Käyttääkö jonkun reilu 3,5 v tuttia tai tuttipulloa?

• Viestiketjun aloittaja What?
  • Ensimmäinen viesti
What?
Ihan pakko kysyä...Meinasin lentää persuksilleni pojan hammastarkastuksessa, kun hoitaja kysyi, että eihän ole enää tutti tai tuttipullo käytössä? Johan niistä luovuttiin monta vuotta sitten...Ei kai kukaan nyt enää tuon ikäisellä käyttäisi noista kumpaakaan, vai?

Meillä esikoinen käytti tuttipulloa 3-vuotiaaksi asti ja ihan neuvolan ohjeen mukaan. Poika kun joi tuttipullosta jugurttia, kun muin keinoin ei mennyt mikään maitotuote suusta sisään. Ei ollut ongelma ottaa pulloa pois ja nykyisinkään poika ei syö maitotuotteita jostain syystä. Kalkkitabletteja syö nykyään.

MIIA
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja MIIA:
Meillä ei oo,mutta esim miehen veljen lapsilla on viel tuttipullot,toinen täyttää 5v ja toinen on nyt 3vuotias.
Wau. Mitä ne niistä juo?
Kaikkea. Maitoa,mehua,limua,kaakaota. Kesällä meinasin persiilleen lentää kun olin niitä lapsia hoitamassa,mukeihin kaadoin juotavat ja nää toi pullot. Automatkoilla juovat kuulemma tuttelia niistä kun autossa on niin lämmin.

ap
Alkuperäinen kirjoittaja Estu:
Meillä esikoinen käytti tuttipulloa 3-vuotiaaksi asti ja ihan neuvolan ohjeen mukaan. Poika kun joi tuttipullosta jugurttia, kun muin keinoin ei mennyt mikään maitotuote suusta sisään. Ei ollut ongelma ottaa pulloa pois ja nykyisinkään poika ei syö maitotuotteita jostain syystä. Kalkkitabletteja syö nykyään.
Eikö olisi onnistunut nokkamukista?

No ei. Pojilta jäi tuttipullo pois 2v iässä ja tytöltä vielä aiemmin, kuopuksella on käytössä vaan vellipullo iltasin ja sekin jäänee tässä pikkuhiljaa. Tuttia meidän lapset ei oo oikeastaan kukaan syöneetkään.

Samaa teemaa sivuten, mua ärsyttää, kun lastenruoka- ja vaippamainoksissa on aina jotain 3v muksuja. (ymmärrän sikäli, että kuvauksissa isompi taapero on helpompi saada esiintymään halutulla tavalla jne.) Kenen 3+ vuotias syö vielä valmiita purkkiruokia tai on vaipoissa ?? Kai näitäkin on...mut kumminkin, pitipähän päästä sanomaan :whistle:

ap
Meillä ei oo,mutta esim miehen veljen lapsilla on viel tuttipullot,toinen täyttää 5v ja toinen on nyt 3vuotias.
Wau. Mitä ne niistä juo?
Kaikkea. Maitoa,mehua,limua,kaakaota. Kesällä meinasin persiilleen lentää kun olin niitä lapsia hoitamassa,mukeihin kaadoin juotavat ja nää toi pullot. Automatkoilla juovat kuulemma tuttelia niistä kun autossa on niin lämmin.

Wow. Limua tuttipullosta? Tuo tekee varmasti hampaille todella hyvää. Ja tuttelia tuon ikäisille? No, meitä tosiaan on moneen lähtöön. Ei tämä taidakaan olla niin harvinaista...

Alkuperäinen kirjoittaja Estu:
Eikö olisi onnistunut nokkamukista?
Ei. Poika ei ikinä oppinut juomaan nokkamukista pienempänä ja isompana ei enää suostunut.

Kakkoselta jäi tutti ja tuttipullo 1,5v iässä, kun kolmonen syntyi. Tyttö nyt 1v ja pikkuhiljaa vieroitan tuttipullosta. Tuttia ei ole ikinä syönyt.

MIIA
Alkuperäinen kirjoittaja Ammu - The Valionauta:
No ei. Pojilta jäi tuttipullo pois 2v iässä ja tytöltä vielä aiemmin, kuopuksella on käytössä vaan vellipullo iltasin ja sekin jäänee tässä pikkuhiljaa. Tuttia meidän lapset ei oo oikeastaan kukaan syöneetkään.

Samaa teemaa sivuten, mua ärsyttää, kun lastenruoka- ja vaippamainoksissa on aina jotain 3v muksuja. (ymmärrän sikäli, että kuvauksissa isompi taapero on helpompi saada esiintymään halutulla tavalla jne.) Kenen 3+ vuotias syö vielä valmiita purkkiruokia tai on vaipoissa ?? Kai näitäkin on...mut kumminkin, pitipähän päästä sanomaan :whistle:
Joo,sama täällä.Siis tuo mainos juttu.Meillä ei oo nuo valmispuurot maistuneet edes vauvoille,saati sitten että kolmen vanhana niitä vaatisivat.

Ruotsissa asuessani ei ollut lainkaan kummallista, että 5v istui (rötkötti) rattaissa tuttipullo/tutti suussa. Usein pullossa mehua. Siellä kai tykkäävät että lapset on "vauvoja" pitkään...Kyllä jotenkin aina ällötti. Ja kyllä Suomessakin näkyy noita ja rattaisiin ainakin täällä pk-seudulla tungetaan 6-vuotiaita, jotta päästään ilmaiseksi julkisilla. Lapsen jalat laahaavat maata ja mankuu päästä pois, äiti "shhh, nyt istut siellä ihan nätisti!"

q
Wau. Mitä ne niistä juo?
Siis mitäh?? Kaikkea sitä kuuleekin..

MIIA
Wau. Mitä ne niistä juo?

Wow. Limua tuttipullosta? Tuo tekee varmasti hampaille todella hyvää. Ja tuttelia tuon ikäisille? No, meitä tosiaan on moneen lähtöön. Ei tämä taidakaan olla niin harvinaista...
'

Tätä mä just nauroin yks päivä kun lehessä oli siitä pikkulasten ruokailusta ja että kuinka koulutus näkyy tässäkin asiassa. Miehen veli on opiskellut 32 vuotiaaksi asti vaikka mitä ja on joku iso pamppu muuan yhtiössä, hänen vaimonsa on insinööri. Lapset syövät eineksiä ja juovat tosiaan tuttipulloista kaiken mitä nyt ikinä sitten juovatkaan. Kasviksia ei saa menemään alas missään muodossa.

ap
Wau. Mitä ne niistä juo?

'

Tätä mä just nauroin yks päivä kun lehessä oli siitä pikkulasten ruokailusta ja että kuinka koulutus näkyy tässäkin asiassa. Miehen veli on opiskellut 32 vuotiaaksi asti vaikka mitä ja on joku iso pamppu muuan yhtiössä, hänen vaimonsa on insinööri. Lapset syövät eineksiä ja juovat tosiaan tuttipulloista kaiken mitä nyt ikinä sitten juovatkaan. Kasviksia ei saa menemään alas missään muodossa.

Onneksi tämäkään asia ei ole ihan niin yksioikoista. Jos vanhempi on kiinnostunut lasten ravitsemuksesta ja ottaa selvää asioista, niin on varmaan ihan sama, onko korkeakoulutettu vai peruskoulun käynyt. Tietysti jos on kovin kiireinen työ ja vähän vapaa-aikaa, voi helposti lipsua ruuanlaitosta verrattuna esim. 8 tunnin päiviä tekeviin. Mutta tuota tuttipullon käyttöä ei kyllä selitä mikään...

ap
Alkuperäinen kirjoittaja EevaRouva:
Ruotsissa asuessani ei ollut lainkaan kummallista, että 5v istui (rötkötti) rattaissa tuttipullo/tutti suussa. Usein pullossa mehua. Siellä kai tykkäävät että lapset on "vauvoja" pitkään...Kyllä jotenkin aina ällötti. Ja kyllä Suomessakin näkyy noita ja rattaisiin ainakin täällä pk-seudulla tungetaan 6-vuotiaita, jotta päästään ilmaiseksi julkisilla. Lapsen jalat laahaavat maata ja mankuu päästä pois, äiti "shhh, nyt istut siellä ihan nätisti!"
Jostain syystä noiden amerikkalaisten julkkistenkin lapsilla näkyy tutit suussa, vaikka ikää on joku 5 v. Ja ovat jo aivan liian isoja rattaisiin.

Onko muut huomanneet saman noissa vaippamainoksissa, että kas kummaa, lapset juoksevat juoksukilpailuja vaipat pepussa. Ei oma poikani olisi ainakaan mitään juoksukilpailuja juossut vaipoista luovuttaessa...

Ja niissä ruokapurkeissa on tosiaan että 3 v asti. Eipä ole pojalle maistuneet valmispurkkiruuat enää 1 v jälkeen. Jotkut näitä kai syöttävät vielä isommillekin kuin 3-vuotiaille enkä tosiaan käsitä, miksi...

MIIA
Wau. Mitä ne niistä juo?

'

Onneksi tämäkään asia ei ole ihan niin yksioikoista. Jos vanhempi on kiinnostunut lasten ravitsemuksesta ja ottaa selvää asioista, niin on varmaan ihan sama, onko korkeakoulutettu vai peruskoulun käynyt. Tietysti jos on kovin kiireinen työ ja vähän vapaa-aikaa, voi helposti lipsua ruuanlaitosta verrattuna esim. 8 tunnin päiviä tekeviin. Mutta tuota tuttipullon käyttöä ei kyllä selitä mikään...
Niin mutta mä tarkotin että kun se asia aina otetaan esille noissa lapsiperheitä koskevissa tutkimuksissa että mihin lie ne sitten loppupeleissä perustuukaan.

en taida kirjoittaa tähän
meillä on jo toinen lapsi menossa jolla on vielä tuttipullo käytössä 3.v. vanhempi lopetti tähän ikään. tolla kuopuksella on ja juo siitä velliä, kun juo liian vähän maitoa lasista. ja kun tämä asia ei oikeestaan kuulu kellekkään muulle. ei tämmönen asia kait kauheen paha asia ole, ei ainakaan minusta,,,,, joten kuka pystyy heittään ekan kiven!???
antakaa niiden lapsien juoda ja kattokaa että omat asianne ovat hyvin...

vieras
No eipä juu meidän 3,5v tytöllä ole. Hän tosin sai rintamaitoa 2v4kk ikäiseksi, mutta yleensä vain kerran päivässä enkä minä rinnasta sitä tuttipulloon. Tutti jäi 10kk ikäisenä. Tuttipullosta ei koskaan ole juonutkaan mitään.

Kyllä niitä aina välillänäkee, että on tutti tai tuttipullo tuon ikäisellä. Ilmeisesti erityisesti nämä jotka totutettu nukahtamaan vellipullon kanssa niin ovat näitä joilla se säilyy.

Itse muuten join joskus 5 vuotiaana vielä tuttipullosta, mutta se oli sellaista pelleilyä. Minulla oli pikkuveli, jolla tuttipullot käytössä ja minusta kahvi maistui pirun hyvältä tuttipullosta. :D

Yhteistyössä