Käyttääkö teidän 11 vuotiaanne PYÖRÄILYKYPÄRÄÄ? Vuodatusta...

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Älkääkä vaan kaikki sanoko, että käyttää :D.
Meidän pojan yksikään kaveri ei käytä ja minä oplen pakottanut käyttämään. Nyt on alkanut kapinoimaan vastaan että ei käytä, kun kelläkään muulla ei ole ja kuulemma hän saa usein kuulla tuosta :(.

Väärin se on, iedän, mutta mihin asti vanhempi voi "altistaa lasta kiusatuksi"...? Tiedän, että minä oimin oikein vaatiessani kypärän, mutta en JAKSA yksinkertaisesti enää joka-aamuista taistelua...
Poika ilmoitti, että nyt täyttäessään 11, ei enää huoli kypärää...

Mietin, että yläasteella sitä tuskin käyttää kukaan..Poika menee siis vitoselle syksyllä...
 
"vieras"
Käyttää ja käyttää yläasteellakin. Taitaa olla ainut poika tai käytti joku toinenkin, kun kotoa pakottivat :D Serkku oli aika pienessä pyöräonnettomuudessa, mutta sen vammat (pää säilyi, kypärä hajosi) avasivat silmät. Saa kyllä aina kuulla tuosta kypärän käytöstä, mutta sen jälkeen käyttää ihan uhmallaankin.
 
Venla&Ellen
No kouluun on mentävä kypärä päässä ainakin meidän koulussa sellanen sääntö. Likka täytyyi joulukuussa 11 eikä mitään taisteluita ole ollut eli käyttää.
 
"Piparnakkeli"
Ikävä kyllä et voi loputtomiin vahtia käyttääkö kypärää. Itse lähdin kypärä päässä pihasta, mutta nurkan takana otin pois ja siinä se roikkui ohjaustangolla loppumatkan.
Jälkikäteen ajateltuna typeryyden huippuhan minä olin, ja nyt kun tiedän ja olen nähnyt kuvia mitä pienikin kolaus saa aikaan pääkopassa ja muussa kropassa, puen mielelläni kypärän.

Olisiko liian raakaa näyttää pojalle mitä esim. lukinkalvon alainen verenvuoto voi aiheuttaa tai miltä aivoruhje näyttää, tai miten potilas elää sen jälkeen kun on kaulasta alaspäin halvaantunut (toinen vaihtaa vaipat, syöttää, kääntää jne.), eli ihan karusti kävisi päänalueen ja aivojen anatomiaa läpi?
 
paha tilanne.
mulla ei ole vielä tuonikäistä, mutta ajattelisin, että jos kypärää ei käytä ( jää siitä kiinni vaikka jotenkin ), otetaan sitten pyörä vaan pois.
aika paljonhan tuolla näkyy noita muksuja jotka ajelee kypärä sarvesta roikkuen.ei kiva,ei.

*muoks* ja kandee valita lapsen kanssa joku oikeesti makee kypärä ,joskos sellasta ois kivempi pitääkin :)
 
Viimeksi muokattu:
"heh"
Meillä ei ole vielä noin vanhoja lapsia mutta tällä hetkellä sanoisin että jos ei kypärä mene päähän niin sitten jää pyöräkin kotiin. Saa nähdä miten mieli muuttuu kun lapset tuosta vanhenee.
 
"vieras"
Jotain palkintosysteemiä kannattaisi ehkä myös harkita, toimii varmaan vielä tuon ikäisellä. Mutta ehtona, että se kypärä on varmasti matkalla PÄÄSSÄ, ei ohjaustangolla.
 
"vieras"
[QUOTE="Piparnakkeli";23653222]Ikävä kyllä et voi loputtomiin vahtia käyttääkö kypärää. Itse lähdin kypärä päässä pihasta, mutta nurkan takana otin pois ja siinä se roikkui ohjaustangolla loppumatkan.
[/QUOTE]

Minä naureskelen yhtä perhettä, missä kaikki perheenjäsenet harrastavat tuota kypärän ohjaustangossa ulkoiluttamista, kun yksikseen ovat liikkeellä :LOL: Minusta se kypärä on helpompi kuskata päässä kuin siellä tangossa heilumassa, nykyään on jotenkin alaston olo, jos on pyörälllä ilman kypärää.
 
"Pena"
Kyllä vain! Se on selkeä ehto pyöräilylle. Tietävät, että jos nähdään ajamassa ilman kypärää, jatkuu pyöräilykausi vasta seuraavana kesänä. Tämä on toiminut hyvin myös vanhempien lasten kanssa. Kukaan ei ole ottanut riskiä, pelisääntöjen noudattaminen edellyttää luonnollisesti vanhemmilta asiaankuuluvaa johdonmukaisuutta ja päättäväisyyttä.
 
wiggy
Tee kypärästä sellainen, että se on sen verran siistin näköinen, että sitä pitää mielellään päässään...

http://www.pulju.net/tuotteet/hupivermeet/wiggystyle

Minä olisin ainakin penskana pitänyt tuollaista päässäni.. ei olisi kypärä roikkunut pyörän ohjaustangossa..
 
Meillä poika käytti vielä tuon ikäisenä. En enää saa häntä käyttämään, kun on kuudennella luokalla:headwall: Miehen kanssa käytetään kumpikin pyöräilykypärää. Meidän neljännellä oleva tyttö käyttää kypärää. Oliskohan saanut "opetuksen" , kun syksyllä kolaroivat koulumatkalla yhden pojan kanssa pyörällä. Tyttö kaatusi pöyörällä asvalttiin ja löi päänsä maahan. Onneksi oli kypärä päässä. Siitä huolimatta tyttö sai lievän aivotärähdyksen: / Otsaan tuli iso verinen kuhmu ja kyynärpäätkin oli pitkään kipeänä. Tytöllä rupesi päätä särkemään ja oksensi kerran. Kypärä on erittäin tärkeä jokaisen päässä!
 
"Pena"
En ymmärrä, kuinka lasta ei saa käyttämään kypärää. Meillä selkeä viestini on ollut vuosikausia, pyöräillessä käytetään kypärää, kävellessä ei ole tarpeen. Jos kokeilette vaikkapa pehmeämpiä keinoja: 1 havainto ilman kypärää -> kuukausi ilman tietokonetta, 2. havainto ilman kypärää -> pyörä pois kahdeksi kuukaudeksi jne. Ei niin tyhmää lasta olekaan, ettei näihin ehtoihin suostu, jos haluaa pyöräillä.
Toinen juttu on se, että saattaisipa vähän mieltä kaivella, jos lapsi vammautuisi loppuiäkseen vain siitä syystä, ettei vanhemmilta löytynyt sopivaa asennetta...
 
"vieras ap"
Olen tässä nyt kahden vaiheilla, että jatkanko pakottamista vai annanko olla...

Olen lähes 100 % varma, että yläasteella tuo nuoren käyttämä pyöräilykypärä on TODELLA harvinaisuus...

Mietin, mitä se saa lapsenkin mielessä aikaan, kun kotoota pakotetaan ja sen vuoksi sitten kiusataan...:( Tuonikäinen on todella herkkä kaikelle kavereilta tulevalle kritiikille...
 
"vieras ap"
[QUOTE="Pena";23653306]En ymmärrä, kuinka lasta ei saa käyttämään kypärää. Meillä selkeä viestini on ollut vuosikausia, pyöräillessä käytetään kypärää, kävellessä ei ole tarpeen. Jos kokeilette vaikkapa pehmeämpiä keinoja: 1 havainto ilman kypärää -> kuukausi ilman tietokonetta, 2. havainto ilman kypärää -> pyörä pois kahdeksi kuukaudeksi jne. Ei niin tyhmää lasta olekaan, ettei näihin ehtoihin suostu, jos haluaa pyöräillä.
Toinen juttu on se, että saattaisipa vähän mieltä kaivella, jos lapsi vammautuisi loppuiäkseen vain siitä syystä, ettei vanhemmilta löytynyt sopivaa asennetta...[/QUOTE]

Sinulla ei selkeästikään ole 11 vuotiasta lasta...? ;)

Kuten jo sanoin, olen pakottanut tähän asti käyttämään, ehkä 1 tai 2 luokkalaistaan käyttää edelleen kypärää, muut porskuttavat ilman.

Muistako itse millaista oli olla 11 vuotias? Jos kaverit joka päivä naljailevat kypärän käytöstä...Ymmärrän kyllä poikaanikin...Että kuinka kauan ja ehdottomasti minä tuota mantraa toistan...Kypärä päähän, kypärä päähän, kypärä päähän...

Kun se ei oma-aloitteisesti missään vaiheessa ule ja ymmärretävästi ei tule, on kaveripiiristään ainoa, jolla on kypärä...
 
"Pena"
[QUOTE="vieras ap";23653323]Olen tässä nyt kahden vaiheilla, että jatkanko pakottamista vai annanko olla...

Olen lähes 100 % varma, että yläasteella tuo nuoren käyttämä pyöräilykypärä on TODELLA harvinaisuus...

Mietin, mitä se saa lapsenkin mielessä aikaan, kun kotoota pakotetaan ja sen vuoksi sitten kiusataan...:( Tuonikäinen on todella herkkä kaikelle kavereilta tulevalle kritiikille...[/QUOTE]

Niinhän se tässä maailmassa menee, toiset pitävät päänsä ja toiset ei.
 
"Pena"
[QUOTE="vieras ap";23653337]Sinulla ei selkeästikään ole 11 vuotiasta lasta...? ;)

Kuten jo sanoin, olen pakottanut tähän asti käyttämään, ehkä 1 tai 2 luokkalaistaan käyttää edelleen kypärää, muut porskuttavat ilman.

Muistako itse millaista oli olla 11 vuotias? Jos kaverit joka päivä naljailevat kypärän käytöstä...Ymmärrän kyllä poikaanikin...Että kuinka kauan ja ehdottomasti minä tuota mantraa toistan...Kypärä päähän, kypärä päähän, kypärä päähän...

Kun se ei oma-aloitteisesti missään vaiheessa ule ja ymmärretävästi ei tule, on kaveripiiristään ainoa, jolla on kypärä...[/QUOTE]

No itse asiassa nuorin täytti alkutalvesta 12, sikäli olet oikeassa. Täma kypärä-asia on mennyt juuri näin. Lapset ovat kertoneet kavereilleen "julmasta" isästään, joka laittaa fillarin kellariin mainituin ehdoin. Olen myös kasvattanut heidät ymmärtämään sen, että maailmassa voi noudattaa omia tai toisten sanelemia ehtoja. Toki toisten ehtojen hyväksyminen on helpompaa. Ikäänkuin lisämausteeksi olemme sopineet "kypäräkorvauksesta", eli saavat kohtalaisen "kesälomarahan" kypärän käytöstä. Voipi olla, etteivät tätäkään asiaa pidä omana tietonaan...
 
"kolmen lapsen äiti"
Ei sitä pakolla saa käyttämään. Oakottaminen onnistuu pienillä, sanoisinko tuonne alakouluikäsillä vielä onnistuu. Meillä käyttää kaikki. Sekä 17 vuotias että 13 vuotias. Ovat nähneet kaksi pyöräkolaria jossa kypärä pelasti pahemmilta vammoilta.
 
"äiti"
[QUOTE="Pena";23653306]En ymmärrä, kuinka lasta ei saa käyttämään kypärää. Meillä selkeä viestini on ollut vuosikausia, pyöräillessä käytetään kypärää, kävellessä ei ole tarpeen. Jos kokeilette vaikkapa pehmeämpiä keinoja: 1 havainto ilman kypärää -> kuukausi ilman tietokonetta, 2. havainto ilman kypärää -> pyörä pois kahdeksi kuukaudeksi jne. Ei niin tyhmää lasta olekaan, ettei näihin ehtoihin suostu, jos haluaa pyöräillä.
Toinen juttu on se, että saattaisipa vähän mieltä kaivella, jos lapsi vammautuisi loppuiäkseen vain siitä syystä, ettei vanhemmilta löytynyt sopivaa asennetta...[/QUOTE]

Tuollainen asenne tuskin tässä auttaa. Joko sinulla ei ole murkkuikäisiä lapsia tai sitten ne ovat vain sattuneet "oikeisiin piireihin".

Meilläkään ei ole ollut tuota ongelmaa (lapset 12-13 v). Varmaan siihen vaikuttaa kaksi asiaa. Ovat kilteillä luokilla kouluissa, joissa lapsia ei kiusata tällaisista asioista. Toisaalta käyttävät pyöriä kahteen asiaan: pitkiin matkoihin, jolloin heillä on muutenkin urheiluvaatteet päällä ja kypärä täydentää asua / 5-7 km koulumatkoihin, joilla paljon pyöräteitä ja katuja, ja muutkin pyöräilijät käyttävät kypärää.

Jos tuollaisia "olosuhteita" ole, niin mitäköhän tekisin. Vakava keskustelu. Tietokone pois, jos ei käytä kypärää. Voisiko asiasta keskustella muiden vanhempien kanssa ja koulussa. Saisitteko järjestettyä kouluun lääkärin/sairaanhoitajan ja poliisin näyttämään nelivärikuvin millaista jälkeä syntyy, kun ei käytä kypärää? Ja sitten ainakin kouluun tiukat säännöt ja seuraamukset kypäränkäyttöön liittyen.
 
"Pena"
[QUOTE="äiti";23653386]Tuollainen asenne tuskin tässä auttaa. Joko sinulla ei ole murkkuikäisiä lapsia tai sitten ne ovat vain sattuneet "oikeisiin piireihin".

Meilläkään ei ole ollut tuota ongelmaa (lapset 12-13 v). Varmaan siihen vaikuttaa kaksi asiaa. Ovat kilteillä luokilla kouluissa, joissa lapsia ei kiusata tällaisista asioista. Toisaalta käyttävät pyöriä kahteen asiaan: pitkiin matkoihin, jolloin heillä on muutenkin urheiluvaatteet päällä ja kypärä täydentää asua / 5-7 km koulumatkoihin, joilla paljon pyöräteitä ja katuja, ja muutkin pyöräilijät käyttävät kypärää.

Jos tuollaisia "olosuhteita" ole, niin mitäköhän tekisin. Vakava keskustelu. Tietokone pois, jos ei käytä kypärää. Voisiko asiasta keskustella muiden vanhempien kanssa ja koulussa. Saisitteko järjestettyä kouluun lääkärin/sairaanhoitajan ja poliisin näyttämään nelivärikuvin millaista jälkeä syntyy, kun ei käytä kypärää? Ja sitten ainakin kouluun tiukat säännöt ja seuraamukset kypäränkäyttöön liittyen.[/QUOTE]

En nyt jää jauhamaa tästä asiasta. Näin se nut vain on meillä pelannut. Tokihan muut aikansa naljailevat asiasta mutta kyllästyvät piakkoin. Eli jokainen perhe tekee ratkaisunsa itse, mikä nyt sitten kunkin perheen arvomaailmassa on tärkeää...
 
"totuus on"
Lapselle faktat tietoon eli pyöräilykypärä useimmiten suojaa pahoilta kallovammoilta onnettomuuden kohdatessa.
Ja myös kerrot sen, että sä vaadit käyttämään kypärää, koska sä välität lapsestasi ja rakastat häntä toisin kuin muut vanhemmat, jotka antavat lastensa kulkea ilman kypärää.
He eivät rakasta ja välitä lapsestaan mutta sinä välität niin paljon, että kypärää on käytettävä.
Meillä tämän tyyppinen keskustelu sai kypärän jälleen päähän sekä muutama koulumatkalla tapahtunut pyöräonnettomuus tutuilla saivat lapsen ymmärtämään, miksi se kypärä on tärkeä asia.
 
"Pena"
[QUOTE="totuus on";23653432]Lapselle faktat tietoon eli pyöräilykypärä useimmiten suojaa pahoilta kallovammoilta onnettomuuden kohdatessa.
Ja myös kerrot sen, että sä vaadit käyttämään kypärää, koska sä välität lapsestasi ja rakastat häntä toisin kuin muut vanhemmat, jotka antavat lastensa kulkea ilman kypärää.
He eivät rakasta ja välitä lapsestaan mutta sinä välität niin paljon, että kypärää on käytettävä.
Meillä tämän tyyppinen keskustelu sai kypärän jälleen päähän sekä muutama koulumatkalla tapahtunut pyöräonnettomuus tutuilla saivat lapsen ymmärtämään, miksi se kypärä on tärkeä asia.[/QUOTE]

Olet onnistunut hyvin, meillä ei enää 10 ikävuoden jälkeen nuo keinot enää tepsineet. Siksi nuo aiemmin kuvatut keinot, jotka kyllä tepsivät. Ehkäpä joskus säästävät aivot tai peräti hengen!

Hyvää pyöräilykesää kaikille - kypärällä tai ilman. Lopuksi pieni kesävia, kumpi menee rikki yhteentörmäyksessä - pää vai asvaltti?
 
Kypärättä pyöräillyt
Ja sit voitte yhdessä miettiä, onko elämä herkkua aivovammaisena:

Aivovamman aiheuttamia oireita voivat olla:

•epänormaali väsymys ja rasituksen sietokyky
•tarkkaavuuden ylläpidon ja keskittymisen heikentyminen
•muistitoimintojen häiriöt, erityisesti lähimuistin heikentyminen
•aloite- ja suunnittelukyvyn heikentyminen
•toiminnan ja ajattelun hidastuminen ja juuttuminen
•sanojen löytämisen ja sanattoman viestinnän ymmärtämisen vaikeus
•vaikeus itse tunnistaa vamman aiheuttamia oireita ja muutoksia
•toimintojen, tunteiden ja käyttäytymisen hallinnan vaikeudet, kuten ärsykeherkkyys, äkkipikaisuus, ärtyneisyys, arvaamattomuus, korostuneet mielialan vaihtelut
•luonteen muutokset, luonteenpiirteiden korostuminen tai latistuminen
•arviointikyvyn ja kriittisyyden heikentyminen
•ajattelun muuttuminen konkreettiseksi ja lapsenomaiseksi
•erilaiset fyysiset oireet, kuten halvaukset, tasapainohäiriöt, päänsärky, epilepsia, unihäiriöt, näkökenttäpuutokset, puheen vaikeudet

Aivovammaan ei ole parannuskeinoa, vaan elämä on peruuttamattomasti pilalla sen jälkeen! Lisätietoa: www.aivovammaliitto.fi
 

Yhteistyössä