saanut maidot alusta alkaen pullosta. Kiinteät aloitettiin 3 kk, tosin se oli pitkään aivan älytöntä räpellystä kun vauva vatasi silloin kooltaan alle kaksi kuista... Eihän sellainen osaa mitään sosetta kunnolla syödä. Ekat kuukaudet ruokamäärä oli suunnilleen teelusikallinen per ateria. Sitten puolivuotiaana alkoi sujua paremmin ja nyt kiinteitä menee reilu desi kerrallaan ja 120 ml maitoa siihen päälle viisi kertaa päivässä. Vettä ei ole vielä juotettu ollenkaan. Öisin hän ei ole syönyt sen 6 kk jälkeen kun alkoi iltaisinkin maistua kiinteät.

Kiitos paljon vastauksista :) Jotenkin itseänikin harmittaa kun tämä imetys on meillä ollut niin vaikeaa,silti olen kyllä jo kesäkuusta asti jaksanut taistella asian kanssa.Mutta nyt tuntuu että alkaa riittämään..Inhottavaa syöttää ns.väkisin kun aivan seleästi huomaa ettei toinen halua maitoa..

Mie imetin kuopusta lapsentahtisesti, ehkä sellaisen 8krt päivässä tuossa iässä. Söi hyvin sekä kiinteitä että rintaa ja imetys loppuikin vasta 1v8kk kun lopetin.. mutta anna vaan yöllä rintaa ja kokeile josko päivällä esim. ennen päiväunia jois paremmin :)

Meillä vauva 7kk syö 4 kertaa päivässä kiinteitä, aamulla puuro vastikkeeseen, lounaalla kasvis/lihasose+hedelmäsose, päivällisellä lihasose+hedelmäsose, iltapuuro vastikkeeseen. Tissiä ei suostu syömään enää kuin iltaisin/öisin pikaisesti ja hyvällä tuurilla saan päivällä syömään pikaisesti.

Olisin halunnut imettää pitkään, mutta kaikki on kokeiltu, ei syö niin ei syö. Edelleen yritän säännöllisin väliajoin, mutta yleensä kääntää vain pään pois. Maidon saanti varmistetaan aamupuuroissa. Joskus annan ruuan kanssa lisämaitoa/vettä, pullo ei kelpaa mutta nokkamukista menee.

Meillä sanottiin neuvolasta, että kun 3krt päivässä saa maitoa, niin kalsiumin saanti täyttyy sillä. Eli olen ajatellut, että ainakin saa puuroista ja syö sen verran tissiä. Mutta tosiaan eihän siihen puuroon mene kuin desi maitoa ja en usko että tissistäkään kovin paljoa syö. Ehkä pitäisi itsekin alkaa antamaan ruuan kanssa vastiketta, mutta olen ajatellut, että sitten ei ainakaan syö enää tissiä. Ja mikään pumppaushärdelli ei houkuta, maidontulo on muutenkin jo tyrehtynyt että tuskin enää pumppaamalla edes saisin.

Alkuperäinen kirjoittaja Vätti Räsynyt;29234823:
Meillä menee 1l päivässä maitoa, annan sen aina eri aikaan kuin ruuan eli aterioiden välissä niin on hyvin maistunut.

Voit uskoa että olen kokeillut ennen ja jälkeen ja välissä,mutta mitenkään ei maistu.Neuvolastakaan ei osata sanoa ratkaisua tähän asiaan.Näköjään meidän mies ei ole tissipoikia ollenkaan..Vaikka pienenä maistui todella hyvin.

Meillä menee siis aamupuuro,lounas,välipala,päivällinen ja iltapuuro.Joka kerta pieni purkillinen tai hieman enemmän.Puuroa menee sellainen ns.Teelautanen tai salaattilautanen..Olen lisännyt kiinteisiin aina vähän vettä että saa sitäkin kautta hieman nestettä.Sitten nokkamukista vettä.Mutta tuttipullosta ei halua edes yrittää juoda oli sielä sitten mitä vaa sisällä.Välillä olen keittänyt puurot korvikkeeseen,mutta poika ei pidä sen mausta joten ei syö läheskään niin hyvillä mielin kuin veteen keitettyä puuroa.Ihan kuin siinä maidossa,tulisi se sitten purkista tai tissistä,olisi joku vika tai maku miksi hän ei sitä juo tai syö..

Jos itse et yöimetyksistä väsy, niin jatka ihmeessä niitä. Minulla esikoinen kieltäytyi maidosta kokonaan, ei siis huolinut rintaa, eikä pulloa oli siellä sitten pumpattin tai korviketta. Pari kuukautta lähes maidosta aiheutti sen, että edelleen viisi vuotta myöhemmin käydään kasvukontrolleissa, eikä mitään muuta syytä ole löydetty kuin tuo maidon puuttuminen. Kuopuksella oli myös tuo sama kieltäytymisvaihe kiinteiden aloituksen jälkeen, mutta suunnittelin juurikin yöimetysten turvin sen yli ja pari kuukautta myöhemmin rinta alkoi taas maistua päivisinkin.

Sitä kieltäytymisvaihetta meilläkin sillon kesällä neuvolassa epäiltiin mutta kun se ei mennytkään enää ollenkaan ohi niin sitten ei osattu sieltäkään sanoa oikein muuta kuin että pakko syötä vaan.Kyllä minä öisin jaksan imettää,olen nykyään niin huono nukkumaan muutenkin :)

Onko kakka millaista? Jos on karkailevia kovia papanoita niin sillon saa liian vähän nestettä, mutta jos on pehmeää niin luulisi pärjäävän hyvin tolla määrällä.
Mä, kun vaihdoin tissin pulloon niin vaipan avatessa sieltä vieri panoita karkuun ja koitin sitten joka välissä tarjota sitä maitoa pullosta jotta sai nestettä enemmän.

No kun olen miettinytkin sitä että uskallanko tehdä niin että en päivällä antaisikaan maitoa enää ja imettäisin öisin enemmän?Ja että riittääkö se tuo 6dl koko päivän nestemääräksi vai pitääkö siihen päälle saada menemään sitten vielä vettä.Tosi hankala on tilanne kyllä...Siinäkin mielessä että mitenpä sitä tuolta rinnasta mittaa että paljonko sieltä tulee kerralla maitoa.

Älä nyt hyvä nainen enää tuon ikäistä imetä öisin! Minä lopettaisin yösyötöt ja tarvittaessa sitten pumppaat maitoa (tai anna korviketta) jota lisäät ruokiin. Lisäksi kannattaa välipaloiksi antaa niitä vauvajogurtteja niin saa sitä kalsiumia sitäkin kautta. Nokkamukista meillä on tuo 9kk ikäinen hörppinyt jo pari kuukautta eikä vieläkään kovin paljoa juo, mutta ruokien yhteydessä pyrin tarjoamaan ja aina vaan paremmin hörppii.

Itse haluaisin luopua jo koko imetyksestä, mutta kun ei sitä korviketta mene meillä vielä tarpeeksi ja tuo vauva on täysin tissitakiainen, etten vielä kuitenkaan imetystä lopeta. Mutta jos sulla vauva ei edes halua tissiä muuta kuin unessa, niin en kyllä itse jaksais omia unia (ja vauvankin) häiritä millään yöimetyksillä. Ihan outo neuvo mun mielestä terkalta kun tuon ikäiset nimenomaan ei tarvitse enää yöllä ruokaa. Ja jotenkin liian kiihkeästi tuijottelee määriä, jos vauva kerran on tyytyväinen. Enhän minäkään tiedä paljonko vauva saa kun suurimman osan juo tissistä.

Meillä menee siis aamupuuro,lounas,välipala,päivällinen ja iltapuuro.Joka kerta pieni purkillinen tai hieman enemmän.Puuroa menee sellainen ns.Teelautanen tai salaattilautanen..Olen lisännyt kiinteisiin aina vähän vettä että saa sitäkin kautta hieman nestettä.Sitten nokkamukista vettä.Mutta tuttipullosta ei halua edes yrittää juoda oli sielä sitten mitä vaa sisällä.Välillä olen keittänyt puurot korvikkeeseen,mutta poika ei pidä sen mausta joten ei syö läheskään niin hyvillä mielin kuin veteen keitettyä puuroa.Ihan kuin siinä maidossa,tulisi se sitten purkista tai tissistä,olisi joku vika tai maku miksi hän ei sitä juo tai syö..

Vaihda nyt ekana se vesi korvikkeeseen/pumpattuun maitoon. Jos ei jostain tietystä korvikkeesta tykkää, niin kokeile toista. Vettä ei tarvitse tuonikäinen kuin suun huuhtomiseen ruokailun jälkeen.

Älä nyt hyvä nainen enää tuon ikäistä imetä öisin! Minä lopettaisin yösyötöt ja tarvittaessa sitten pumppaat maitoa (tai anna korviketta) jota lisäät ruokiin.

Miksi ihmeessä olet tuota mieltä? Jokainen tavallaan?
Minäkin syötän öisin mahd. paljon kun ei tissi muulloin kelpaa. Minä pidän sitä tärkeänä, että vauva saa tissimaitoa ja jos ainoa aika, jolloin tissiä suostuu syömään, on yö niin näillä mennään sitten :) Olen vain iloinen, että edes silloin syö.

Neuvolassa juuri eilen selitin tilanteen ja sanoin, että yritän panostaa yösyöttöihin kun päiväsyötöt ovat lakanneet kokonaan (ja en jaksa pumpata, kun en oikein saa maitoa pumppaamalla herumaan, sitä ei kertakaikkiaan tule), on kuulemma aika yleistä että vauvat ei muulloin jaksa/halua keskittyä syömiseen tässä iässä, kuin unisena. Ohjeisti kokeilemaan myös päiväunien yhteydessä, mutta sitäkään en saa onnistumaan.

[QUOTE="Vierailija";29234920]Miksi ihmeessä olet tuota mieltä? Jokainen tavallaan?
Minäkin syötän öisin mahd. paljon kun ei tissi muulloin kelpaa. Minä pidän sitä tärkeänä, että vauva saa tissimaitoa ja jos ainoa aika, jolloin tissiä suostuu syömään, on yö niin näillä mennään sitten :) Olen vain iloinen, että edes silloin syö.

Neuvolassa juuri eilen selitin tilanteen ja sanoin, että yritän panostaa yösyöttöihin kun päiväsyötöt ovat lakanneet kokonaan (ja en jaksa pumpata, kun en oikein saa maitoa pumppaamalla herumaan, sitä ei kertakaikkiaan tule), on kuulemma aika yleistä että vauvat ei muulloin jaksa/halua keskittyä syömiseen tässä iässä, kuin unisena. Ohjeisti kokeilemaan myös päiväunien yhteydessä, mutta sitäkään en saa onnistumaan.[/QUOTE]

Sen takia, että ne yöunet on tuossaiässä jo aika tärkeät ja hullua herätellä syömään jos vauva (vieläpä tuon ikäinen!) haluaisi nukkua muuten. 8 kuukautta kestävä imetys on jo tosi hyvin ja voihan se olla että kun lopettaa yöimetyksen niin alkaa se tissi kelvata päivällä. Tai jos ei sitten kelpaa, niin sitten vauva haluaa lopettaa. Suotakoon se sille jo tuossa iässä :) minä olisin vaan tyytyväinen jos omani (9kk) alkaisi kieltäytyä rinnasta, kohtahan sitä voi muutenkin siirtyä jo normimaitoon.

Sen takia, että ne yöunet on tuossaiässä jo aika tärkeät ja hullua herätellä syömään jos vauva (vieläpä tuon ikäinen!) haluaisi nukkua muuten. 8 kuukautta kestävä imetys on jo tosi hyvin ja voihan se olla että kun lopettaa yöimetyksen niin alkaa se tissi kelvata päivällä. Tai jos ei sitten kelpaa, niin sitten vauva haluaa lopettaa. Suotakoon se sille jo tuossa iässä :) minä olisin vaan tyytyväinen jos omani (9kk) alkaisi kieltäytyä rinnasta, kohtahan sitä voi muutenkin siirtyä jo normimaitoon.

Minusta kukaan ei tässä ole puhunut herättelystä? Meillä ainakin 9 kk:n ikäinen vauva herää itse pari kertaa yössä syömään. Ei aina malta syödä rintaa päivisin, kun pitäisi olla niin kovasti menossa koko ajan, joten en ole edes harkinnut yösyöttöjen lopettamista. Jotenkin kuulostaa hassulta, että pitäisi olla tyytyväinen jos ei enää tarvitsisi imettää, vaikka kukin tietysti tyylillään :) Imetystähän suositellaan jatkettavaksi vähintään vuoden ikään, mielellään pidempäänkin, ja itse ainakin toivon että äidinmaito kelpaisi vauvalle minimissään sen kolme kuukautta vielä.

Minusta kukaan ei tässä ole puhunut herättelystä? Meillä ainakin 9 kk:n ikäinen vauva herää itse pari kertaa yössä syömään. Ei aina malta syödä rintaa päivisin, kun pitäisi olla niin kovasti menossa koko ajan, joten en ole edes harkinnut yösyöttöjen lopettamista. Jotenkin kuulostaa hassulta, että pitäisi olla tyytyväinen jos ei enää tarvitsisi imettää, vaikka kukin tietysti tyylillään :) Imetystähän suositellaan jatkettavaksi vähintään vuoden ikään, mielellään pidempäänkin, ja itse ainakin toivon että äidinmaito kelpaisi vauvalle minimissään sen kolme kuukautta vielä.

Hieno yritys kiillottaa omaa kruunuaan, mutta metikköön meni. ;) 9kk-ikäiset ei tarvitse yöllä ruokaa, meillä vauvaa ei ole yöllä syötetty sen jälkeen kun alkoi syödä 5 kertaa päivässä ja onkin nukkunut täydet yöt jo reilut 2kk :)

Älä nyt hyvä nainen enää tuon ikäistä imetä öisin! Minä lopettaisin yösyötöt ja tarvittaessa sitten pumppaat maitoa (tai anna korviketta) jota lisäät ruokiin. Lisäksi kannattaa välipaloiksi antaa niitä vauvajogurtteja niin saa sitä kalsiumia sitäkin kautta. Nokkamukista meillä on tuo 9kk ikäinen hörppinyt jo pari kuukautta eikä vieläkään kovin paljoa juo, mutta ruokien yhteydessä pyrin tarjoamaan ja aina vaan paremmin hörppii.

Itse haluaisin luopua jo koko imetyksestä, mutta kun ei sitä korviketta mene meillä vielä tarpeeksi ja tuo vauva on täysin tissitakiainen, etten vielä kuitenkaan imetystä lopeta. Mutta jos sulla vauva ei edes halua tissiä muuta kuin unessa, niin en kyllä itse jaksais omia unia (ja vauvankin) häiritä millään yöimetyksillä. Ihan outo neuvo mun mielestä terkalta kun tuon ikäiset nimenomaan ei tarvitse enää yöllä ruokaa. Ja jotenkin liian kiihkeästi tuijottelee määriä, jos vauva kerran on tyytyväinen. Enhän minäkään tiedä paljonko vauva saa kun suurimman osan juo tissistä.

Ensinnäkään,pumppaamalla en saa maitoa edes herumaan...Ja jos yritän antaa korviketta esim.nokkamukista ei halua sitä,eikä sen jälkeen suostu juomaan vettäkään siitä koska luulee että siellä on maitoa.Tilanne on siis edelleen se ettei juo maitoa oli mitä merkkiä vaan tai tissistä ollenkaan,muuten kuin unissaan.Yöllä hän ei herää syöttötilanteessa ja silloin suostuu ottamaan maitoa.Välillä meillä oli vähempi yösyöntejä,mutta nyt kun en ole jaksanut päivisin enää niin paljoa tapella asian kanssa,tuntuu minusta helpommalta antaa maitoa yöllä kun vauva kuitenkin nukkuu vieressä ja sitä silloin niin sanotusti haluaa... Jokainen tyylillään.Itse imetyksessä ei mun mielestä ole muuten mitään epämiellyttävää miksi haluaisin lopettaa,alkaa vaan itselläkin loppumaan hermo tähän joka päiväseen tappeluun.

Ja vielä toisekseen ei mun omat unet siitä syöttämisestä niin kauheesti häiriinny,kun pojalla on tapana heräillä öisin muutenkin itkeskelemään niin menee sillä samalla herätyskellä se imetyskin..

Viimeksi muokattu:
No sekin aina vaihtelee,milloin minkäkinlaista.Mutta en ole ainakaan pistänyt merkille että olisi mitenkään liian kovaa.Eikä sen teko ole mitenkään vaikean kuuloista.Sitä käskivätkin neuvolasta tarkkailla.Ja pissavaippojen määrää myös.

Ensinnäkään,pumppaamalla en saa maitoa edes herumaan...Ja jos yritän antaa korviketta esim.nokkamukista ei halua sitä,eikä sen jälkeen suostu juomaan vettäkään siitä koska luulee että siellä on maitoa.Tilanne on siis edelleen se ettei juo maitoa oli mitä merkkiä vaan tai tissistä ollenkaan,muuten kuin unissaan.Yöllä hän ei herää syöttötilanteessa ja silloin suostuu ottamaan maitoa.Välillä meillä oli vähempi yösyöntejä,mutta nyt kun en ole jaksanut päivisin enää niin paljoa tapella asian kanssa,tuntuu minusta helpommalta antaa maitoa yöllä kun vauva kuitenkin nukkuu vieressä ja sitä silloin niin sanotusti haluaa... Jokainen tyylillään.Itse imetyksessä ei mun mielestä ole muuten mitään epämiellyttävää miksi haluaisin lopettaa,alkaa vaan itselläkin loppumaan hermo tähän joka päiväseen tappeluun.

Ja vielä toisekseen ei mun omat unet siitä syöttämisestä niin kauheesti häiriinny,kun pojalla on tapana heräillä öisin muutenkin itkeskelemään niin menee sillä samalla herätyskellä se imetyskin..

Sinä pyysit vinkkejä, ei niitä ole kaikkia pakko toteuttaa. Jos sua ei häiritse syöttää tuon ikäistä pitkin yötä, niin anna mennä vaan. Mun mielestä vaan on tärkeämpää opettaa lapsi syömään silloin kun muutkin, vaikka se tarkoittaisikin jotain ajanjaksoa kun sitä maitoa menee vähemmän. Kukin tyylillään :)

Yhteistyössä