Käyttävätkö ystävät/tuttavat koulutustanne/ammattianne hyväkseen?

Eli esim jos olet parturi-kampaaja, pyytävätkö ystävänne sinua leikkaamaan hiuksenne teillä/heillä käydessäsi? Tai olettavatko sinun tekevän sen ilmaiseksi tai reiluilla alennuksilla?
Ja toiseksi, mitä mieltä olet tämmöisestä?
Ja laitetaan nyt vielä tähän samaan että käytätkö itse "ystäviesi ammattitaitoa hyväksesi" ja siis heidän työaikansa ulkopuolella?

Tuli just tuosta parturin ammatista mieleen. Ystäväni on kampaaja ja hän kertoi että joutuu sukulaisissa lomaillessaan leikkamaan heidän hiuksensa, ja etteivät nämä ymmärrä ettei häntä huvittaisi lomalla "olla töissä".
Itse käyn hänen luonaan leikuuttamassa hiukseni, kampaamossa, saan yleensä opiskelija-alennuksen (en siis ole opiskelija) vaikka olen sanonut että laskuttaisi ihan normaalisti.

Itse olin joskus yrittäjäperheessä ja tutut olettivat meidän myyvän heille lähes puoli-ilmaiseksi, tajuamatta että olisimme silloin jääneet miinukselle. Itsellä ei olis pokkaa tuollaiseen, käyn tuttujen liikkeessä mutta tukeakseni heidän bisnestään, en tuottaakseni tappiota.

Omaa ammattiani ei ole kukaan työajan ulkopuolella yrittänyt hyödyntää, ei ole esim pyydetty kenenkään mummolle tai vaarille "lapsenvahdiksi".

:D
Minusta tämä "hyväksikäyttö" on ihan ok silloin kun sitä tarjotaan, tai sitä tapahtuu vain silloin tällöin/harvoin, mutta kovin usein toistuvasti olisi varmaan todella kurjaa.

mie
kyllä käyttää, olen pukuompelija (tällä hetkellä opiskelen kyllä uutta ammattia) ja kaikki kiikuttaa mulle korjattavaksi ja lyhennettäväksi housua jne.. samaten pitäs tehä verhoo jne ja silittää ym

PahaSilmä
Mun tuttu kampaaja antaa mulle tuntuvan alennuksen, vaikka on todella hyvälaatuinen kampaamo, jonka omistaa. Se tuntuu vähän semmoselta, et en haluis, käyttää häntä hyväksi. Toisaalta tiedän, ettei hänen ole pakko alea antaa ja että hänellä on erittäin hyvä palkka.

Jotkut kaverit on hänelle tehnyt semmosta et pyytää kylään ja sit rupeeki puhumaan lasten tukan leikkuusta.

Mun mielestä kaverialennukset on ihan jees, mutta kyllä kaverin pitäisi ihan reilusti mennä asiakkaaksi liikkeeseen, eikä muka pyytää kylään.

Multa pyydetään usein kuvia ihan ilmaiseksi. Ne luulee, että olen niin intohimoijnen piirtäjä että piirtelen ihan mitä tahansa huvikseen ja ilmaiseksi. B) Voin tehdä ilmaiseksi, mutta en tykkää, että oletetaan että piirrokset olisivat ilman muuta ilmaisia. Olen sitäpaitsi köyhä.

Minä vastasin tohon ketjuun et ystäväni on parturi-kamppaja, mut käyn liikkeellä työaikana ja hän itse määrittelee hinnan, jossa on kuiteskin alennusta ja mielestäni reilusti. Itse olen pukuompelija ja sitä on kyl hyväks käytetty, nykyisin ei niin usein kun mulla on näitä pikkusia.

Alkuperäinen kirjoittaja PahaSilmä:
Mun tuttu kampaaja antaa mulle tuntuvan alennuksen, vaikka on todella hyvälaatuinen kampaamo, jonka omistaa. Se tuntuu vähän semmoselta, et en haluis, käyttää häntä hyväksi. Toisaalta tiedän, ettei hänen ole pakko alea antaa ja että hänellä on erittäin hyvä palkka.

Jotkut kaverit on hänelle tehnyt semmosta et pyytää kylään ja sit rupeeki puhumaan lasten tukan leikkuusta.

Mun mielestä kaverialennukset on ihan jees, mutta kyllä kaverin pitäisi ihan reilusti mennä asiakkaaksi liikkeeseen, eikä muka pyytää kylään.

Multa pyydetään usein kuvia ihan ilmaiseksi. Ne luulee, että olen niin intohimoijnen piirtäjä että piirtelen ihan mitä tahansa huvikseen ja ilmaiseksi. B) Voin tehdä ilmaiseksi, mutta en tykkää, että oletetaan että piirrokset olisivat ilman muuta ilmaisia. Olen sitäpaitsi köyhä.

Sama juttu muuten täällä! Multa aina joku pyytää et piirtäisinkö tatskan mallin, kun ei mitään kivaa mistään löydy, noh, oon piirtänyt ja piirrän vastaisuudessa, mut vain tarkoin harkituille ihmisille.. :xmas:

pikku-toukka
Kyllä. Minä siis olen parturi-kampaaja, ja aika usein ihmiset olettavat, että leikkaan heidän hiuksensa ilmaiseksi tai tyyliin 5 eurolla (painottavat aina että näin pimeesti kun maksetaan, niin ei tarvii paljon maksaa). Usein myös joku jostain tupsahtaa soittamaan ovikelloa, ja ollaan ihmettelemässä jos heti en kerkiä leikkaamaan, eivät siis ilmoita etukäteen mitään. Siskoni taitaa olla kaikkein pahin, olettaa aina että ilmaiseksi jopa värjään. Nyt ajattelin ammatinvaihtoa, ja sitten lopetan nämä hommat vallan, ainoastaan lapsien ja miehen tukille teen jotain.

Meillä suvussa myös toinen parturi-kampaaja, se on myös ärsyttävää ettei hän mitään hintaa koskaan olisi työstään ottanut. Oikein sai aina "tapella" että ottaisi rahaa. Sen takin siellä sitten pikkuhiljaa lopetettiinkin käymästä, ei kenenkään pitäisi työtään ilmaiseksi tehdä!

Harvoin saan mennä mihinkään juhliin (ainakaan suvun) ettei jollain tapaa oo sekaantunu keittiöjuttuihin.. Jos en oo laskenu määriä tai tehny ruokia nii viimeistään itse juhlien aikaan pitäiskin olla kyökin puolel apuna :/

vieras
Kasvatustieteen maisterilta kysytään neuvoja omien, sukulaisten ja tuttavien lasten asioihin. "Onkohan pojalla ADHD?" kysyvät jostakin lapsesta, jota en ole eläissäni nähnyt ja jonka kysyjäkin tuntee suurinpiirtein (tyyliin naapurin poika). Selitä siinä sitten, ettei voi ottaa kantaa, kun a) ei ole pätevyyttä siihen b) ei diagnooseja mutenkaan tehdä naapurin puheiden perusteella kutsuilla ollessa..

Kyllähän se välillä on rasittavaa.Ei mullekkaan mun työstäni makseta mitään.En kaipaakaan välttämättä rahaa,mutta musta olis reilua että sais vaikka vastapalveluksen,esim. lapsenvahtia,kun niitä mulla ei kyllä ole.Ja kyllä sitä kuvitellaan että mulla ei muuta ole ku aikaa,kun kotiäitinä olen :kieh:

jooh
Multa kysytään toisinaan neuvoja laina-asioissa ja muissa raha-asioissa. Ihan mielelläni autan. Ei oo kyllä tullut mieleen pyytää rahaa eikä varmaan kellään maksaakaan. Ei sitä monet miellä työksi, kun se ei ole konkreettista vaikka saattaakin säästää toiselle rahaa paljonkin.

Mun ammattia on mahdoton käyttää hyväks. Kaveriporukassa apu "kiertää" eli timpuri käy auttamassa remonteissa; meiltä saa autoa muuttoihin, lavoja/koneita halvemmalla yms. atk-ihminen korjaa kaikkien muiden koneet jne.

Eli meillä kaikki antaa ja saa. Sukulaiset on sit eri asia.

Vaikea mua on ammatillisesti käyttää hyväksi... tai no joo, voishan sitä tehdäkin, mutta voin tehdä työtäni vain työpaikalla työaikana, joten ihan sama sille. Ja yleensä delegoin ystävien pyytämät työt työkavereille :D

Itse käyn ystävälläni leikkauttamassa hiukseni, mutta maksan siitä kyllä hänelle ihan hänen pyytämänsä hinnan. Jos hänellä olisikin oma liike, kävisin siellä, mutta kun hän on vieraalla töissä, niin mielelläni maksan hänellä palkkansa lisäksi vähän extraa :)

vieras
minulta kysytään kannanottoja kasvatusasioihin, neuvoja ystävien ja sukulaisten mielenterveysasioihin, hoitoonhakeutumisneuvoja jne. Yleensä annan neuvon mihin ottaa yhteyttä ja saatan hiukan olla avuksikin kertaluonteisesti, mutta ystävien terapeutiksi en tietenkään voisikaan ryhtyä.

Yhteistyössä